Systemet går ud på, at du måske betaler nogle af disse afgifter i forbindelse med din virksomheds drift (f.eks. elafgift, der fremgår af elregningen). Under VISSE betingelser kan du få afgifterne helt eller delvist tilbagebetalt. Det sker via momsregnskabet.
Reglerne for refusion af grønne afgifter er ret indviklede, og du behøver ikke nødvendigvis at opgøre de grønne afgifter i forbindelse med hvert enkelt momsregnskab. Du har lov til – og det kan i visse tilfælde være en praktisk måde at gøre det på – at se bort fra de grønne afgifter ved de løbende momsopgørelser, og så vente med at opgøre disse til du, måske med hjælp fra din revisor, laver årsregnskabet.
Det lyder jo rigtigt lækkert alt det der ... det betyder jeg har en meget stor regning jeg skal ha sendt til det offentlige :)
Hvor stor vil jeg gerne prøve at finde en vejledning til at beregne, any ideas?
Forklaringen fra PWV fortæller mig without a doubt at vi er berettiget til fradraget, jeg har fundet steder hvor der står at vi kan fradage 65øre på KwH, men kunne godt tænke mig at få det et lidt mere officielt sted fra . Lov teksten kan jeg ikke lige overskue ... begiver mig i kast med den fra skat.dk nu :=)
I kan fradrage El-afgift på 58,6 øre pr KwH for 2009!
Co-2 kan i ikke få refunderet, idet kun gælder ivrksomheder indenfor tung proces!
Det er også det jeg er kommet frem til ... ydermere har jeg forstået at det er okay at akkumulerer det, sådan at jeg angiver hele årets forbrug i Q4 el. evt første halvår i 2Q og andet halvår i 4Q, kan du bekræfte om det er rigtigt?
Hvis man har ret til fradrag, så kan el-afgiften og elsparebidraget fradrages 100% og distributionsfradraget 75%. Læg mærke til, at f.eks. liberalt erhverv ikke har ret til fradrag, ligesom der er andre undtagelser (og også noget med tung proces, som må fradrage endnu mere), så det er absolut et område, som det er værd at sætte sig ind i, men hvis det virker for uoverskueligt, og man ikke betaler en masse i forskud, så lad endelig revisor regne det korrekt ud, når året er gået.
- Og så der er åbentbart stramninger på vej fra folketingets side, men hvor meget og hvordan frygter jeg bare lige p.t. (vi har stort elforbrug pga. af mange kølerum, et enkelt fryserum og mange kølediske)
Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk