WGI blev ikke som sådan stoppet af politiet - men der var en del polymik omkring selskabet, da man ikke rigtig kunne blive enige om hvorvidt der var "spil" over det - altså i strid med lovgivningen omkring spil. WGI handlede jo om "fiktive" aktier bl.a. - og samtidig vil jeg slå fast at man i en diskussion om produktorienteret selskaber, ikke kan blande WGI ind i diskussionen, da WGI på mange områder ligger langt fra almindelig opfattelse af hvad et netværksselskab er. Aspiritus blev det nye navn på WGI - vel for at trække fokus væk fra dels World Games Inc navnet - men samtidig for at se om det kunne trække nye folk til. Aspiritus er næsten gået helt i glemmebogen... Nu så jeg Jan Hansen igen kaste nogle spøjse bemærkninger i spil - bl.a. omkring priser på diverse produkter. Ganske som i den konventionelle forretningsverden, findes der også i netværkssammenhæng en lang række produkter som i kvalitet og branding ligger ganske højt - ikke sikkert produkter koster så meget at producere, men grundet kvaliteten, historien og branding er man i stand til at tage en højere pris... akkurat som Dolce Gabbana er i stand til at sælge bælter, ure og andet til unge piger til enormt høje priser. MVH |
Lasse, i første skimning af dit svar troede jeg sgu der stod at Dolce og Gabbana solgte unge piger :D
Men tilbage til den virkelige verden, det er ikke bevidst at jeg inddrager et "forkert" MLM firma her da jeg ikke ved hvad de "handler" med, men da jeg er imod MLM generelt syntes jeg at det viser sig at være et sjovt eksempel, hvis jeg forstår dig ret er det jo også et netværksfirma baseret på MLM.. Men jeg skal nok holde mig fra at kommentere dette yderligere da jeg ikke aner hvad deres produkt er.
Tilbage til din netværks verden, kan du ikke nævne mig nogle produkter der er brandede så meget at ikke MLM''ere har kendskab til dem ? nu er det desideret MLM det drejer sig om så franchising (som i gerne vil sammenlignes med) firmaer som Mc Donalds er ude af billedet da det er et grundkoncept der her sælges, pyramidespillet er ikke til stede, Tupperware har været ude af billedet i 10 år efter 2 dårlige tv udsendelser, og resten af produkterne fra de leverandører jeg ser representeret herinde kender jeg ikke.
Amway fik et skud i boven for et par år siden med Operation x, det var ellers et af de få MLM firmaer der havde fået et brand de kunne markedsføre, Coca Cola maskiner (nu står det gamle BiBo for distributionen af dem), men de mistede også deres brand som følge af et møde direkte på TV. Samme program nåede frem til at der blev købt klart flere produkter end der blev solgt, enten var de ufatteligt renlige ellers manglede de den sucess der blev messet over det hele. Samtidig er de i konkurrence med Procter & Gamble. P&G har fået succes ved at eje kendte „brands" (fx Gillette, Ajax/Dynamo, Tampax, Always, Pampers og Wash&Go.
Angående lovligheden af MLM siger jeg KLART at det burde forbydes da snylterne ikke forstår at holde sig fra at omdanne det til et pyramide spil, som Dimitri klart slynger ud er det sgu synd at myndighederne ikke griber ind. Uanset hvordan i vælger at se på det vil der altid være nogen i bunden af pyramiden der kun skal leve af et salg af middelmådige produkter til en enorm overpris.
Jan Hansen