Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg kom for sent igang med moms og bogføring. Hvad gør jeg nu?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg startede tilbage i 2006 op med for sjov at købe ure på nettet, og videresælge dem.

Det blev løbet stille i roligt igang, men tog for alvor fart i midten af 2006. Jeg har fuldtidsarbejde ved siden af, så det er på fritids-basis) I midten og slutningen af 2006 blev jeg dog ramt af 2 personlige kriser (min mor fik konstateret kræft, og min kæreste forlod mig 6 måneder senere).

Sidste halvdel af 2006 og starten af 2007 gik derfor med at pleje min far og håndtere bodeling med min kæreste (vi havde købt fælles hus som skulle splittes med hjælp fra advokat osv.).

Først i april måned 2007 fik jeg min registreret med cvr-nummer, og momsregistreret.

Jeg fik dog aldrig kigget tilbage i bakspejlet og opgjort og indberettet min indtægt fra 2006 og de første 3-4 måneder af 2007. Det har jeg haft dårlig samvittighed over lige siden, men ikke fået gjort noget ved.

Det vil jeg dog gerne have gjort nu. Hvordan gør jeg det?. Er bange for at blive anklaget for skatte og momssnyd.

Skal jeg gå direkte til Skat og forklare dem sammenhængen, og vil jeg så kunne lave en indberetning af de manglende tal for 2006 og starten af 2007, eller skal jeg kontakte en revisor eller advokat først, og få dem til at kigge min sag igennem?.

Det drejer sig om en fortjeneste på ca. 95.000 for 2006, og ca. 50.000 for de første godt 3-4 måneder af 2007.

Når jeg læser på nettet tales der jo både om fængsel og alt muligt når man nævner disse beløb, og det var aldrig min intention at snyde bevist, jeg lod bare stå til lidt for længe pga. personlige problemer, så jeg har sku´ alvorligt brug for hjælp til hvordan jeg kommer bedst igang med at få denne sag ud af verden.

Håber I kan give nogle gode råd.

Mvh BekymretBruger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:45

Hej!

Du skal have genoptaget dine selvangivelser for 2006+2007!

Der skal laves regnskaber for disse to år, og disse vedlægger du så en skrivelse, hvor du beder

om genoptagelse.

Kan du ikke selv gennemskue dette, tag fat i en revisor.

Jeg vil nok kunne hjælpe, såfremt det har interesse.

Tilmeldt 28. Feb 09
Skrevet kl. 17:00

Hej Peter.

Tusind tak for svaret.

Jeg tror godt jeg kan få stykket regnskaberne sammen ud fra mine kontoudtog.

Men hvordan gør jeg for 2007, hvor jeg jo har udarbejdet regnskab og bogføring for perioden 10. April. - 31. december, og dette regnskab er afsluttet.

Starter jeg simpelhen helt forfra for 2007, eller kan jeg lave et ekstra regnskab for de manglende posteringer i 2007, og så vedlægge det sammen med det oprindelige?.

Regnskabet for 2006, skal jeg der indtaste samtlige posteringer én for én ud fra kontoudtogene, eller kan jeg indtaste summerede beløb (f.eks. salg pr. måned, varekøb pr. måned, osv)?.

Nogle af posterne på mine kontoudtog har jeg ikke længere bilag på, da jeg ikke har fået gemt dem helt fra starten. (f.eks. bilag på porto når pakkerne er indleveret på posthuset). Er det ok at bogføre dem ud fra kontoudtogene?

Mvh

BekymretBruger

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:06

Hej!

Ja...prøv at gøre dit bedste!

Tag udgangspunkt i kontoudtogene, og så lav nogle sumposter(2006)

Kontoudtogene er jo en udmærket dokumentation for indtægter/udgifter.

Ja...lav et ekstra regnskab for 2007 og vedlæg det oprindelige.

Tilmeldt 28. Feb 09
Skrevet kl. 17:16

Hej Peter.

Ok, det prøver jeg. Det er virkeligt rigtigt pænt af dig at hjælpe mig med svar på mine spørgsmål. Tusind tak for det.

Har du nogen erfaringer med hvordan Skat håndterer sådanne genåbninger? Vil jeg blot blive afkrævet de manglende beløb, eller bliver der rejst straffesag og alt muligt?. Jeg har voldsom dårlig samvittighed, og er hunde bange for om dette kan betyde økonomisk ruin for mig.

Ved du hvad processen er, efter jeg indsender anmodning om genåbning af mine selvangivelser?  Hvor lang tid går der typisk før jeg hører fra dem, og bliver det iform af indkaldelse til møder med gennemgang osv?. Eller risikerer jeg at Politiet dukker op på min adresse og anholder mig?

Hvis jeg nu har mere specifikke/tekniske spørgsmål til regnskaberne når jeg kommer igang, så kunne det godt tænkes at jeg gerne ville have lidt mere konkret hjælp fra dig. Er det muligt på nogen måde?

Mvh

BekymretBruger

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:22

Nej..bare rolig, der sker dig ikke noget.

Du kommer jo med korrektionerne til regnskaberne af egen fri vilje. Det kunne være værre, såfremt SKAT opdagede det.

Normalt så retter SKAT de respektive årsopgørelser relativt hurtigt(3-5 uger), og du får så en regning på den

for lidt erlagte skat + arbejdsmarkedsbidrag. Normalt foregår det i stillhed uden møder mv.

Jamen du retter bare henvendelse, såfremt du har behov for assistance.

Tilmeldt 28. Feb 09
Skrevet kl. 17:27

Hej Peter.

Pyha, det lyder godt.

Hvordan håndterer jeg egentligt moms i regnskabet for 2006 og det nye for 2007. Jeg har jo solgt for mere end 50.000, skal jeg så lave dem med moms som om jeg havde været momsregistreret, således at der er regnskabet fremgår at jeg skylder moms af omsætningen, og så skal fortjenesten når jeg trækker udgifterne fra ligges til min indkomst?

Mvh

BekymretBruger.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31

Hmmm..ja nu bliver det tricky!

Det kommer helt an på, om du har solgt for mere eller mindre end 50k per løbende 12 måneder!

Såfremt det er på mere end 50k.......er det ikke godt, idet du risikerer, at skulle betale moms af de

først tjent 50k!

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 17:31

Hej

Jeg synes ikke du skal rode med det selv. I en situation som denne, er det en rigtigt dårlig idé med "gør det selv" arbejde.

Du skal få orden i dine bilag, dvs. samle bilagene for de respektive manglende perioder på en overskuelig måde, så revisoren ikke skal bruge unødig tid på det.

Herudover gætter jeg på, at Skat nemmere vil godtage at et regnskab fra en revisor så rent faktisk også er den korrekte angivelse, selvom du altså er lidt sent på den. Om ikke andet, vil Skat se dine regnskaber, så ER det også de rigtige tal.

Når jeg også synes du skal bruge en revisor, så er det fordi at du så også kan få et overblik over hvor meget du skal betale i restskat, og at det bliver det korrekte beløb, hverken mere eller mindre. Så kan du disponere ud fra det.

Hvorfor ikke bare bruge Peter-Revisor nu han har meldt sig på banen. Giv ham et ring på Mandag, og kom igang nu. På Tirsdag sker der måske noget andet der får dig til at udskyde det. Hvis Skat kommer før dig, så får du et problem der er større. For jeg tror nok at de har hørt den dér med "at jeg skulle lige til at ringe"  så tit, at de ikke tror på det. ;-)

/Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:35

Ja...jeg vil klart anbefale dig at bruge en revisor.....idet du ved gør det selv....specielt med momsproblematikken kan

komme galt af sted!

Michael/Dyrebilen...er enig med dig.......!

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)