Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par tekstfif til reklametekster

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Dragør
Tilmeldt 12. Sep 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Af Jacob Vendelboe Hagensen, freelance tekstforfatter, Ordkontoret.dk

Her er lidt hjælp til dig, som skal til at skrive reklametekster - selv om danske stile måske ikke lige var din favoritdisciplin. Der findes mange forskellige former for reklametekster: annoncer,  brochurer, breve, salgsmaterialer, websider, mails, nyhedsbreve osv. Alle genrer der kræver noget forskelligt. Fælles er dog ofte, at sproget skal være kort, præcist, interessant og overraskende.

Her kommer et par tricks og træk, der især knytter sig til annoncetekster. Flere kneb er meget velkomne!

Sig det med talesprog
Sproget ligger tættere på det talte sprog end på det skrevne, og grammatikken i reklameteksten er kreativ. Sætninger uden udsagnsord. Og nogle der begynder med ”og”. Stavemåden ta’r indimellem en del fra talesproget. F.eks. Det er som regel for at gøre sproget interessant og let tilgængeligt.

Der skrives ikke i passiv
Når man skriver i passivform – som i overskriften – så kan læseren ikke gennemskue, hvem det er, der gør noget. Hvem skriver? Kan du med rette spørge, når du læser overskriften. Den forvirring er der ikke råd til, når  sproget skal være kort og præcist. Aktive former gør det nemmere at se, hvem der er hovedperson. Altså: Du skal ikke skrive i passiv.

Brug udsagnsord!
Udsagnsord er gode, fordi er aktive. De giver billeder i hovedet, og billeder er nemmere at huske. De er også med til at styre informationerne i sætningen. En række navneord kan du skrive om til udsagnsord:
Reparationer udføres med det samme vs. Vi reparerer med det samme
Kig især på alle de navneord, der ender ofte på –ion og -else.

Kom hurtigt frem til det styrende udsagnsord
Det styrende udsagnsord forklarer mig, hvad jeg skal med informationen i sætningen. Alt hvad der kommer inden, skal jeg så huske på – uden at vide, hvad jeg skal med det endnu. Så sætninger med mange ord, og indskudte sætninger, og endnu en uddybende indskudt sætning, der lige understreger pointen, er sværere at læse.

Lug ud i gamle ord
Mange ord er lidt gamle og formelle, men vi bruger dem alligevel hele tiden, selvom de er nemme at komme af med. For eksempel:
Vi aflægger dig et besøg i nærmeste fremtid vs. Vi besøger dig i nærmeste fremtid.

Skriv i en bestemt genre
Nogle gange kan det være en fordel at hente sproglige krydderier fra en bestemt skrivestil. F.eks. kan man skrive som et eventyr, en kontaktannonce eller det stewardessen siger, når flyet skal til at lette. Men det skal passe til produktet.

Brug korte sætninger – og varier længden
Ikke for mange som’mer og der’er i samme sætning. Det er svært at holde styr på, hvad der vigtigt i en sætning som:
Manden, som gik hen ad gaden, der lige var blevet ryddet for den sne, der faldt i går, faldt i en bananskræl.

Find det rigtige ord
Ord som folk husker. Skab dine egne, som KVIKs Samtalekøkken, Sonofons mobilos, eller brug medvinden i et kendt udtryk, som mange f.eks. har gjort det ”Vild med dans”. Pas dog på med kendte reklameslogans.

God fornøjelse!

Vil du ha' flere kunder til dit outlet? Eller bare gode outlet tilbud? Prøv www.outletters.dk

Vil du hellere have råd til og om markedsføring, så kig ind på www.Ordkontoret.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 445
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for fiffene ;o)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)