Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Programmering og Matematik! Hjælp!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hjælp til ligning, der kan simulere en brand.

Hej 

Vi er på studiet gået igang med at udvikle vores første computerspil i Java. Vi har valgt, at man skal styre en Pyroman, der skal løbe rundt i nogle byer og sætte ild til bygninger. Hvorvidt vores pyroman har held til at sætte ild til en bygning skal bestemmes af en række sammenspillende faktorer. Faktorerne er som følger:

Firepower: hvor meget kraft der er i det våben han bruger. Jo mere Fp jo større sandsynlighed for, at der går ild i bygningen

Pyro-Level: Level'en på pyromanen. Dvs jo højere level, jo højere "chance" for at der bliver sat ild til det.

Distance: Distance beskriver hvor langt brandmanden er væk fra ilden. Jo tættere han er på, jo større chance er der for, at han får slukket branden.

Hårdhedsgrad: Hårdheden af materialet af den bygning man sætter ild til. Jo hårdere, jo sværere at sætte ild til.

Slutteligt skal der være en math-random funktion der gør, at man aldrig 100% kan regne ud hvad udfaldet af branden bliver. 

Værdierne kan være fra 1-100 i dem alle 4.(og hvis det passer dårligt, kan vi sagtens lave disse tal om).

Er det muligt for nogen af jer, at finde på en ligning, der kan simulere denne ildpåsættelse? Eller i hvert fald bare hjælpe mig lidt på vej. Jeg har prøvet med lidt forskellige ligninger, men kan ikke finde en der giver gennemgående mening.

I kan se lidt mere om spillet her: http://pyro-man.blogspot.com/


Jeg håber I forstår mit spørgsmål :)


Ved ikke lige om jeg har fået formuleret mig ordentligt, men ellers må I jo lige spørge :)

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke matematiker med forstand på algoritmer osv. til brug i spil samt alt muligt andet, men hvad med det her?...

F = Firepower

P = Pyro-Level

D =Distance

H = Hårdhedsgrad

R = Math Random

Sætningen: 

F/5 + P/5 + D/5 + H/5 + R/5 = X % chance for ild, jo højere, jo større chance.

Eks.

F = 75

P = 62

D = 88

H = 59

R = 32

75/5+62/5+88/5+59/5+32/5 = 63,2 % chance for ild.

Et til her:

F = 100

P = 55

D = 100

H = 32

R = 68

100/5+55/5+100/5+32/5+68/5 = 71 % chance for ild.

Mit forslag.. :) Ved ikke om det kan bruges.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg tror dog desværre ikke, at det er måden at gøre det på.

Jeg skulle gerne ende med et facit fra de 4 variabler, hvorpå så math-random funktionen kan køres.

Andre der har et bud ?

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har et lidt andet bud:

F = Firepower

P = Pyro-Level

D =Distance

H = Hårdhedsgrad

R = Math Random

Resultat = (F+P+D)/(3+(4*(H/100)))

Så kan du køre random på det bagefter.

4 talet kan ændres alt efter hvor afgørende hårdheden skal være i stykket.

 

Eksemple:

F= 100 P = 100 D = 100 H = 20  -->  78,94737%

F = 38 P = 64 D = 39 H = 20  --> 37,10526%

 

 

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser umiddelbart ikke dumt ud. Jeg prøver lige at tjekke det lidt nærmere og se om det kan passe ind.

Tak :)

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Man skal bare hold hårdheden under divisions stregen, da det er den eneste faktor der er omvendt. Smile

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Remydk:

Man skal bare hold hårdheden under divisions stregen, da det er den eneste faktor der er omvendt. Smile

 

Tak. Selvfølgelig. Jeg har desværre aldrig været så snild til matematik :P

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Til jer der skulle være interesserede er vi indtil videre end op med at bruge understående model. Den er meget simpel, "but it gets the job done" ;P

Sig endelig til, hvis I kan se nogle fejl ved den måde vi udregner det på.

 

public class Fire {

    double PyroLevel = 1; // 1-100
    double Distance = 80; // 3 distances: 20 / 50 / 80
    double Firepower = 10;// 3 tal: Tændstik: 10 FlameThrower: 60 Bombe: 100
    double Ildkraft = PyroLevel + Distance + Firepower;
    double Hardness = 30;// 30 er minimum og 279 er max for hardness. Hardness tilpasser vi
    // således at resten af ligningen giver et tal vi kan arbejde med.
    int Gold = 20; // Lav reference, således at Gold kommer fra Building-klassen

    public Fire() {
    }

    public void makeFire() {
    

        double SuccesKriterie = Ildkraft / (Hardness); // gang med math random eks.[0.7 - 1.3]
        System.out.println(SuccesKriterie);


        if (Ildkraft > Hardness) {
            GiveXp(); // Vi kører giveXp metoden.
            // Vi giver ham en level, for afbrændt bygning
            System.out.println("Du har sat ild til bygningen, og du har stjålet " + Gold + " Guld.");
            System.out.println("Du er nu Lvl " + (int)getPyroLevel() + " Pyroman");





        } else if (Ildkraft <= Hardness) {
            System.out.println("Det lykkedes ikke"); // Skal man evt miste guld/xp? Evt en takeXp funktion!

        }

        // her skal så trækkes tid fra Time-klassen!
    }

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)