Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mobiltelefoner og software/firmware

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Nogen herinde der ved noget om hvordan spil og ekstra features til mobiltelefoner udvikles? Hvilket sprog koder man i? Hvordan overføres softwaren til telefonen?

Har du kendskab til en bog eller et site, der kan hjælpe mig videre, er du meget velkommen...

Anders
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er langt fra sikker, men skulle mene det var programmeret i java og kan overføres til telefonen ved enten at blive sendt over GSM netværket til telefonens nummer eller ved at overføre det fra en PC direkte via bluetooth, infarød, kabel eller anden forbindelsesmulighed.

En hurtig google søgning gav bl.a. http://www.mobilebasic.com/
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andyman,

Der er lidt forskel på hvad du vil, mht. programmering. Den firmware der ligger i mobiltelefonerne er som regel udviklet i C++, og er ikke umiddelbart tilgængelig. Hvis du har ambitioner om at arbejde for en mobilproducent er det helt klart sproget du skal lære.
 
Men ønsker du at lave små applikationer til mobiltelefoner, så har Sune ret i at Java er vejen frem. Du kan downloade toolkits og værktøjer på bl.a. Nokia og Sony Ericssons websites - kvit og frit! Jeg har selv fusket lidt med Sony Ericssons værktøjer.
 
Her er et par links:
 
 
Det mest irriterende som udvikler af mobil apps er, at der er forskellige platforme, som godt nok alle anvender Java som programmeringssprog, men de er ikke direkte kompatible. Det kan derfor være nødvendigt at udvikle flere versioner af din app.
 
Du kan uploade apps til din mobiltelefon enten med et kabel, eller ved at smide filerne på en server og så hente dem ned over-the-air. Det billigste i længden er helt klart at købe et kabel. Sony Ericssons værktøj giver dig dog også mulighed for at simulere programmet på en virtuel telefon på din PC. Det gør Nokias værktøj sikker også - men har ikke prøvet det.
 
Held og lykke med kodningen!
 
/Carsten
 
 
Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for info.

Jeg har faktisk tænkt mig at undersøge den grundlæggende firmware, men ikke som programmør for en mobilproducent.

Jeg har en fiks idé, som jeg ikke kan komme nærmere ind på her...

Jeg vil undersøge C++ på din opfordring. Hvilke forhold gør, at telefonernes firmware er "ikke umiddelbart tilgængeligt"?

Af ren nysgerrighed: Er du programmør?

Blot for en sikkerheds skyld: Jeg har altså ikke tænkt mig at "bryde telefoner op" eller noget i den retning.
Fra Horsens
Tilmeldt 5. Aug 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 01:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej AndyMan,

 
Jeg tror ikke Nokia, SonyEricsson eller hvem der nu er af producenter er interesseret i at få sin firmware offentliggjort sådan i fuld tilgængelig forstand.
 
Næsten alle software indeholder huller af den ene eller anden slags og dem er der jo ikke ligefrem nogen grund til at prale med. Desuden er der jo også det rent forrretningsmæsige aspekt, og de ønsker nok ikke at en hver bare kan tage en kopi af deres styresystem til mobiltelefoner, modificere det let og så udgive det som "egen" software.
 
Som det tidligere blev nævnt er C++ et godt bud på sproget til opbygningen af platformen. En anden mulighed er f.eks. C.
 
De fleste moderne mobiltelefoner har idag et Java framework (J2ME), som betyder at de kan afvikle java kode. Der er dog forskel på det framework der ligger på en mobil og det der ligger på en pc. Prøv f.eks. at søge på google efter Java Mobile Development
 
Nogle andre typer telefoner/pda''er har Microsofts .net Compact Framework og kan afvikle .net applikationer. Har man sådan en telefon er det faktisk forholdsvis enkelt at skrive små programmer til sin telefon/pda og dette gøres klart nemmest i Microsoft Visual Studio. Visual Studio har endda flere forskellige emulatorer indbygget, så du kan prøvekøre dit program på pc''en inden du overfører det til din telefon.
 
Med hensyn til bøger har jeg ikke erfaring med nogen, men en hurtig søgning giver bl.a. denne:
 
--
Med venlig hilsen
Peter Fløistrup Poulsen
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen,

Hmmm... Det lyder som et avanceret projekt du har gang i. Normalt er mobiltelefoners firmware lukket land for eksterne udviklere, men hvis ikke du mener at det er muligt at lave dit program i Java, så er der alligevel et lille håb.

Flere mobiltelefonproducenter tilbyder udvikling af firmware for kunder - dvs. du kan få lagt dine specielle funktioner og programmer i telefonen under produktionen.

Men det er dyrt! Først skal du betale producenten for udvikling af dit program, og derefter skal du aftage et minimumsantal af mobiltelefoner med dit program. Uden at vide det med 100% sikkerhed, vil jeg antage at det er umuligt at få et udviklingskit fra mobilproducenterne så man selv kan videreudvikle på deres telefoner. Det kan måske være at nogle producenter vil lukke én ind i varmen hvis man laver en form for parteraftale.

Men er dit koncept genialt, og kan du få en invester med på ideen, er det jo ikke umuligt.

Ja, jeg er programmør og har arbejdet med mobilkommunikation i ca. 1½ år, så jeg har lidt erfaring med det. Jeg arbejder dog primært med mobile terminaler, dvs. en mobiltelefon uden display og tastatur, som udelukkende anvendes til mobil datakommunikation.

mvh Carsten

Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Peter og Carsten: Tak for indspark! Jeg har tænkt mig at google og læse lidt - er sikker på det er en god idé jeg har fået
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)