|
Scanning, dokumenthåndtering, søgbare PDF-filer m.m.
Hej igen - Det er okay :-) Jeg har bare oplevet at der er mange der ikke var klar over muligheden for OCR - Før version 6 var det et plugin man skulle downloade. |
[QOUTE] Dato: 6/27/2006 4:15:04 PM Forfatter: Michael Fray Når det gælder fakturaer, skal disse scannes og gemmes i TIFF Gruppe 4 formatet. Dernæst skal de opbevares på et ikke-redigerbart medie. Dette er ikke helt nemt, da de fleste gemmer deres filer på almindelige harddiske. I stedet skal det system hvor i man gemmer og arbejder med fakturaerne have et såkaldt 'audit trail' el. transaktionsspor. De fleste kalder det bare for en log over alt hvad der er sket med dokumentet (fakturaen). Med denne log og det elektroniske dokument i hånden, skulle bevisværdien være i orden. Der er dog i skrivende stund ikke nogen domsafgørelser om bevisligheden og værdien af indscannede dokumenter. Hvis du tænker på at scanne andre dokumenter, kan filformater som PDF være godt nok. Dog vil jeg stadig mene, at et system skal kunne føre en log over alt hvad der er sket med dokumentet, hvis det evt. skal kunne bruges i retten. I Danmark har vi jo fri bevisførelse.. Så kan man bevise at det fremlagte materiale er originalt og ikke modificeret, skulle den holde i retten.. Forskningsministeriet har udgivet: Digitale dokumenters bevisværdi - Introduktion og vejledning med bilag - Den er god godnatlæsning [/QOUTE] Jeg var faktisk ikke klar over at der var krav til formatet. Jeg har selv tænkt på en løsning der kombinerer E-conomics bilags- og dokumentscanningsmodul og en scanner der automatisk kan sende en e-mail med det indskannede til systemet. Men E-conomics modul understøtter "kun" pdf, gif og jpg, så man kan altså ikke smide sine bilag ud (ville nok gemme dem uanset) hvis man har gemt dem elektronisk hos E-conomic? Nogen der har en ved om de øvrige krav er opfyldt ved at gemme dem hos Economic? Vedr. scanner så havde jeg først kig på HP's Digital Sender ( http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF02a/2211-2453-2583.html ) men de er frygteligt dyre (det var de sidst jeg kiggede). Siden er flere af deres multifunktionsprintere så vidt jeg ved også kommer med funktioner til at scanne direkte til email. Bl.a. denne: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF06b/2211-2453-2471-2471-1891985-1891987-8093795.html [QOUTE] Er der nogen der kan sige mig hvorfor mine indlæg har så meget luft mellem linierne [/QOUTE] Hold shift nede når du trykker enter, så bliver det kun linie skift. Ellers bliver det et nyt afsnit = større mellemrum. Mvh. Claus |
https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden
|
Hej Claus P, Den er meget lille og kan nemt tages med i tasken.. Den vil jeg dog kun anbefale hvis man scanner få sider dagligt. Jeg er ikke ret meget for multifunktionsmaskiner når der gælder scanning af dokumenter.. Tak for tipper med at holde shift nede.. Håber det virker nu :-) |
Dato: 6/27/2006 10:32:25 PM Forfatter: Michael Fray Hej Claus P, Hej Michael Ja, for de fleste ville det nok være det nemmeste med en stor kasse, men jeg sidder i DK og har en kompagnon og revisor i Spanien - og vi skulle alle gerne kunne følge med i bilagene. Så der ville det jo være super at have dem liggende i Economic. PDF vil helt klart være nummer 1 som du siger. Jeg ved ikke om Economic fører log og transaktionsspor, men det vil jeg da lige spørge dem om. Mvh. Claus P.S.: Jeg bliver snart sindsyg af quote funktionen. Fungerer ikke optimalt. |
https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden
|
Det er fordi, der sættes luft ind efter hvert linjeskift. Så når du foretager to linjeskift for at få luft mellem to afsnit, så får du dobbeltluft. Så nøjes med et linjeskift efter et afsnit. Desuden bruger jeg HTML, når jeg "quoter", da jeg så har bedre styr på det - men alligevel går det galt, hvilket nogle gange kan ses, når jeg lige har svaret på et indlæg og endnu ikke fået det rettet (og det går endnu værre, når jeg bruger kladde, så det har jeg helt droppet). I øvrigt mange interessante oplysninger i denne tråd. Har netop overvejet en eller anden form for dokumenthåndtering til vores økonomisystemprojekt Saldi, men det ligger langt ude i fremtiden - med mindre nogen køber udviklingstid til det... |
Hej Claus, Tak for tippet om linier og HTML.. På et tidspunkt skal jeg nok få skidtet til at makke ret. Saldi-projeket ser spændende ud. Sig til hvis du vil have lidt input på et tidspunkt om dokumenthåndtering i Saldi. Jeg har set forskellige løsninger til dokumenthåndtering i økonomisystemer. Bl.a. i forskellige udgaver af Navision, og jeg er ikke specielt imponeret. Når det f.eks. gælder arbejdsgangen med at godkende fakturaer til betaling, gælder det om at brugeren (godkenderen) skal have let adgang til at se den scannede faktura. De løsninger jeg har set, hvor man kan godkende fakturaer, har alle et link til fakturaen, som man skal klikke på for at åbne dokumentet. Når man klikker, åbner fakturaen i et nyt vindue oven på økonomisystemet.. På denne måde skal brugeren klikke unødigt og når fakturaen vises, skal man skifte frem og tilbage mellem faktura og økonomisystem. Ikke specielt snedigt. Så hvis I skal lave noget i den retning vil jeg opfordre jer til at sørge for at lave et "skærmbillede" som kun er til godkendelsesprocessen. Dette billede skal efter min mening være opdelt med informationer om posteringen, dimensioner osv. på den ene side og fakturaen vist på den anden side. På denne måde kan man nemt se både faktura og indtaste, rette og godkende uden at skulle skifte fra det ene program til det andet og klikke unødigt. I øvrigt mener jeg at nøglen til succesfuld dokumenthåndtering ligger i altid at have de rigtige informationer ved hånden. Med dette mener jeg, at man skal have nem adgang til andre informationer og dokumenter der relaterer sig til det dokument man kigger på. Er dokumentet f.eks. en faktura, kan relaterede informationer være dokumenter der gik forud for fakturaen. F.eks. en indkøbsrekvisition, en indkøbsordre og et fragt- og leveringsbrev. Når man skal tage stilling til om man vil betale en faktura for levering af 100 dimser, er beslutningen noget nemmere hvis man med det samme kan se at man også havde bestilt 100 dimser og at man også har fået leveret 100 dimser. Kan systemet tage beslutningen for sig, hvis disse informationer stemmer, vil det være endnu bedre for brugeren. – og virksomheden.. Jeg stiller gerne op til lidt sparring på udviklingsprojekter der har med dokumenthåndtering at gøre. Sig også til hvis I skulle få brug for nogle gode ”Imaging toolkits” til f.eks. visning af dokumenter, zoom funktioner, rotering osv.. |
fakturaer direkte i vores økonomisystem Saldi. Vi har oprettet billet nr. 129 med titlen "Indscannede fakturaer til godkendelse" i vores sagshåndteringssystem Saldi Trac |