Hej... Håber her er nogle her da kan hjælpe os med dette spørgsmål. Vi er blevet kontaktet ang. et muligt sponsorat, af en Internet spille klan som spiller Battlefield 2. Sponsoratet skulle dække betaling til en game server og en Teamspeak ?? server. Men vi er lidt uklare angående reglerne og om det kan lade sig gøre i praksis. Som vi har fået det forklare af en som mente at kender lidt til det. Så er det noget med at vi kan trække sponsoratet fra i skat, dog ikke momsen. Men hvordan kan / skal det gøres ? Der er blevet snakket noget om at for at de (folk i klanen) ikke skal beskattes af sponsoratet, så skal vi betale til server udbyderen direkte i stedet for til en af personerne i klanen. Kan man i det hele taget sponsorere en spille klan som kun findes på nettet ? For vi har kun kunne finde information ang. sponsorat til klubber osv. Mvh. Murdock |
Regler for sponsorater
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
Nu skal jeg selvfølgelig ikke dømme den klan, der har kontaktet dig, på forhånd - men det ville være en god ide at lave noget seriøs research omkring dem, og sikre sig at de har et godt navn og dermed mulighed for rent faktisk at give dig noget kvalitetseksponering. Anyways, held og lykke med det. |
vise sit virksomhed i den forbindelse uden at man regner med, at pengene kommer ind igen ad den vej. |
Naturligvis har du ret, men med det udgangspunkt vil jeg næsten påstå at det er endnu mere vigtigt, netop at lave grundig research af dem man vælger at sponsorere, så man ikke risikerer at blive set i en mindre heldig sammenhæng. "ÅrH du LugTer toTal af RøvHUL - vI rulEs bar cauz Vi eR sponZed af XXXXX" - You get the picture... ![]() |
Hej... Takker for de hurtige svar. Men hvad angår unge drenge og deres kæften op, så skulle den del ikke være et problem. Vi kender lidt til ham der står for klanen, og alle medlemmer er i alderen 25+. Så det er ikke en børnehave vi kommer til sponsorerer. Vi vil egengtligt gerne hjælpe dem med det, men kan det passe at vi så kan trække det fra i skat ? Men hvordan kan det gøre i praksis ? Er der nogle regler for hvordan det skal gøres ? Mvh. Murdock |
Hej Jeg har terpet SKAT''s sider igennem om emnet, og så vidt jeg kan forstå, så er der fuld fradragsret, hvis sponsoratet har en reklamemæssig værdi. Dette skal dog kunne dokumenteres. Eksempelvis kan du købe spilletøj og få påsat dit logo/firmanavn. Dette vil have en reklameværdig og vil være fuldt fradragsberettiget. Hvis du foreksempel er sponsor for en fodboldklub og i dette sponsorat får du nogle billetter til hjemmekampene. Hvis du giver disse billetter videre til en kunde, er der her tale om en repræsentationsudgift, som kun har begrænset fradragsret. I det konkrete tilfælde, skal du have noget som modydelse fra klanen, som kan anses for at have en reklamemæssig værdi for dit firma. F.eks et banner på deres hjemmeside. Hvis du bare giver dem serverne, kan du ikke dokumentere, at det har denne værdi for firmaet. Dette er min personlige tolkning af reglerne, som jeg har opbakning fra min egen revisor i. Og dette er som det foregår i de fleste sportsklubber i dag. Måske en Amino revisor kan give sit besyv med. |
Qoute: "I det konkrete tilfælde, skal du have noget som modydelse fra klanen, som kan anses for at have en reklamemæssig værdi for dit firma. F.eks et banner på deres hjemmeside. Hvis du bare giver dem serverne, kan du ikke dokumentere, at det har denne værdi for firmaet." Okay, vil det sige at sponsoratet kan trækkes fra, hvis de sætter en banner op med henvisning til vores HP ? evt. med tak til xxx for sponcorering af vores bla bla bla. ? (sponsorat vs. reklamebanner) Har jeg forstået dette rigtigt ? Mvh. Murdock |
Ja sådan kan du godt udtrykke det. Dog skal bannerreklamen naturligvis stå mål med betalingen. Herudover afhænger det også lidt af virksomhedens omfang og aktivitet/branche i forhold til sponsoratet. Når det så er sagt er Skats modstykke til at nægte fradrag at det anses at være en privat udgift for dig. Jeg kører faktisk en sag i landsskatteretten der minder lidt om denne (nok bare større beløbsstørrelser) hvor myndighederne ikke vil godkende fradrag men heller ikke anser udgiften for at være privat for hovedanpartshaveren. Den sag forventer jeg klart at vi vinder. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)