"En bankrådgiver har både rådgiveransvar og forhåbentlig også en del erfaring." Hvorfor rådgiver de forskellige banksælgere så ikke positivt om andre bankers produkter? Fordi at de ikke er rådgivere, de er tilknyttet en virksomhed der skal tjene penge. De vil aldrig blive rådgivere i den situation. Det kan godt være at du synes jeg er grov, men jeg har ret! "Det er formentlig korrekt, at de færreste bank"sælgere" ville anbefale andre bankers produkter" Det er 100% korrekt! "men hvis du er kunde i en full-service bank, så er produkterne også stort set ens, ellers kan de i al fald lave en kombination, så det bliver fuldstændig ens." Produkterne er langtfra ens, og skal der laves en kombination (samles alle ting i én bank, som du sikert mener), vil det i de fleste tilfælde være en meget dårlig forretning for mig. Præcis som med kapital- og ratepensioner! En alm. opsparingskonto kan meget bedre betale sig, det glemmer "rådgiverne" blot at sige. Men de får jo også penge for at sælge dem, undskyld "rådgive" mig om at købe ![]() Du lyder som min banksælger, har du selv været ved branchen? |
iværksætterlån!
Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff
Hvis man skal låne penge i bankerne, så er det meget vigtigt at man har forretningsplan og budget klar, når dette er udleveret til ens bankrådgiver, så er det vigtigt at man er en god sælger. Så man kan sælge ens ide/forreningsplan. For selv om at bankerne lever af at låne penge ud, så vil de sjældent gøre det til folk uden penge - så vil man låne penge, så skal man helst havde nogle i forevejen. De har det sikkert bedst med, at man låner de penge man i forevejebn har stående på ens egen konto til højere rente end indlån :) Hvis man ikke har en god økonomi er det ikke bankerne man skal gå til, de er ikke dem der løber den største risiko selv om, at de har råd til det. Jeg vil også sige at man bør lytte til hvad de bankrådgivere der siger nej giver af begrundelse, så kan det evt. rettes til inden man besøger den næste. |
Dimitri De mindre pengeinstitutter anbefaler ofte de større pengeinstitutters produkter, primært fordi de ikke har det samme produktudbud, hvorfor de bliver nødt til at henvise kunderne til andre for at få dækket hullerne. Om ikke andet så er det vel rådgivning - en banksælger ville forsøge at stykke et eller andet, for kunden, tåbeligt sammen. Hvis du mener, at bankernes produkter er meget forskellige, så kom med et eksempel, så skal jeg forklare dig, hvorledes man kan kombinere sig ud af dette. Hvis du mener, at pensioner, primært ratepensioner, er et dårligt alternativ til en alm. opsparing, så må det enten være fordi, at du har behov for frie midler til rådighed, eller også er det fordi du ikke kan finde ud af regne skat og renters renter osv. Jeg vil gerne se et regnestykke, hvor du kan få samme afkast i en åben portefølje som i en pensionsportefølje - forudsat investeret i samme papirer. Jeg kan ikke forstå, hvorfor du mener, at det er en dårligere forretning for dig at samle tingene hos et pengeinstitut, dette giver netop banken mulighed for at bedre at vurdere din kreditværdighed og dermed give dig en rentemarginal, som passer på din profil. Og du har ganske ret, jeg var tidligere i branchen, jeg mener dog, at jeg kan være rimeligt objektiv, idet jeg aldrig har været rådgiver, men har siddet i hovedsædet som projektleder, og jeg har sommetider været efter nogle rådgivere for ikke at levere full-service rådgivning, men det har ikke været p.g.a. manglende vilje, snarere manglende kompetencer. Så hvis du har en oplevelse af din bank, som værende ej rådgivende, så vil jeg foreslå at du kigger dig om efter en anden, og hvis jeg så skal tage de lidt subjektive briller på, så vil jeg ikke råde dig til at gå til de meget små, de er måske villige til at låne dig pengene up-front, men manglende erfaring og indsigt i brancher mv. gør at de er hurtigere til at lukke kassekreditten i, når det begynder at brænde på - hvor du virkeligt har brug for dem - da de simpelthen ikke kan gennemskue risikoen og deraf ikke er i stand til at vurdere, om rentemarginalen er sat korrekt. mvh Claus |
Som tidligere bankmand kan da da kun give Dimitri ret. Banken gør i vore dage sandelig ikke noget, der ikke er en positiv forretning for dem selv. De er sælgere med stort S. Naturligvis er der også rådgivning, hvor de kan fortælle om fordele og ulemper ved forskellige konstellationer men man skal også selv være kritisk og i nogle tilfælde selv trække svarene ud af dem. Jeg har desværre oplevet det så tit, at de er der for at Sælge. Så sent som for 3 dage siden, hvor min mors bank var ved at prakke hende nogle investeringsforeningsbeviser på, der var helt hul i hovedet at købe i hendes situation (i stedet for individuelle aktier/obligationer) - selvom min mor havde bedt om at få nogle investeringsråd vedrørende obligationer og aktier. Produkterne i pengeinstitutter er rimeligvis de samme med nogle mindre forskelle. Så er der rabatordninger, renteknæk og en masse andet, der kan sælge produkterne. Når et pengeinstitut finder på noget interessant, følger de andre jo med. Pengeinstitutter anbefaler andres produkter hvis de har et samarbejde, så de gensidigt får noget ud af det - men ofte? Det vil jeg dog sige nej til. Om en rate- eller kapitalpension er godt eller ej skal jeg undlade at kommentere. Jeg benytter mig også af flere pengeinstitutter (4 i øjeblikket), for at kunne sammensætte mine ønsker. Og service??? Hvis jeg skal have service fra et pengeinstitut, så kontakter jeg en mindre bank eller sparekasse i Jylland. Jeg ved ikke med Fyn. I hovedstadsområdet er service et ukendt begreb!! >>> Louise. Velkommen til. God fornøjelse med arbejdet med forretningsplanen. Hvis man er åben og ærlig (overfor sig selv) i udarbejdelsen, får man en masse gode ting, man kan bruge til at realisere sin plan. Hilsen Jakob |