Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udenlandsk virksomhed

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg arbejder som freelancer med enkeltmandsfirma i DK, hvor jeg også bor.

Hvordan vil situationen se ud rent skattemæssigt, hvis jeg lukker mit danske enkeltmandsfirma og i stedet opretter et firma udenfor EU (lad os for eksemplets skyld sige i Indien). Jeg vil dog stadig blive boende i DK og fortsætte med freelance arbejde i DK. 

Forestiller mig følgende:

1. Jeg udfører freelance arbejde i DK for mit indiske firma.

2. Mit indiske firma fakturerer mine danske kunder. 

3. De danske kunder overfører fakturabeløbet til en konto i Indien.

4. Jeg får som dansk ansat af firmaet overført løn til min danske konto, som jeg selvangiver og beskattes af jv. de danske skatteregler.

5. Det indiske firmas overskud bliver udelukkende beskattet i Indien jf. de indiske skatteregler.

Er der noget som ikke holder i ovenstående?

De danske myndigheder har vel ikke noget at skulle have sagt ifh. det indiske firma?!

Mvh.

Lars S.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil sige det sådan at der ikke er noget af det der holder:

1) Ja og du udfører arbejdet i DK og bor i DK: Derved er det Danmark der har beskatningsretten. Danmark beskatter ravl og krat når du bor i Danmark.

2) Ændrer ikke ved at DK har beskatningsretten.

3) Det samme.

4) Du er ikke ansat lønmodtager i en personlig enkeltmandsvirksomhed. Overskuddet beskattes i DK. Herudover ville lønnen også skulle beskattes i DK hvis du vitterligt var lønmodtager idet du jo bor i DK. Du vil ikke kunne få lempelse da arbejdet udføres i DK og du ikke har opholdt dig i udlandet. Dvs. hvis Indien skulle have indeholdt skat er det bare udtryk for en merudgift. 

5). Det er desværre ikke rigtigt. Bopælslandet har den fulde beskatningsret. Det land hvor arbejdet udføres har kun en beskatningsret til selve indkomstkilden, og bopælslandet skal så lempe for den der betalte skat. Hvis du kom til at betale skat i Indien i denne situation ville du ikke få dansk lempelse da Indien ikke har nogen beskatningsret efter overenskomsten. "Konstruktionen" giver udover en evt. øget skattebetaling anledning til mere administration og bøvl samtidig med at flere af dine kunder formentlig vil undre sig over at skulle sende penge til Indien.

Hvis jeg skal følge din tankegang lidt så kan dine ord mere eller mindre oversættes til at fakturering sker fra Indien og betaling sker til Indien. Dvs. de danske myndigheder får herved ikke kendskab til det. Det kaldes også skatteunddragelse i min verden og problemet er jo at dine danske kunder formentlig vil fratrække de udgifter de afholder til dig og når Skat så en dag gennemgår kundernes bilag og falder over en faktura fra Indien så ryger den stensikkert videre i systemet og lavinen kører. Det vil blive betragtet som forsæt til at unddrage sig skat hvorved du over at skulle efterbetale skatten af indtægterne også vil skulle svare 2 x skatten i bøde. Dvs. du skal betale 150% af din indkomst i skat. Samtidig må du leve med at du måske også har betalt skat i Indien som du ikke kan få lempelse for i DK. Måske kan du få refunderet pengene hos de indiske myndigheder men det kunne godt være en meget lang proces.

Nu kan jeg så godt se at du i pkt. 4 nævner at den løn du selv tager ud vil blive beskattet i DK så helt blåøjet er du ikke Big Smile Hvorfor ikke bare oprette et dansk selskab. Så betales der kun 25% skat af de penge som du lader stå i virksomheden. Det samme kan du opnå ved at anvende virksomhedsordningen.  Hvis det vitterligt var muligt at oprette eks. et selskab i Indien eller et andet land og kun blive beskattet i DK af det der hives du som løn så må man ikke glemme at selskabsskatten i rigtig mange lande ofte er højere end den danske.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)