Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er de ældre en overset gruppe

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Er de gamle bare en uddøende gruppe ?

Jeg har nu i 3 år været i gang med at sætte lidt kolorit i de ældste medborgeres tilværelse og har her fokuseret på at tage dem med på ferie, hvor de kunne få den hjælp de nu engang, behøver, jeg er  desværre rendt ind i et system og en holdning der udtrykker den holdning at de gamle bare skal holdes på et niveau , der ikke sætter  for mange ting i sving.

I Danmark udgør denne befolkningsgruppe omkring 800.000 over 65 år og denne gruppe bliver stadig større, der ikke alle groft sagt venter på det sidste tog.

Jeg har via kontakt til kommunerne fået en enten ligegyldig eller negativ respons til det at gøre en forskel for de ældre.

De kommunalt ansatte ser  verden i et meget snævert perspektiv og er bange for at prøve noget  nyt, der ikke lige går i spænd med deres begrebs verden. 

Dette er en kæmpe befolkningsgruppe ,der slet ikke bliver regnet for noget, består verden i dag kun af computere og er der ikke nogen der kan se noget innovativt i denne gruppe, der  i min begrebs  verden stadig er mennesker med en utrolig mangfoldighed og viden vi bør udnytte.

Ud over rejser kan jeg se muligheder indenfor idræt, folke universitet, computere ja mulighederne er mangfoldige, for denne gruppe der ikke alle er svakket af demens, men nogle kun er fysisk svækkede.

Tingene skal selvfølgelig ske på deres præmisser så alt ikke behøver at foregå  som en konkurrence, mren at man lytter til de ting der kan interessere denne befolkningsgruppe, der jo er lige så forskellige som den yngre del af befolkningen

Alle disse tiltag koster naturligvis penge, men ved at se det i en større sammenhæng vil det på længere sigt være gavnligt for samfundet og behøver ikke at koste penge, da manglen på hjælpere i sundhedssektoren vil kunne afhjæølpes med nogle friskere ældre, der ikke alle er på falitgttens rand, men selv vil kunne finansiere deres fritidsbeskæftigelse.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:01

Kommunerne tager sig primært af plejehjem og i dag kommer man sjældent på plejehjem, hvis du ikke er absolut trængende. Der kan være beskyttede boliger og andet, men de er ofte udenfor kommunens pleje (måske kun en hjemmehjælp en gang hver 14. dag). Mange plejehjem afholder faktisk forskellig underholdning og de der er også mange tilbud til dagsaktiviteter m.m. Så jeg tror at kommunerne vurderer at der er masser af aktiviteter til de ældre i forvejen.

Du måske måske (også) tage fat i ældresagen, der (vil jeg mene) også har fat i de mere ressourcestærke ældre, der er aktive og mere med på selv at styre, hvad de vil gå til af aktiviteter og så den vej markedsføre dine aktiviteter. Der findes som regel også ældreråd i en kommune (i henhold til serviceloven), så det kan være en god ide også at få nogle kontakter den vej.

Hilsen Jakob

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:18

Hej Gert,

Dit indlæg ser ud til at være kopieret ind fra en anden sammenhæng og du beder os egentligt ikke rigtigt om noget? Hvad ønsker du svar på? Vil du have os til at komme med ideer til, hvad man kan gøre anderledes etc?

Jeg mener ikke, at kommunerne er stedet at starte hvis du har en virksomhed. Find de rette kanaler og få fat i de ældre direkte. De elsker jo at være sammen med andre om aktiviteter og det er altså ikke kommunens opgave at aktivisere en stadigt mere kræsen gruppe ældre, der hellere tager på ferie end nusser om deres børnebørn. Sorry, men det er fakta i min verden.

Altså - få fat i de ældre og mere velbeslåede ældre og lav de rette aktiviteter for dem, så skal du bare se løjer. Hvis du søgte mere information om, hvordan man får fat i flere penge fra kommunekasserne, så tog jeg fejl og jeg beklager. Tror desuden at de kasser er rigeligt plagede i forvejen og det ikke er det, man skal basere en virksomhed på.

Håber du finder en løsning.

Med venlig hilsen

Flemming

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)