Hejsa! Har et lille bogføringsproblem jeg håber der er nogle der kan hjælpe med. Jeg har afsat et beløb sidste år til feriepengeforpligtelser (brutto). Problemet er så af i år er der en medarbejder der har sagt op og i den forbindelse har jeg overført et nettobeløb til feriegiro, men nu har jeg også lige betalt A-skat og AM-bidrag af bruttobeløbet. Mit spørgsmål er, så hvordan skal jeg bogføre det? Er det netto- eller bruttobeløbet jeg skal nedskrive i min feriepengeforpligtelser?? Og hvad med A-skatten og AM-bidraget??? Håber der er nogle der kan hjælpe evt. med et lille eksempel. |
Godt spørgsmål.
Du har hver måned eller kvartal hensat feriepengene? som debet i løn afsnit ( driften) for feriepengene brutto, kredit i skyldige feriepenge (status konto), samt ambi og a-skat.
Hvis du har det, skal du debetere skyldige feriepenge og kreditere banken.
Det kan stærkt anbefales og gøre sådan noget mindst engang i kvartalet, ellers bliver det en kæmpe regningen fra revisorene, da lønnen er det de tjekker allermest, og du få afregnet skat m.m. hver kvartal, så skal man kun holde øje med hvad der står som skyldige feriepenge.
Jeg håber det kan bruges.
Mange hilsner
Jennifer Jensen