Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp! Firma start - nu må jeg hellere få det på plads

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :
 Jeg er i den situation at jeg mere eller mindre tilfældigt er blevet en virksomhed, jeg har bare ikke stiftet noget selskab endnu.

Jeg har indtil nu haft en indtægt på ca. 100.000kr og udgifter på ca 80.000. Jeg fik min første indtægt i Januar i år og mine indtægter stammer fra annoncer på mine websider.

Jeg har brugt tiden på at arbejde med mine websteder og få flere og flere brugere. Og alt det der skat og virksomhed har ikke interesseret mig så meget, men jeg må vel hellere se at få styr på det inden jeg kommer i fedtefadet. Så her er lige et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med: 

Mine indtægter er fra google adsense så der skal ikke betales moms men jeg skal nok momsregisteres alligevel da de momsfrie indtægter er over 50.000, sådan har jeg forstået det ved at snakke med skat. 

Jeg har et fast lønmodtager job ved siden af og forventer ikke mere end et overskud i år på et par tusinde og næste år forventer jeg et underskud på ca. 50.000 og først om 2 år forventer jeg at få en rimelig indtægt og overskud. 

1. Hvor længe kan man vente med at stifte et selskab efter man er begyndt at drive virksomhed?

2. Hvilken type virksomhed skal jeg vælge? Jeg ønsker et APS for ikke at sætte hus og bil på spil, hvis noget går galt. Men jeg har ikke 125.000 i kontanter som det kræves til et aps. Og egentlig ville jeg også gerne trække mit kommende underskud fra min normale lønindtægt. Så måske ville løsningen være at starte en enkeltmandsvirksomhed og så senere omdanne det til et APS, hvad er der at problemer i det? Ud over at jeg hæfter personligt indtil et APS er oprettet. 

3. Som det nok fremgår siger skat, penge og virksomhed mig ikke så meget så det vil jeg lade en revisor om og så koncentrere mig om det jeg kan og vil. Men hvor meget koster sådan en om året, hvis han bare skal checke mit regnskab og udfylde den udvidede selvangivelse og hvad der ellers er i den kategori? (Jeg ved det selvfølgelig kommer an på virksomheds typen enkeltmanusvirksomhed eller APS.)

4. Når jeg driver virksomhed ved siden af mit lønmodtager job, er der så andre ting jeg skal være opmærksom på? Holder min a-kasse op med at virke hvis jeg bliver fyret, da jeg jo stadig har min virksomhed? 

Jeg ved det var mange spørgsmål og et langt indlæg, men jeg håber i bære over med mig :-)

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 11:11
Du skal momsregistere din virksomhed hurtigst muligt, da du er over den
maksimale grænse på 50.000 i årlig omsætning (indtægter) for
uregistrede virksomheder.

Start som enkeltmandsvirksomhed og skift til ApS, når der er økonomi nok til det.
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 20:17
Vedr. "Mine indtægter er fra google adsense så der skal ikke betales moms", så hold øje med denne tråd.

1.
Mig bekendt er der ikke nogen der kan kræve at du starter et selskab.
Jeg har hørt om meget store "ejendomsudlejere", som stadig kører under virksomhedsordningen.

2.
Du kan vente til du har "klingende mønt" i din enkeltmandsvirksomhed eller andre aktiver/goodwill for 125.000, og derefter omdanne til det et aps.
Vedr. at vente til efter dit underskud, så lyder det som den helt rigtige plan.

3.
Umiddelbart vil jeg mene at du kan få det fra en 8-12.000 og op efter, alt efter hvilken type revisor du skal benytte.
Der ligger også meget arbejde i at sende faktura, kreditnota, daglig bogføring, så måske skulle du kaste pengene efter en bogholder, som kan det hele.
Det vil sikkert også kunne lave selvangivelsen og årsregnskabet, uanset om det er enkeltmandsvirksomhed eller aps.

4.
Jeg er blevet oplyst fra min fagforening, at såfremt man ikke ligger timer i sin virksomhed, ikke vil mærke nogen forskel.
Her er også en længere tråd om emnet
Endvidere vil jeg vurdere at der ikke er den store risiko for gå arbejdsløs i dag.

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 30. Mar 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 04:34
Dato: 6/27/2006 10:22:27 AM Forfatter:Thomas Onex
Jeg er i den situation at jeg mere eller mindre tilfældigt er blevet en virksomhed, jeg har bare ikke stiftet noget selskab endnu.

Jeg har indtil nu haft en indtægt på ca. 100.000kr og udgifter på ca 80.000. Jeg fik min første indtægt i Januar i år og mine indtægter stammer fra annoncer på mine websider.

Jeg har brugt tiden på at arbejde med mine websteder og få flere og flere brugere. Og alt det der skat og virksomhed har ikke interesseret mig så meget, men jeg må vel hellere se at få styr på det inden jeg kommer i fedtefadet. Så her er lige et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med:

Mine indtægter er fra google adsense så der skal ikke betales moms men jeg skal nok momsregisteres alligevel da de momsfrie indtægter er over 50.000, sådan har jeg forstået det ved at snakke med skat.

Jeg har et fast lønmodtager job ved siden af og forventer ikke mere end et overskud i år på et par tusinde og næste år forventer jeg et underskud på ca. 50.000 og først om 2 år forventer jeg at få en rimelig indtægt og overskud.

1. Hvor længe kan man vente med at stifte et selskab efter man er begyndt at drive virksomhed?

2.    
  3. Hvilken type virksomhed skal jeg vælge? Jeg ønsker et APS for ikke at sætte hus og bil på spil, hvis noget går galt. Men jeg har ikke 125.000 i kontanter som det kræves til et aps. Og egentlig ville jeg også gerne trække mit kommende underskud fra min normale lønindtægt. Så måske ville løsningen være at starte en enkeltmandsvirksomhed og så senere omdanne det til et APS, hvad er der at problemer i det? Ud over at jeg hæfter personligt indtil et APS er oprettet.

4.    
  5. Som det nok fremgår siger skat, penge og virksomhed mig ikke så meget så det vil jeg lade en revisor om og så koncentrere mig om det jeg kan og vil. Men hvor meget koster sådan en om året, hvis han bare skal checke mit regnskab og udfylde den udvidede selvangivelse og hvad der ellers er i den kategori? (Jeg ved det selvfølgelig kommer an på virksomheds typen enkeltmanusvirksomhed eller APS.)

6.    
  7. Når jeg driver virksomhed ved siden af mit lønmodtager job, er der så andre ting jeg skal være opmærksom på? Holder min a-kasse op med at virke hvis jeg bliver fyret, da jeg jo stadig har min virksomhed?

Jeg ved det var mange spørgsmål og et langt indlæg, men jeg håber i bære over med mig :-)

Ang. moms er det ikke sikkert du går fri. Det kommer det an på om dine sites er dansk eller engelsk, da SKAT efter landsretdommen på området nu kigger på "den faktiske benyttelse/udnyttelse" af reklameydelser. Derudover er der en lille chance (meget lille forhåbentlig) for at SKAT kan argumentere for at også engelsksprogede sites ejet af danskere skal betale moms. Vi afventer dom... 

Selvom du ikke skal betale moms, er der jo stor fordel i at lade dig momsregistrere, da du så kan få momsen tilbage på de ting du køber til din virksomhed. F.eks. ny computer, køb af n
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 12:13
Tak for jeres svar

Det lyder som om det mest rigtige er at starte som enkeltmandsvirksomhed og så opgradere til APS når der begynder at komme et godt overskud.

Jeg har set tråden om Adsense, og mine sider er hovedsaglig udenlandske men jeg kan forstå at man nok ikke er fredet af den grund, det ser ud som om Skat har set sig sur på dem der forsøger at gøre en forretning ud af annonceindtægter på internettet og så er det åbenbart ligemeget hvad der er rimeligt og hvad loven umuddelbart siger hvis de tolker den anderledes. Så jeg holder et vågent øje med den adsense tråd her på amino.

Men først skal virksomheden jo registeres og jeg tror også at jeg vil lade en revisor ordne den sag for mig, så laver jeg ingen fejl :-)

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 12:21
Dato: 6/30/2006 12:12:36 PM
Forfatter: Thomas x

Men først skal virksomheden jo registeres og jeg tror også at jeg
vil lade en revisor ordne den sag for mig, så laver jeg ingen fejl :-)

Selve registeringen af enkeltmandsvirksomheden tror jeg ikke, at du behøver en revisor til. Hent blanketten på www.webreg.dk (Startblanketten) og se om det ikke er lige til at udfylde.

Det eneste, jeg synes, der kan give lidt problemer, er, at finde den rigtige branchekode - men her er der også hjælp på webreg til det, hvor du kan søge i koderne.

Når det gælder regnskab, så synes jeg klart, at du skal kontakte en revisor.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)