Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Efterfølgende oprettelse af holdingselskab til ApS

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

1.Jeg har brug for at oprette et holdingselskab til mit ApS, som jeg stiftede i 2008 og ikke har aflagt regnskab for endnu.
2. Derudover har jeg nogle aktier i frie midler, som skal ind i holdingselskabet.
3. Jeg skal også have lavet et regnskab for mit ApS for 2008

Er der nogen der kan hjælpe mig med det? Jeg står gerne for det meste selv og køber adgang til fx e-conomic. Jeg har i mine vedtægter fravalgt krav om registreret revisor. Jeg har brug for let assistance og kan det meste selv. Med andre ord søger jeg en bogholder/revisor.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan det skal gøres afhænger jo meget af situationen. Men du taler om en bogholder og stiftelse af et selskab. De to ting hænger ikke sammen i min verden.

Hvis der ikke er nogle udskudte skatter i virksomheden, i form af skattemæssige afskrivninger m.v. så kan holdingselskabet stiftes ved kontant indskud af 125.000 kr. hvorefter holdingselskabet køber anparterne i det bestående ApS. Sådan et selskab kan eks. ditselskab.dk stifte for dig uden de store omkostninger (mener det er 1.800 kr.).  

Udløses der derimod skat fordi værdien af anparterne er steget i forhold til da du stiftede og der er tale om en væsentlig skat så bør holdingselskabet stiftes ved en såkaldt skattefri anpartsombytning hvorefter holdingselskabet stiftes ved apportindskud af anparterne i datterselskabet. I den situation skal der laves en vurderingsberetning der skal påtegnes af en registreret revisor.

Uanset hvad skal du være opmærksom på at holdingselskabet skal revideres af en registreret revisor sådan som lovgivningen er i øjeblikket og i praksis er der ikke den store økonomiske forskel på om revisor reviderer regnskabet eller laver et såkaldte review. Mange banker vil iøvrigt også kræve at regnskabet revideres som en forudsætning for udlån (hvis det er relevant).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)