Jeg har købt ny bærbar til virksomheden, og skal derfor sælge den gamle. I den forbindelse er jeg i tvivl om et par ting. 1. Skal jeg blor udstede en alm. faktura og bogføre som et almindeligt salg? 2. Har jeg nogen forpligtelser i forbindelse med salget? Jeg har set i en anden tråd, at alm. reklamationsret gælder ved salg af brugt it udstyr, men gælder det også hvis det jeg sælger er brugt-it udstyr som bare har været brugt i virksomheden? På forhånd tak for svar. mvh. Philip |
Først og fremmest skal du jo sikre dig at alle dine data er slettet - og ikke bare deleted - men virkelig slettet.
Til køberen skal du udstede en faktura med prisen. Bogføringen i dit regnskab afhænger af om du har afskrevet på den tidligere (afhænger af, hvad den kostede og hvornår du købte den). Hvis du har afskrevet på den skal du opgøre tab/gevinst ved salget og postere dette. Samtidig skal den bogføres ud af dine anlægsaktiver. Hvis den ikke har været dyrere end at den "bare" er indkøbt og udgiftsført straks i resultatopgørelsen, kan du bare indtægtsføre den som en ekstraordinær indtægter.
Hilsen Jakob