Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag og SU.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 03:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg har startet et enmands firma, som jeg driver ved siden af mit studie på seminariet.

Jeg har forgæves prøvet at få svar på nogle spørgsmål, så nu prøver jeg her.

Når man er på SU. må man max. tjene 72k ved siden af sin SU. Men hvad med de investeringer jeg gør i firmaet? Hvis jeg nu køber værktøj pc. og forsikringer for 20k må jeg så tjene 92k før de trækker i min SU?

På SU.dk står der følgene:

Fradrag

De fradrag, som skattemyndighederne har godkendt i din personlige indkomst, kapitalindkomst eller som ligningsmæssige fradrag, godkendes ikke i forhold til SU. Du kan altså ikke trække dem fra, når du beregner din egenindkomst.

Kun hvis din indkomst er opgjort som nettoindkomst fra SKAT, anerkender vi de fradrag, der er en del af indkomsten.

Det tolker jeg som at jeg ikke kan trække mine udgifter fra, men det kan vel ikke passe, så kan man jo hurtig ende i en situration hvor man ikke har noget overskud i firmaet og heller ikke kan modtage SU.

Ang. køb af pc. har jeg hørt at hvis den koster over 12k skal den afskrives over 3år hvis den koster under kan den afskrives over 1år.

Når man så køber en pc. skal man så have en erhvers licens, til Windows og Office?

Håber der er nogen der kan hjælpe : )

Lars Andersen

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 10:51
Det tolker jeg som at jeg ikke kan trække mine udgifter fra, men det kan vel ikke passe, så kan man jo hurtig ende i en situration hvor man ikke har noget overskud i firmaet og heller ikke kan modtage SU.

De driftsomkostninger og afskrivninger, du har i firmaet, trækkes fra i virksomhedens omsætning (hvilket derefter resulterer i et overskud eller underskud). Da det netop er overskuddet, der er afgørende i forhold til dit SU-fribeløb, er der altså "fradrag" for virksomhedens driftsomkostninger og afskrivninger i SU''en.

Hvis du får et for stort overskud i forhold til dit SU-fribeløb, kan du vælge at opspare nogle af pengene i virksomheden (ved brug af virksomhedsordningen) og dermed undgå at skulle tilbagebetale SU.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:06
Det er helt korrekt hvad der bliver skrevet her. Det der er afgørende i forhold til SU er din arbejdsindkomst = Den del af den personlige indkomst som er lnindtægter, honorarindtægter og overskud af virksomhed. Det SU prøver på at skrive er at du ikke kan nedbringe beregningsgrundlaget ved indskud på en pensionsordning o.l.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:35
Mange tak for hjælpen, så er det bare med at få købt nogle sager så jeg må arbejde noget mere

Det vil også sige at jeg lige så godt kan få fat i en revisor, da jeg også kan trække den udgift fra for jeg hader at lave sådan noget.

Er der ikke nogen der ved noget ang. køb af pc. og programmer?

Mvh.

Lars Andersen

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 22:45
Det er korrekt, at man kan trække hele udgiften til et aktiv fra (straksafskrivning), hvis prisen er under ca. 12.000. Mht. PC''ere er det værd at være opmærksom på, at forskellige sammenkoblede enheder (f.eks. en PC med skærm og printer) ofte betragtes som værende en samlet enhed i afskrivningssammenhæng. Det er dermed den samlede anskaffelsessum for disse ting, der skal lægges til grund i forbindelse med evt. straksafskrivning.

Mht. licens til Windows og Office, tror jeg ikke at du behøver at købe en "erhvervslicens" - der er i hvert fald ingen, der forhindrer dig i at bruge en almindelig "privat" licens. En fordel ved erhvervsrettede licensaftaler er, at supportniveauet typisk vil være højere. Ulempen er typisk prisen ;-)
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)