Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lille virksomhed mangler overblik over regnskabstingene

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer alle

Herved mit første indlæg/spørgsmål.

Jeg har oprettet en internetbutik på hobby-basis, og har i den forbindelse oprettet et firma og lade mig momsregistrere.
Jeg har købt vare hjem, og har sågar også haft et par kunder.
Jeg hoster selv siden, og har kun betaling via kontooverførelse (ved godt at det ikke er så smart, men vil holde udgifterne på et minumum her i starten)

Jeg kunne godt tænke mig at lave regnskabet selv, da der ikke er så omfattende i starten. Jeg har også fundet et gratis program, som jeg prøver at sætte mig ind i. Men jeg føler at jeg mangler en grundlæggende viden, før jeg kan komme ordentligt igang. Er der nogle af jer der kan anbefale noget læsning eller andet jeg kan bruge til at sætte mig ind i tingende? De guider jeg har kigget på har været alt for omfattende og har forviret mere end de har gavnet.

Jeg er også ved at løbe lidt sur i moms, som snart skal indberettes.
Jeg har købt vare i Sverige uden moms. Jeg har lagt moms på de vare jeg har solgt, men har stadig en del vare på lager, som jeg jo ikke har betalt moms for.
Er det så simpelt at jeg opgiver momsen på det beløb jeg har købt varer for som købsmoms, samt bare opgiver momsen på de ting jeg selv har solgt som salgsmoms? Eller hvordan gøres dette?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 15:46
Først Velkommen til!!

At finde noget viden om, hvordan man bogfører kan du gøre enten ved i nogle regnskabsprogrammer at trykke på hjælp-knappen. Der står af og til lidt. Ellers findes der lærebøger enten på biblioteket (og hos boghandleren), der gennemgår hvordan man bogfører. Hjælp-knappen kan ofte være for lidt og lærebøgerne for meget. Selvom du gerne vil holde omkostningerne nede, vil jeg da anbefale, at du betaler dig fra at en revisor eller et bogføringsbureau (spørg om prisen først) redegør for dine spørgsmål.

Hvad angår moms, så vil jeg da gerne vide, hvordan du har købt varer i Sverige uden moms!!! Det er da en rigtig fed fidus. Den må du gerne lige uddybe lidt.

Hilsen Jakob

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:57
Hej SmartTech,

Anette Sand (også en Amino) udgiver en række nyttige hæfter/bøger for iværksættere, og dem kan jeg anbefale dig at købe. De koster ikke alverden, og de er nemme at gå til.

Se mere her: http://www.franciskaner.dk/

mvh Carsten
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:44
Der er mulighed for at gå på kurser mange steder i landet, og det vil være praktisk for dig men ikke strengt nødvendigt at vælge et kursus, hvor man bruger dit valgte regnskabsprogram. Kik evt. på Inlocos tilbud:

Momsfrit køb i Sverige: Ja, når man handler b2b kan man købe momsfrit i EU-lande alene ved at opgive sit danske momsnummer, som er cvr-nummeret med DK foran, f.eks. DK11223344. Momsen skal trækkes fra på fakturaen, den kan ikke modregnes i den danske momsafregning, så selve købet skal være momsfrit. Vedr. bogføring og angivelse af erhvervelsesmoms, kan følgende måske hjælpe lidt, ellers skriv igen:

http://anettesand.dk/?p=21. Med den tilføjelse at du trækker hele momsen, uanset om varerne er videresolgt eller ej.

Mange hilsner

Tilmeldt 19. Jun 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 09:51
Hej Elev

På din momsangivelse angiver du din salgsmoms i øverste felt. Herunder i feltet "Moms af varekøb mv. i udlandet" angiver du momsbeløbet af købene ( du udregner beløbet, selvom du ikke har betalt noget ). I feltet Købsmoms angiver du det samme beløb. Det har således ikke nogen økonomisk effekt, men Skat vil have beløbet opgivet. I Rubrik A, angiver du dit varekøb.

Håber dette hjalp dig - held og lykke med shoppen.

Mvh. Lone

Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:35
Jeg takker for svarene.

JakobN:
Jeg regner med at gøre brug af revisor senere, år jeg får mere gang i salget. Føler lidt at jeg spilder hans tid, ved at få ham til at registrere da få posteringer, som der er her i starten.
Mht varekøb i Sverige er det som Anette skriver. Du opgiver bare dit CVR nummer.

Carsten Jacobsen:
Jeg vil prøve at kigge på de hæfter du omtaler. Det lyder som om at de er på det niveau, som jeg søger.

Anette/Inloco:
Jeg vil overveje nogle kurser, men vil som sagt ikke ofre for meget på det her i starten. Men det bliver nok nødvendigt, når det bliver mere omfattende, hvis jeg ikke får en revisor på i stedet.
Det er et godt eksempel du sendte. Lige hvad jeg manglede for at få den forståelse jeg skulle bruge.

Lady_Godiva:
Det var heldigvis også sådan at jeg fortolkede det, da jeg læste linket fra  Anette :)
Lige for at være helt sikker. "Moms af varekøb mv. i udlandet" og Købsmoms skal kun udfyldes i denne periode, selvom jeg ikke får solgt varene, inden næste moms opgørelse. Er dette korrekt? Jeg går ud fra at det kun skal opgives i den periode, hvor varene faktisk er købt.

Tilmeldt 19. Jun 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 10:52
Ja, det er korrekt - angives kun i indkøbsmåneden / perioden.

Mvh. Lone

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)