Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fradrag fra AMB på opgave i udlandet?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jul 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg er ny her på siden, men har haft selvstændig hobbyvirksomhed siden 2003. Det er en momsfri ydelse (rådgivning/terapi) inden for mit formelle uddannelsesområde.

Jeg har haft en større konsulent opgave i udlandet (første halvdel af jan 2005) for dansk arbejdsgiver i 2005. Jeg vidste ikke, lønnen ville få mig over de 80.000 kr i indtægt. Umiddelbart efter hjemkomsten fra opgaven var jeg bortrejst med andet arbejde i nogle måneder. Derfor kom jeg først igang med at tale løn for opgaven omring maj/juni. Da jeg skal have mit honorar (på regning fra hobby biksen) gør de obs på, at jeg skal lønsumsregistreres. Det bliver jeg så med virkning fra 27/6.

Efterfølgende har jeg 6/2/06 bedt skat om fritagelse fra arbejdsmarkedsbidrag. Jeg har her midt i juli fået brev til høring inden endelig afgørelse skal falde med indsigelsesfrist pr 7/8-06. Der indstilles til afslag, da det vurderes at være vederlag for personlige arbejdsydelser uden for tjenesteforhold(hvad betyder denne sætning?). Det vurderes at der skatteretligt er erhvervet ret til indkomsten (hvad betyder denne sætning?) i jan, selvom fakturaen først udskrives i juni. De siger endvidere at honoraret ikke kan henføres tilselvstændigt erhverv.

Så vidt jeg kan se, kunne jeg have trukket arbejdsmarkedsbidraget fra, hvis det var selvstændigt erhverv.

Derfor -????

1. er der noget at komme efter mht erhvervsstatus (hobby – selvstændig). Er ikke intr i at ændre virksomhedsordning, Jeg går i 0 hvert år og betaler alm skat over overskuddet.

2. er der mulighed for at trække noget fra eller

3. slippe for at betale arbejdsmarkedsbidrag (jeg var jo ikke dansk sygesikrings forsikret under arbejdet i udlandet/Thailand)

4. bør jeg kontakte en revisor?

5. eller bare droppe sagen og betale?

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 20:00
Det lyder tilpas kompliceret til at være værd at tage en snak med revisoren om.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:07
Det lyder umiddelbart lidt selvmodsigende det der bliver sagt fra SKAT''s side, men en sag har som bekendt to siger. Man skal næsten se selve sagen (skrivelsen fra SKAT) for at kunne vurdere det. 

Ud fra det du skriver er SKATs budskab dog:

- at der ikke er tale om løn fra et lønmodtagerforhold.

- at det ikke kan betragtes som indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed.

- at det derved må betragtes som honorarindkomst (B-indkomst).

Jeg vil godt tilbyde dig at lave en uforbindende vurdering af det.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)