Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jura: Tjek af TradeMark beskyttelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
I forbindelse med jeg annocerer på Google Adwords og andre pay-per-click netværk, er jeg blevet gjort opmærksom på fra forskellige konkurrenter, at jeg bruger deres varemærker osv. som søgeord. Dette er ganske korrekt, jeg benytter konkurrenters varemærker og produktnavne osv som søgeord. Mit spørgsmål er så nu:

1. Hvor kan jeg tjekke om navne/varemærker osv. er Trademark (TM) beskyttet?

2. Såfremt de ikke er beskyttet, burde jeg vel ikke bekymre mig om mine arbejdsmetoder?

De bedste hilsner
Sebastian

CEO / Partner @ Deducta Online Marketing

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 12:13

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 12:40
Dato: 7/11/2006 11:32:25 AM
Forfatter:Sebastian Gullak

2. Såfremt de ikke er beskyttet, burde jeg vel ikke bekymre mig om mine arbejdsmetoder?

Jo, for det er overtrædelse af god markedsføringsskik, at benytte andre produktnavne som blikfang end dem, man selv sælger.
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 16:59
Tak for jeres gode svar!

Jeg ved dog ikke helt om jeg er enig i at jeg overtræder god markedsføringsskik, da jeg ikke bruger produktnavnet/varemærket som blikfang, men blot kommer frem med min annonce, når der søges på konkurrentens produktnavn/varemærk. Googles annoncesystem er laves således (efter min forståelse) at man godt kan risikere, at selvom man ikke har inkluderet et bestemt søgeord i ens kampagne, synes Google det bestemte søgeord er synonym med et andet tilsvarende søgeord, og derfor bliver annoncen vist alligevel.
En anden ting er, at jeg jo i princippet kunne lave et åbent søgeord som f.eks. "maling" - her bruger jeg så ikke andres søgeord som mulighed til at få vist min annonce, men jeg vil stadig automatisk få vist min annonce når der søges på Flügger maling, Sadolin maling osv., hvilket jo i bund og grund ikke er min skyld så.

CEO / Partner @ Deducta Online Marketing

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 17:10

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 17:22

Du skal være opmærksom på, at beskyttelse og registrering ikke er det samme. Et varemærke kan sagtens nyde beskyttelse, selvom det ikke er registreret nogen steder, og derfor kan du ikke finde en udtømmende liste over de navne, du ikke må benytte.

Jeg er i øvrigt helt enig i, at din fremgangsmåde er i strid med markedsføringsloven. Du udnytter på illoyal vis dine konkurrenters varemærker til at opnå gevinst til dig selv. At Google selv kan finde på at identificere synonymer mv. er ikke relevant i dette tilfælde - det afgørende er, at du selv, bevidst, benytter konkurrenternes varemærker som søgeord.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)