At MLM debatten ofte er negativt ladet, er der sikkert mange der undrer sig over. Men jeg vil nu mene, at det er en naturlig ting, at især MLM har dette præg og dette ligger mange ting til grunde for.
Først og fremmest har MLM i Danmark fået en sen og meget dårlig opstart. - De få reelle MLM firmaer der som de første bevægede sig ind i DK blev jo rendt over ende af en skare af pyramidespil, anpartssvindeler og andre "smarte investeringer" der i samme tidsrum indtog Danmark. - På daværende tidspunkt var der ingen lovgivning på området og man kan med rette sige, at pyramidespillene allerede dér havde deres storhedstid. Med tiden er der selvfølgelig kommet en reel og fungerende lovgivning på området, som gør det muligt at straffe den slags svindelnumre. - Men dette skete først under og efter, at en masse danskere mistede meget markante summer penge.
Desværre har dette gjort os danskere mere skeptiske på området (hvilket jo kun er naturligt og fornuftigt). - Men bagsiden af denne skepsis er, at Danmark stadig halter på dette meget relevante og markante
marked. - Et land som Danmark der Internationalt er SÅ meget med oppe i fronten burde også søge, at være blandt de førende indenfor denne form for markedsføring.
Langt de fleste MLM firmaer, som vi ser i dag er oftest helt reelle firmaer - og de er underlagt samme risiko for
konkurs som alle andre firmaer vel at mærke. Antallet af pyramidespil der fungerer på den måde som vi "kender/definerer" det på, er faktisk ganske små vil jeg mene. Men til gengæld er især
internettet bombarderet med alskins smarte fisuser, svindelnumre og andet, som egentlig falder ind i kategorien af Internetbaserede pyramidespil der ofte bliver forceret af et såkaldt hype og der er bare mange af dem.
I al beskedenhed vil jeg mene, at pyramidespilsteorierne i disse dage bør rettes dén vej og ikke imod reele MLM firmaer - selvom man måske ikke bryder sig om marketingsformen.
Set med et større perspektiv er der behov for, at flere "seriøse" danskere tager sig tid og energi til at forstå dette marked. Men for at forstå dette marked, er man nød til at give slip på datidens kvaler og se ud over fordomme og bedrevidenhed fra folk der ikke burde udtale sig på området. - MLM er bestemt noget der kan konkretiseres og det er noget som både for- og imod parterne tenderer at glemme. - På et forum som Amino, hvor en stor del af kritikken lægges af ganske dygtige og kompetente forretningsfolk, kan det godt overraske mig at se så meget mangel konkret indsigt i en branche indenfor handel (der burde ligge nede af samme boldgade).
Uanset om der er tale om traditionel forretning, internet forretning eller MLM forretning - så er der tale om at få et produkt fra A til B.
Variationerne ligger i den handelskanal firmaet har valgt og udover dette, så er der med en MLM forretning tale om et helt almindeligt firma, der ligesom alle andre firmaer ønsker en markedsandel.
I MLM er der tale om, at kunder såvel som selvstændige kan opnå en royalty på en del af den produktomsætning, som finder sted på baggrund af et givent arbejde. - Der er ikke noget pyramidehalløj, intet hokus pokus og intet bliv-rig-hurtigt-og-nemt; det er simpel matematik og logik der baner vejen for forståelsen af;: hvad MLM egentlig er.
Alle aspekter der roterer omkring selve håndteringen af forretningen som f.eks. Benyttelse og deltagelse af div. møder/træninger, anvendte indgangsvinkler, benyttede værktøjer, brug af materialer, teambuilding, motivering, sparring, incitament, salgstaler etc. etc. etc... - er blot sekundære aspekter til det konkrete. Men det er disse sekundære petisser som f