Jeg har haft en noget uheldig episode med et SEM (Search Engine Marketing) firma, som skal levere trafik til min hjemmeside. Jeg vil lige starte med at sige, at selv om jeg selv søgemaskineoptimérer, og har en nogenlunde trafik, ville jeg prøve SEM, i håb om en god kampagneperiode på et halvt år. Men det der er sket er, at da jeg underskrev aftalen, i november måned, fik jeg en mail hvor der stod, at trafikken ville begynde at komme efter 3-4 uger, og at jeg ville få et login til statistik. Kampagnen skulle efter aftalen levere min. 1000 unikke besøgende om måneden, og faktureres hver måned. Der gik så 6-8 uger inden jeg overhovedet fik en mail med login til statistik. Og de var ikke langsomme til at sende en faktura derefter. Jeg afventede situationen, og syntes kampagnen var en smule langsom til at levere trafik. Der gik en måneds tid mere, og endnu en faktura kom. På det tidspunkt havde kampagnen ikke leveret mere end en små 200 besøgende - MAX! Men jeg havde modtaget 2 ud af 6 fakturaer. I skrivende stund, har kampagnen leveret 1251 unikke besøgende, og jeg har modtaget alle 6 fakturaer, og de VIL have betaling nu. Det er efter min mening meget urimeligt. Jeg har sagt til dem, at jeg har mistet tilliden til, at de kan levere det aftalte. Det er de kede af, men hvis jeg ville betale to fakturaer, så vil de sætte en kampagne mere op, som ville levere mere, og den nuværende ville hurtigt komme op i omdrejninger. Det syntes jeg lød OK, men jeg vil simpelthen ikke betale for noget jeg under ingen omstændigheder har fået leveret. Jeg føler mig snydt - hvad mener i? |
Uheldig episode med SEM firma
per måned, så har de ikke levet op til kontrakten. Og dermed ikke berettiget til at udsende fakturaer og dermed heller ikke til nogen betaling (med mindre der er taget højde for den situation i kontrakten). |
Du skriver, "Kampagnen skulle efter aftalen levere min. 1000 unikke besøgende om måneden, og faktureres hver måned.". Hvis der står i kontrakten at du skal have som minimum 1.000 unikke besøgende om måneden, altså 6.000 samlet, og du har fået 1.251 besøgende, altså ikke engang en fjerdedel, har de ikke overholdt kontrakten og kan efter min overbevisning ikke opkræve betaling. |
Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff
Hvis du har lavet en kontrakt med dem og der i denne er oplyst at der skal leveres 1000 (eller min. 1000) unikke hits pr. måned. Og hvis du i de statistik mail du har modtaget, har kunne se at de ikke er leveret. Så ville jeg nok heller ikke betale dem, men kontakte dem og finde en løsning. Det kan jo være at du kan få forhandlet en aftale på plads, hvor du får yderligere gratis trafik, når de dels ikke har leveret op til deres kontrakt med dig og dels har været lidt for langsomme om at komme i gang. |
|
Tak for alle svarene... Jeg fik at vide fra starten, at hvis der en måned ikke blev leveret 1000, så ville det køre videre indtil de 1000 var leveret. Så jeg får leveret trafik indtil jeg har fået 6000 unikke. Jeg sidder ikke med kontrakten nu, den er på kontoret. Jeg skal lige have kigget på den, da jeg er næsten sikker på, at de sagde den første faktura når det hele går i gang. Og derefter nr. 2 ved 1000, nr 3 ved 2000 osv, osv, osv. Og det kan jeg da se en rimelighed i! Men det er langt fra det som er tilfældet her! |
Og med dit sidste indlæg lyder det på mig somom du ikke er blevet lovet 1000 besøg pr. måned, men blot at der først ville blive faktureret når du har modtaget 1000, 2000 osv. Og det er jo en hel anden sag. |
Jeg beskylder ikke andre for brud på en aftale. Jeg føler mig bare uretfærdigt behandlet. Og hvad er forskellen på at blive lovet 1000 pr. måned, og først modtage en faktura ved 1000, 2000 osv.? Hvis de først kan sende den sidste ved 6000, så bliver resultatet jo det samme! |
|
Hej Martin Jeg vil ikke blande mig hvad kontrakten siger, for den har jeg jo af gode grunde ikke set... Men dit indlæg fik mig til at tænke på, at jeg har været ude for den samme type firma (jeg siger ikke at det var det samme), men det som de sagde til mig, var at de ville garantere mig 1000 brugere pr. mdr. Det kan man selvfølgelig ikke, og det vidste de godt, så det var over tid (6 mdr). Og de ville blive ved indtil dette antal var nået... Jeg brugte lang tid til at snakke med dem, men blev mere og mere kølig overfor ideen. Vi aftalte at sælgeren skulle ringe tilbage efter ca. 1 mdr. og høre hvordan det gik.. I den mdr. arbejdede jeg hårdt og inderligt på at forbedre min side med få og enkle midler - og da sælger ringede og vi sammen tjekkede Google, viste det sig at jeg på det ene søgeord lå nr. 1 og de andre nr. 2 og 3. Samtidig har jeg ca. 20.000 besøgende pr. mdr. Og så bare lige for sjov tjekkede jeg firmaet hos Google og jeg har over dobbelt så mange hits, som dem, -og det nåede jeg ikke engang at drille sælgeren med ![]() Så Martin, det korte af det lange (jeg ved det, jeg kan ikke gøre det kort) er at du måske nok selv har været ude om det (aftaler og det med småt osv - det ved jeg ikke), men du havde måske slet ikke behøvet det firma i første omgang ?!?! (kke ment som salt i såret, men mere et råd om at slå koldt vand i blodet, når de "smarte" firmaer ringer.) ![]() |