Dybt seriøst, så syntes jeg at den ordning er lidt som at pisse i bukserne (så er det sagt ligeud).
Hvis man som virksomhed har så store likviditetsproblemer, at man vælger at benytte sig af ordningen og udskyde de offentlige betalinger i 6 måneder, så slår hammeren blot dobbelt så hårdt til den tid, hvis virksomheden ikke har fået betydeligt mere vind i sejlene inden da.
Set med mine øjne kan det godt sammenlignes lidt med dengang de afdragsfrie lån blev vedtaget. Der fik man pludselig mulighed for at kunne tage et huslån, som måske lå lige en tand over hvad man reelt lige nu og her ville kunne betale. Mange har jo så netop brugt dette som en løsning for at kunne købe en bolig som lå lige et trin over hvad det økonomisk hang sammen - i troen om at økonomien ville se noget bedre ud et stykke ude i fremtiden. - Og hvor godt gik det så lige med den løsning? Jeg læste for nylig en skræmmende artikel om hvor mange boligejere, som havde købt inden for de sidste 5 år, som teknisk set var insolvente og derved reelt set skyldte mere end de reelt ville have en change for at kunne betale.
Jeg tror at den nye ordning med at kunne udskyde moms m.m. er en tilsvarende bjørnetjeneste som man seriøst bør overveje om man har behov/lyst til at kaste sig ud i.
Jeg vil jo så sige at det er fis i en hornlygte, i bedste Ekstrablads stil, når Bertil m.fl. klynker over at man kun hjælper de store. Faktum er at store som små får nøjagtig samme kreditudskydelse, hvad man vil kunne se hvis man nærlæser det som er kommet ud i dag og det som oprindeligt var fremlagt.
Til gengæld er jeg 100% enig med Jesper. Det her batter ingenting. Jeg tør slet ikke drømme om hvad det kommer til at koste i administrative ressourcer at man tilbyder virksomheder at de kan få allerede betalte momspenge retur, for at indbetale dem om en måned. Man har sågar sendt samme meddelelse ud til alle virksomheder uden skelen til om de er på kvartalsmoms, halvårsmoms o.l. Jeg måtte læse det 3 gange og lige kigge på mine momsbetalinger før jeg forstod det. Hvad må "menigmand" så. Han/hun kontakter da Skat som derved får telefonstorm.
Momsen er vi jo selv herre over, om vi vil betale rettidigt efter nye eller gamle regler. Men i hvert fald i Danløn skal man gøre en aktiv indsats for ikke at få del i kreditten.
Jeg er mest bekymret for, hvordan det skal gå 1. september. To måneders skat og et års moms (for de halvårsafregnende) kan gøre et godt indhug i likviditeten hos mange.
Det er da rigtig godt for de virksomheder der lige nu har problemer med likviditeten, de har da en ekstra frist til at få rettet op. Men jeg må da indrømme at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal bruge det til.... det er da dejligt at have et pænt beløb på kontoen.
Hos Danløn foregår det autmatisk, hvis man IKKE ønsker at deltage i kreditordningen, skal man framelde den automatiske overførsel og klare betalingerne selv.
Hos Dataløn er de i fuld gang med at udvikle et passende system, for de har mange daginstitutioner, som ikke er omfattet af udsættelsen, og derfor skal der laves en eller anden form for skelnen eller til/fravalg. Jeg følger med i det og skriver på anettesand.dk om emnet, lige så snart jeg hører mere.
Jeg er mest bekymret for, hvordan det skal gå 1. september. To måneders skat og et års moms (for de halvårsafregnende) kan gøre et godt indhug i likviditeten hos mange.
Helt enig. Jeg tror på at det bliver en boomerang. Den lettelse man har fået med 100 km. i timen får man i hovedet igen bare med 200 km. i timen. Hvis man da ikke gør ordningen permanent. Det er jo set før (suspensionen af SP-bidraget).
Siden moms er en meget større indtægtskilde for staten end alle de andre skatter, tror jeg ikke vi skal regne med, at den bliver suspenderet lige med det første... Det ville ellers nok give anledning til en forbrugsfest