Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bolig + erhverv: Bedste metode?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at købe et hus (=det gør jeg nok snart). Jeg overvejer ligeledes at udnytte en del af huset (eller fritstående garage) til erhverv. Jeg søger derfor en argumentliste over muligheder, fordele og ulemper, så jeg bedst muligt udnytter skattereglerne til min fordel.

Jeg tænker her på

* fradrag i ejendomsværdiskat

* fradrag i udgifter til telefon/el/vand/varme/andet

* firmainvesteringer på ejendommen

* etc.

Med "firmainvesteringer" mener jeg eksempel opførelse af firmalokale eller aflukning/isolering af garage + de udgifter, der ellers måtte være ved at indrette og vedligeholde firma-delen.

Sådan en lille "guide" til at få mest muligt ud af min forhåbentligt kommende situation.

Kan jeg eksempelvis tage husleje for mit firma og spare noget dér?

Vh

Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:45

Det mest nærliggende er jo at foretage en forholdsmæssig deling af udgifterne som du så fratrækker. Du kan også godt "aftale" en husleje med firmaet og det er en fordel hvis du bruger virksomhedsordningen: "Lejen udgiftsføres i virksomheden og ovre i din private indkomstopgørelse opgører du så et udlejningsoverskud svarende til forskellen mellem lejen og den forholdsmæssige andel af udgifterne. Fordelen fremkommer ved at du får konverteret indkomst fra personlig indkomst til kapitalindkomst + at lejen er udtryk for en "gratis" hævning i virksomhedsordningen.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 11:59

Jeg kører i VSO, så jeg må jo være kandidat til skattefordelen. Men teknisk set skal jeg lige have den forklaret lidt mere:

Hvis jeg lader min virksomhed betale (for at gøre det let) kr. 1000,- om måneden i husleje, bogføres dette således som driftsudgift i virksomheden. Tilsvarende opgives dette til skattevæsenet som lejeindtægt, og beskattes tilsvarende. Fordelen i form af billigere skat kan jeg derfor ikke få øje på i sammenligning af blot at hæve kr. 1000,- privat fra firmaet.

Ret lige nedenstående regnestykke:

Scenario 1: virk. lejer lokaler

Virk. overskud, kr. 100.000,-

Udgift i virk., kr. 12.000,-

Årets resultat til beskatning i VSO: kr. 88.000,-

Privat lejeindtægt beskattes efter personskattereglerne.

Scenario 2: Privat hæver i virksomhed

Virk. overskud, kr. 100.000,-

Hævet privat, kr. 12.000,-

Årets resultat til beskatning i VSO: kr. 88.000,-

Privat hævning beskattes efter personskattereglerne

Er der nogen forskel?

Vh

Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:15

Fint eksempel. Forklaringen er her for der er forskel ja (i scenarie 2 kan hævningen ikke betragtes som andet end en hævning):

Scenarie 1:

Privat lejeindtægt beskattes efter fradrag af forholdsmæssig andel af udgifterne på huset.   Dvs. kun udlejningsoverskuddet beskattes.
De 12.000 kr. kan hæves udenom hæverækkefølgen i virksomhedsordningen.

Scenarie 2:

Beskatningen i VSO bliver 100.000 da du ikke kan fratrække en hævning.

Dine hævninger bliver belastet med 12.000 kr. da det jo er en hævning.

Privat får du fradrag for en andel af udgifterne på huset.

Resultatet på bundlinien:

I scenarie 1 får du konverteret en privat hævning til et fradrag i den personlige indkomst mod at indtægtsføre den som personlig kapitalindkomst hvorved du får en lidt lavere skat + du nedbringer dine hævninger i virksomheden.  

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 12:31

Jeg skal da vel ikke BÅDE betale VSO-skat af 100.000,- og privat skat af 12.000,- i scenario 2? Det ville jo (i et groft eksempel) betyde følgende:

Virk. overskud: kr. 100.000,-

Privat hævning: kr. 100.000,-

Beskatning i VSO: 25% af kr. 100.000,- = 25.000,-

Beskatning privat (vi antager 0-fradrag og flad skat på 40%), kr. 40.000,-

Ialt til beskatning, kr. 65.000,-

Hertil lægges det faktum, at virksomheden ikke ejer kongens mønt til at betale sin andel af skatten... Samtidig lægges det faktum til at VSO-skatten KUN er aconto, således at jeg ved hævning skal betale differencen op til privat skat ( i dette tænkte tilfælde kr. 15.000,-) som så beskattes evt. næste år. Udfra den betragtning kommer jeg til at betale 80% i skat samlet - og det kan jo ikke passe.

Jeg fik godt fat i den med hæverækkefølgen, og at lejeindtægten beskattes af reglerne for kapitalindkomst. Men hvad er netto-gevinsten ved mit tænkte eksempel? Du er velkommen til at fylde eksempeldata på, hvis der ikke er grundlag for at beregne det udfra mine tal :)

Mange tak

Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:35

Nej: I dit scenarie 2 er de 12.000 kr. en hævning og den betaler du ikke skat af på privat-siden.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)