Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

firmaoverdragelse, i/s og enkeltmandsfirma til ApS?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Oct 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har fået en mulighed for at fusionere/overtage på sigt et firma som er ejet af 2 personer - som et i/s.

Jeg har selv en enkelmandsejetvirksomhed.

Jeg vil gerne føre mit firmanavn videre. - Men deres firmanavn skal heller ikke stoppe/slettes endnu.

Indenfor det næste års tid vil den ene stoppe og efter 2 - 3 år stopper den anden.

Hvordan gør man bedst?

Skal der et ApS til i 3 andele - eller er der andre metoder.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer jo helt an på hvilken ejerstruktur du ønsker og hvad de skattemæssige konsekvenser af en overdragelse vil være.

Du kan købe en andel af interessentskabet (1/3) da jeg kan se at de jo ikke vil udtræde her og nu men indenfor 1 år til tre. Det vil være et salg af 1/6 af virksomheden for hver af de nuværende interessenter. Det kan muligvis udløse skat.

Hvis man lader dem omdanne deres interessentskab til ApS via en skattefri virksomhedsomdannelse kan du erhverve andel i virksomheden ved nytegning af anparter uden skattemæssige konsekvenser for dem. Du kan nytegne personligt eller via et ApS.

Du kan tilsvarende overveje at omdanne din virksomhed til ApS ved skattefri omdannelse.

Du kan så enten nytegne anparterne i det tidligere I/S via dette selskab eller overveje at koble et overliggende holdingselskab på som så ejer anparterne i de to driftsselskaber.  I begge situationer kan købet/nytegningen af anparter finansieres via midler fra din egen virksomhed/ApS.

Men det afhænger helt af forholdene som skrevet indledningsvist.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)