Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktivering og iværksætteri

Side 4 ud af 5 (48 indlæg)
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja er det ikke et herligt sted,

din forpligtelse er at står til rådighed, hvilket du tydeligvis ikke gør (beskriver du jo selv). Du beder om hjælp til at snyde systemet til at give dig et par måneder mere, og da du ingen hjælp får bliver du mopset.

Hvor gammel er man så, good luck med din virksomhed, det skal nok blive en succes. Indtil da, få dig et arbejde og stop nasseriet.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 17:02

Tja Lyngsie

sådan kan det gå når man spørger hvordan man suger mest muligt op af den fælles kasse,

i et forum hvor de fleste ønsker at klare sig selv, med mindst mulig indblanding fra det offentlige.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:38
Hejsa

Nu har jeg selv stået i den situation at være dagpengemodtager ind til her i juni/juli måned, hvor jeg har fået arbejde og bliver fastansat pr. 24. juli 06.

Inden jeg fik arbejde, havde jeg taget kontakt til min akasse for at søge om lov til at være dagpenge modtager med selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse. Dette fik jeg godkendt, da jeg kunne dokumentere, at min virksomhed kunne foregå udenfor normal arbejdstid.

Både politisk og dermed akassepolitisk blæser der i år andre vinde: politisk er man mere åben overfor/ser meget positivt på at kunne forsøge sig med iværksætteri og være dagpenge modtager.

Så den/de holdning/-er, der kendetegner denne tråd er ved at være forældede i forhold til de nye vinde og muligheder.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 19:47
Hejsa

Jeg er enig langt hen af vejen med, at det klart bedste for dig ville være, at tage et deltidsjob.

Dog en lille kommentar til Hans Kjer

Jeg synes du er meget hurtigt til, at komme med beskyldninger omkring svindel, så længe vi ikke ved hvornår på døgnet han arbejde med sin virksomhed kan du jo ikke bare kalde det svindel.

Jeg vil (uden at have kendskab til det) også påstå, at hvis han sidder og arbejder 4 timer hverdag på sin forretningsplan foran sin pc.Ja så er han da bestemt til rådighed, for ringer tlf. er det jo bare et spørgsmål om, at slukke computeren (husk at gemme)

Står han derimod nede på gaden og forsøger at sælge sit produkt, ja så er det nok lidt anderledes. Men igen vi VED det ikke.

Jeg vil til enhver tid påstå, at man sagtens kan arbejde med det indledende ved virksomheds start og samtidig være til rådighed. For her handler det jo netop om, at man selv har mulighed for at planlægge sin tid og arbejde med det efter kl 16.

Summasummarum..... vi kan da ikke dømme manden uden at have mere kendskab til sagen!!!

Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 20:34

Kenneth Boysen

ØØØØHHHHH

Hvor havde du lige tænkt dig grænsen skulle gå, forestil dig en arbejdsløs tømrer ( dem ved jeg godt der ikke er mange af, men for eksemplets skyld ) der indretter sin tilværelse sådan at han sidder til rådigheden ved telefonen

indtil kl 16.00 hvorefter han "kun" arbejder 4 timer dagligt med moderniseringen af sit hus, skulle han så være dagpengeberettiget eller hvad?

Jeg sidder i perioder og kan klare mig med 4 timer foran skærmen, hvor jeg i princippet kan smide hvad jeg har i hænderne og være til rådighed med det samme, skulle jeg derfor være dagpengeberettiget?

Lad os antage at dagpenge giver 14 - 15.000 mdl brutto, så er der jo ret beset kun tale om 100 timer a´ 150 kr.

virker dette uoverskueligt for Lyngsie i en opstart, så skulle han måske se sig om efter et tjenestemandsjob med 5 ugers ferie , omsorgsdage, pensionordning , og evt gratiale og omtale i personalebladet efter 25 års ansættelse.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 21:08
Hej Hans

Enten læser du mit indlæg for hurtigt, eller også har jeg udtrykt mig forkert!

Min pointe er, at vi ikke ved hvad det realt er manden laver i forbindelse med opstarten af hans virk. Men alligevel bliver han tydeligt mærket som svindler!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:33
Hej lyngsie

Har du overhovedet fået noget ud af denne tråd? Jeg synes, den har taget en drejning, som vist ikke var din intention...

Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 21:59

Kenneth Boysen

Som jeg læser Lyngsies første indlæg, arbejder han på fuld tid med opstart af sit og makkerens firma,

og modtager samtidig dagpenge.

Og han ønsker at blive hængende i dagpengesystemet længst muligt.

Han frygter at blive sendt i aktivering, noget man gør efter en periode, når folk ikke selv får fundet et job.

Han skriver de er ret grønne ud i iværksætteri.

forslag om at tage et job hos en evt. kommende konkurrent for at lære branchen bedre at kende er

tilsyneladende ikke interessant, han mener det vil være rimeligt at staten sponsorere opstart af firma

i form af dagpenge, for han han kan holde fokus på sit projekt, og ikke blive distraheret af

ligegyldige ting som at sælge sig selv som lønslave for en pose penge, eller ryge i aktivering.

Med den indstilling til tingene, kan jeg være oprigtig bekymret på hans vegne hvis det marked

han vil ind i, ændrer sig.

Han skal måske tænke sig om en extra gang hvad han er på vej ud i, hvis nogle skide dagpenge

er så afgørende som han giver udtryk for at de er, så kunne en tjenestemandsstilling med de goder dette indebærer være en oplagt mulighed, hvis man ikke tør satse højere.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:45
Dato: 7/4/2006 7:46:41 PM Forfatter: Kenneth Boysen

Dog en lille kommentar til Hans Kjer

Jeg synes du er meget hurtigt til, at komme med beskyldninger omkring svindel, så længe vi ikke ved hvornår på døgnet han arbejde med sin virksomhed kan du jo ikke bare kalde det svindel.

Fakta er, at man ikke kan arbejde på fuld tid med opstart af sin virksomhed og samtidig være dagpengeberettiget. Hvis man alligevel gør det, skriver man hver måned under på et dagpengekort, hvor man skriver, at man har arbejdet i 0 timer. Hvis man skriver et andet antal timer på end det, man reelt har haft er det svindel. Dette kan ikke gradbøjes - uanset om man eventuelt synes, det er uretfærdigt.

Hvis Lyngsies virksomhed er godkendt som selvstændig bibeskæftigelse, skal han skrive det antalt timer på, som han bruger på virksomheden - altså fuld tid. Det medfører, at han ikke kan få dagpenge for disse timer. Hvis han alligevel modtager dagpenge, skriver han altså under på noget, som ikke passer.

Jeg har selv haft fornøjelsen af at drive firma som selvstændig bibeskæftigelse, mens jeg modtog dagpenge. For at få virksomheden godkendt til selvstændig bibeskæftigelse skulle man dengang godtgøre, at man til hver en tid var klar til at påtage sig lønarbejde. Hvis man fik den idé, at man ville forsøge at banke virksomheden op i høje omdrejninger, så man kunne leve af det på fuldt tid, måtte man frasige sig sine dagpenge - hvilket jeg så gjorde.

Jeg er ked af, at jeg misforstod dine ord om fakta, Lyngsie. Jeg troede rent faktisk, at du ikke var orienteret om dagpengereglerne og derfor måske var på vej ud i noget snavs. Det ville jeg oprigtigt gerne hjælpe dig udenom. Jeg indrømmer at ordet svindel virker hårdt, men prøv at spørge din a-kasse.

Du skriver, at dit forhold til dagpengene er helt afklaret.

Vil du ikke nok beskrive, hvordan du kan arbejde på fuld tid og samtidig modtage dagpenge? Magistrenes A-kasse kan jo selvfølgelig have misforstået reglerne.

mvh Hans

Tilmeldt 4. Jul 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:11
Hej Hans

Jeg vil godt indlede med, at jeg synes mit første indlæg blev formuleret forkert. Den kontroversielle problemstilling skulle ikke tolkes som om jeg ønskede forslag til snyd og bedrag, men jeg ønskede forslag til relevante aktiveringsforslag - udover diverse jobforslag - der bedst muligt kunne koordineres med mit ønske om opstart af virksomhed snarligt. Det kontroversielle i det var, at jeg ønskede at aktiveringen skulle dreje sig om opstart af egen virksomhed (jvf. det jeg skrev om handlingsplaner vs. aktivering), hvilket jo ikke kan forekomme direkte. Det var et dårligt indlæg og jeg ærgrer mig over at jeg egentlig fik det formuleret så skidt. Jeg skrev også noget om at ville "overleve" i systemet. Skidt formuleret igen. Jeg har dog lært noget af denne tråd, og det er begrebet selvstændig med bierhverv, og den mulighed er jeg ved at undersøge nu.

Hvordan kan jeg være til rådighed og samtidig arbejde fuld tid på kommende virksomhed?
Det blev faktisk beskrevet i nogle af de foregående indlæg. Vi arbejder udelukkende på forretningsplan og en smule udvikling til nogle af de ydelser vi skal levere. Dette kan foregå på alle tider af døgnet - og gør det - men jeg opfylder de krav der stilles til mig, ved at gennemføre en række jobansøgninger hver måned, deltager i de kurser jeg opfordres til og endeligt har jeg også haft en aktivering der faktisk underbyggede vores kommende virksomhed. Et iværksætterkursus. Tillige er jeg til rådighed hele tiden, da dette forarbejde kan udføres hjemme lige ved siden af min telefon ved siden af jobansøgninger etc. Vi har absolut ingen indtjening endnu. Vi regner med at kunne starte op indenfor 3 måneder, så det ville være trist for en arbejdsgiver at skulle ansætte mig i en stilling, han/hun forventede jeg blev længe i, men hvis det er det der skal til, og det kan meget vel ske grundet aktiveringspligten, er det det jeg gør.

Side 4 ud af 5 (48 indlæg)