Hej
Arbejdet har undergået radikale forandringer de seneste årtier. Forandringerne kan beskrives som en udvikling frem imod den endelige frisættelse af individet i arbejdet. Individet planlægger selv sit arbejde, udfolder sin kreativitet, tager personligheden med på arbejde og realiserer sig selv gennem arbejdet.
Jeg mener i virkeligheden, at den største udfordring i det moderne arbejdsliv er at skabe en ny ramme, hvor det enkelte menneske kan føle sig tryg under den konstante forandring, som globaliseringen fremtvinger. Nu er det så bare ikke fagforeninger, A-kasseforsikringer, regeringsindgreb eller krisepakker der skaber trygheden, - det er individet selv.
Hvis vi tager udgangspunkt i noget vi kender, nemlig Facebook, så bliver "det nye" et sted hvor du skriver om dine kvalifikationer, hvad du har gang i, hvad du kan og hvad du har lyst til. Der bliver bare flere elementer, såsom video og podcast involveret. Der bliver også flere penge involveret. Din "profil" bliver en investering, - den skal jo ikke bare skaffe dig et arbejde, den skal skabe dit liv jvf. ovenstående.
Firmaerne vil også investere rigigt meget. I "gamle dage" for få år siden kunne man som lønmodtager vælge det sikre, og få en god tryg ansættelse i Danske Bank eller lign. Så kunne man disponere efter det, med villa, vovse og volvo. Det kan man så åbenbart ikke mere, det står klart for de fleste. Så den måde at rekruttere personale på, er en saga blot. Nu skal der være indhold i arbejdslivet. Så virksomhederne må også ud og præsentere sig, og da præsentationen også er en branding af virksomheden, så må der nødvendigvis lægges en del penge i det.
Vi får altså en kommunikationsform, hvor det ikke længere er gamle skolekærester og feriebilleder som på Facebook, fordi FB jo handler om fortid og i højeste potens nutid. Noget andet bliver "det nye" der i den grad omhandler fremtiden, dvs. dine nye jobmuligheder og firmaernes fortsatte vækst. Jeg forestiller mig, at fordi det bliver så seriøst, at nye teknologier kommer til, og det de eksisterende udnyttes til max. Det bliver vores telefoner, hardiskoptageren på Tv´et osv. der formidler vores "gøren og laden" og ikke et log-in på en portal. På den måde er FB jo en butik på strøget, mens "det nye" bliver en integreret del af din hverdag.
/Michael