Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg er en pige som er på s.u.

Jeg ved at jeg må tjene nogle penge ved siden af, men jeg ved ikke hvor meget.??
Jeg har tænkt på at lade mig moms registrere og købe en ladvogn, for så kan jeg arbejde lidt med at transpotere ting. Men hvordan skal jeg gøre? Kan jeg trække køb af ladvogn på gule plader fra i skat og skal man tjene et bestemt beløb for at blive moms registreret??
Håber i kan hjælpe mig.
mvh
Jannie
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:34
Hej
Du må omsætte for kr. 50.000 før du skal momsregistreres.  Det er altså det beløb du skriver regninger ud på - uden nogen former for fradrag for udgifter der max. må være 50.000. Men du kan også vælge at lade dig momsregistrere selvom din omsætning er mindre end de 50.000. Du kan når du er momsregistreret trække dine udgifter til moms fra... dels momsen af køb af bil, moms af brændstof, reperationer og alt andet der vedrører dit firma.

Gul-pladebil: alle udgifter vedr. drift kan trækkes fra. Afskrivninger kan trækkes fra - kort fortalt vil det sige at du deler udgiften til købet af bilen ud over det antal skatteår bilen holder.

Rent praktisk tilmelder du dig som momsregistreret på told/skat. dk - du er velkommen til at ringe til mig hvis du har brug for lidt yderlige hjælp - (det koster dig selvfølgelig ikke noget :-) Tlf. 23 46 13 58
MVH
Karin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:34
>Jeg ved at jeg må tjene nogle penge ved siden af, men jeg ved ikke hvor meget.??
De måneder du får SU, må du tjene 5.875. Alle satserne står på www.su.dk
- Det udregnes på årsbasis.

>Kan jeg trække køb af ladvogn på gule plader fra i skat
Hvis den kun bruges til erhverv, vil jeg tro det er muligt. Men det er der forhåbentlig en anden, der kan bekræfte.

>og skal man tjene et bestemt beløb for at blive moms registreret??
Nej. Men hvis du omsætter for over 50.000 om året, SKAL du momsregistreres. Ellers er det frivilligt.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 14:54
Hej Jannie,

Der er nogle ting du nok bør overveje mht. bilen.

Det er absolut forbudt at køre i bilen privat hvis det er firmaet der ejer bilen, med mindre du betaler skat af fri bil (20-25 pct. af bilens værdi, hvert år).

Hvis du både bruger bilen privat og i forbindelse med firmaet er der vist en regel med at du kan få halvt fradrag for den. Det ved Karin sikkert mere om.

Har du brug for bilen privat er det måske en fordel at købe bilen i eget navn, og så lade firmaet betale dig kørepenge. Undersøg mulighederne/begrænsningerne før du køber - det kan godt betale sig!

/Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:25

Hej Jannie

Mht momsen, så er det rigtigt at du kan lade dig momsregistrere, hvis du omsætter for mindre end eller præcis 50.000 kr. om året og skal lade dig momsregistrere, hvis du omsætter for mere end 50.000 kr. om året.
Nu skriver du ladvogn.  Jeg går ud fra, at du taler om et mindre varevogn med en tilladt totalvægt på maks tre tons.
Nu bliver det lidt tricky.
Hvis du omsætter for højest 50.000 kr. om året (hvor du valgfrit kan lade dig momsregistrere) kan du kun trække momsen af varevognens køb og drift fra, hvis du udelukkende anvender den i virksomheden.  Dvs. du må ikke køre privatkørsel i den - overhovedet.  Dvs. en minutiøst ført kørebog er et absulut MUST, hvis du ikke efterfølgende vil få problemer med momsfradragene.
Hvis du vil have mulighed for at køre i varevognen privat - og omsætter for maks 50.000 kr. om året - kan du ikke få fradrag for momsen af hverken anskaffelse og drift (der er mange, som ikke kender momslovens § 41, stk. 4, men det er der det står).
Hvis du omsætter for mere end 50.000 kr. årligt så kan du få fradrag for momsen af varevognens drift - også for den private del.  Dvs. at reglen gælder uanset hvor meget du kører privat - bare du også bruger varevognen til momspligtige formål.
Hvis du kører privat, kan du ikke fratrække momsen ved købet og skal heller ikke afregne moms, når du sælger vognen igen.  Kører du ikke privat, kan du trække momsen fra af købet - men skal så til gengæld afregne moms af salget.
Mht. skatten, så er jeg ikke ekspert, men jeg ved, at du skal huske at snakke med kyndige om begreber som "kørebog", "kørepenge", afskrivninger, genvundne afskrivninger, og beskatning af råderet over bil.  For at sige det rent ud, så kan det faktisk først beregnes, hvad der er mest optimalt for dig, når du ved hvilken bil du vil købe, og hvor meget du skal køre i den (budget over omsætning) og hvad det kommer til at koste dig (budget over driftsomkostninger). 
Nu taler jeg rent ud af posen: Hvis du mest af alt gerne vil have en bil, men have den finansieret af lidt ekstraarbejde ud over studierne - så tror jeg du bliver skuffet ved at anvende den model du beskriver.  Så tror - TROR - jeg, du er bedre tjent med et job som tankpasser og så bruge pengene på at købe en brugt varevogn.  Beskatningsreglerne for fri bil er alt for hårde til, at det kan betale sig.  Men det er bare min holdning.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)