Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres restaurant besøg for virksomhedens ejere

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 07:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

SusanneK.nu:
fordi man normalt siger, at der ikke er momsfradrag på personaleudgifter.

Her er vi så uenige. Jeg mener at der udgangspunkt er fuldt fradrag for personaleudgifter, men at der er nogle få områder, som enten er begrænset eller hvor der knytter sig betingelser for fradragsretten.

Henrik

Ja, nu tager jeg lidt ud af perspektivet, for at indikere, hvordan jeg synes det gøres i praksis, og for at belyse min tankegang, når jeg skriver sådan:

SusanneK.nu:
fordi man normalt siger, at der ikke er momsfradrag på personaleudgifter.

Dette er taget i den sammenhæng, at alle mine "personaleudgift"-konti er anført som 0-moms som standard, da de fleste personaleudgifter jeg kunne finde på at bogføre her, er uden moms - det er ofte bespisning, drikkevarer, frugt og lignende, der føres på denne konto når jeg bogfører. Andre ting som avis en medarbejder får ind ad døren hver morgen f.eks., fører jeg på personalegoder, og mobiltelefoner opretter jeg konti til seperat. Når jeg tænker "personaleudgifter" på personaleudgift-kontoen, er det dermed oftest udgifter, man ikke kan opnå fuld momsfradrag for.

Jeg er helt enig med dig Henrik i, at der er momsfradrag på en del personaleting, men jeg må indrømme, jeg kan ikke finde så mange at putte i kassen "personaleudgifter", for så synes jeg de hører til på en anden bogføringskonto, selvom de står i ML § 42, og reelt ER en/et personaleudgift/gode.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad blev konklusionen så: Ingen fradrag eller 1/4 fradrag for restaurantbesøg for ejerne ?

Hvad blev konklusionen for ejerens besøg på grillbar/pizzeria ifbm. udførelse af opgave for kunde: Ingen fradrag eller 1/4 fradrag eller fuldt fradrag ?

:-) Jens

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry - der fik vi vidst kvalt og druknet dit spørgsmål.....

IT-Konsulenten:
Hvad blev konklusionen så: Ingen fradrag eller 1/4 fradrag for restaurantbesøg for ejerne ?

1/4 Fradrag

IT-Konsulenten:

Hvad blev konklusionen for ejerens besøg på grillbar/pizzeria ifbm. udførelse af opgave for kunde: Ingen fradrag eller 1/4 fradrag eller fuldt fradrag ?

Ingen fradrag.

(Men vi kan så begynde en gradbøjning, hvis du inviterer kunden med og I spiser på grillbaren og talerr lidt forretningsrelateret så også 1/4 fradrag)

Fra Århus
Tilmeldt 17. Aug 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv lige checket diæter, repræsentation, restaurationsbesøg med Skat.

Hvis jeg spiser alene, er der ikke fradrag for noget, for det sidestilles med f.eks. kantinebesøg hvor jeg jo også selv skulle betale.

Har jeg en gæst med, er der 100% fradrag. Det kan med andre ord betale sig at invitere en gæst med! Og jeg formoder at hvis jeg spiser en burger og en sodavand til 150 i alt på cafe og min gæst får en sodavand til 30, er det jo stadig en gæst der har deltaget. Hvilket automatisk leder tankerne hen på delebilsordninger. Mon ikke man kunne lave det samme for restaurationsbesøg?

Nå, men var jeg ansat rejsemontør, kunne jeg få skattefrit diæt fra arbejdsgiveren. 455 per døgn til mad, 195 per døgn til overnatning. Og hvis jeg bor på hotel, koster det hotellet og så ryger de 195,- naturligvis. Det forudsætter at jeg er væk MINDST 24 timer, og så langt fra hjemmet, at jeg ikke kan nå tilbage.

Så som selvstændig med personlig virksomhed kan jeg altså udbetale 455+195 per 24 timer hvor jeg er så langt hjemmefra (derefter 1/24 per time af 24-timers beløbet), at jeg ikke kan nå hjem. Slutter mine møder kl. 16.00 og jeg kan nå hjem og tilbage næste dag, kommer man ind i en gråzone; for så kan man jo i realiteten tage bilen og køre kørselspenge for 3.000 hjem og tilbage, for det lyder som om Skat ser på det på den måde, at kan man nå hjem, skal man jo ikke have diæt (så det bør man checke med dem, hvis det er tilfældet. For mig selv er mine opgaver normalt spredt ud over dag og aften så jeg ikke ville kunne tage hjem midt i en tre-dages tur)

Men som selvstændig kan jeg altså fradrage udgiften til diæt i firmaet hvorved jeg indtægtsfører den som skattefrit diæt til mig selv. I lighed med kilometerpenge, jeg fradrager i virksomheden og indtægtsfører som skattefri kilometerpenge i min personlige indkomst.

Det er jeg glad for at jeg checkede, for der sparede jeg lige røde ører over restaurationsregninger som jeg fejlagtigt troede var fradragsberettigede (ex. moms), men samtidig opdagede jeg at jeg har ca. 14 diætdage i 2008.

Der findes en vejledning på Skat om dette, men ellers foreslår jeg at man ringer og spørger konkret: 

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=203388&vId=201603

 

 

Tilmeldt 22. Sep 22
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan gælder det for ApS når min kone og jeg er de eneste ejere. Hvordan bogfører vi frokost på virksomhedens lokaler og middag ude hvis vi begge tager på en forretningsmiddag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må I ikke på skats regning - så det er 100% privat

Hvis I har kunder med f.eks - så kan I jo deltage og skal dokumentere hvilken kunde der er med og så er det kun kvart fradrag for hele omkostningen og kvart moms ved bespisning ude og kvart fradrag for udgift men fuld moms ved bespisning i egne lokaler - men I kan slet ikke lave forretningsmiddage dig og din kone alene, så det er det private kreditkort - I værste fald kan det være skat over 100% da det er maskeret udlodning hvis ejere bruger firmapenge privat - det er noget af det ejere af ApS kan komme meget galt af sted med. Det er meget vigtigt at kunne dokumentere hvilken forretningsforbindelse som man havde med ud, selv med det meget begrænsede fradrag

I har fradrag hvis I er på ren forretningsrejse og kan dokumentere det og det er over 24 timer - ellers slet ikke - og konsekvensen kan være MEGET dyr - helt som hvis I hæver penge privat uden at angive løn - ulovligt og maskeret udbytte (ulovligt aktionærlån

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Sep 22
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi er kommet til at bruge kortet på frokost mad, hvordan skal vi så "gå tilbage" for at alt er på det rene igen. Det er 5 forskellige regninger på i alt 360kr. 
Skal vi bare indsætte 360 fra den private konto og ind i virksomhedskontoen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altid skidt at have brugt firmakort privat men - ja jeg ville nok bare skynde mig at reparere som du beskriver det. Det er ufarligt at lægge ud privat men går ikke modsatte vej

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)