Hej jeg er ny her på siden, men har haft selvstændig hobbyvirksomhed siden 2003. Det er en momsfri ydelse (rådgivning/terapi) inden for mit formelle uddannelsesområde. Jeg har haft en større konsulent opgave i udlandet (første halvdel af jan 2005) for dansk arbejdsgiver i 2005. Jeg vidste ikke, lønnen ville få mig over de 80.000 kr i indtægt. Umiddelbart efter hjemkomsten fra opgaven var jeg bortrejst med andet arbejde i nogle måneder. Derfor kom jeg først igang med at tale løn for opgaven omring maj/juni. Da jeg skal have mit honorar (på regning fra hobby biksen) gør de obs på, at jeg skal lønsumsregistreres. Det bliver jeg så med virkning fra 27/6. Efterfølgende har jeg 6/2/06 bedt skat om fritagelse fra arbejdsmarkedsbidrag. Jeg har her midt i juli fået brev til høring inden endelig afgørelse skal falde med indsigelsesfrist pr 7/8-06. Der indstilles til afslag, da det vurderes at være vederlag for personlige arbejdsydelser uden for tjenesteforhold(hvad betyder denne sætning?). Det vurderes at der skatteretligt er erhvervet ret til indkomsten (hvad betyder denne sætning?) i jan, selvom fakturaen først udskrives i juni. De siger endvidere at honoraret ikke kan henføres tilselvstændigt erhverv. Så vidt jeg kan se, kunne jeg have trukket arbejdsmarkedsbidraget fra, hvis det var selvstændigt erhverv. Derfor -????
|
Det lyder tilpas kompliceret til at være værd at tage en snak med revisoren om.