Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modkonto?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, Jeg har nu været selvstændig i en del år og i al den tid klaret mig med mit eget udviklede regnskabsprogram. Basalt set et webbaseret excel ark. I forbindelse med, at jeg nu ønsker at konvertere til ApS kræver min regnskabsstyring, at jeg lige træder ind i "de voksnes rækker". Jeg har derfor valgt at blive kunde hos Economic. Men nu er jeg jo ikke ligefrem revisor og en del spørgsmål melder sig. Jeg har valgt en standard selskabs kontoopsætning og dertil lavet nogle omsætningskonti selv. Jeg har fx en konto til annonceindtægter, abonnementservices på mine forskellige medier m.v. Derudover har jeg mit eget faktura system og ønsker således ikke at benytte Economics faktura system. Mine spørgsmål: 1. Modkonto vs. konto? Nogle der kan forklare mig hvad det betyder? Når jeg bogføre en kreditorfaktura har jeg kun modkonto til rådighed. Lad os sige DK-hostmaster sender en faktura til mig, så bogføre jeg den i kontoen "Administration: Domæneafgifter". Når jeg vil bogføre en faktura jeg har udskrevet til min kunde vælger jeg i stedet Finansbilag. Nu er der pludselig både et Kontonr. og en Modkonto. Begge med moms bokse? 2. Bogføring generelt Jeg har modtaget en faktura fra en leverandør. Jeg vælger derfor Bogføring -> Opret postering. Vælger Type: Kreditorfaktura. Indtaster datoen fra bilaget. Vælger Kreditoren (fx Dk-hostmaster). Vælger Modkontoen: "Administration: Domæneafgifter" Moms udfyldes til I25. Taster beløb, tekst m.v. og trykker ok. Færdig. Slutter nu med at bogføre kladde. Nu vil jeg så gerne se mine kreditore og se, hvad jeg skal betale i banken? Så jeg går i Rapport og vælge saldobalance for januar - nu er det så bare kun momsbeløb der fremtræder? 3. Kreditorbetalinger Skal jeg virkelig for hver faktura først bogføre fakturaen og efterfølgende bogføre betalingen?
Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 15:19
Wauw - linjeskift er vi vist ikke meget for herinde hva? :D
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:35

Hej!

Dine konteringsprincipper afhænger af, om du ønsker at bruge debitor-og kreditormodulet.

Hvis du gør, skal du den vej indover...og så debitere/kreditere f.eks. banken når du modtager betaling/betaler!

Kører du ren og skær finansbogføring...bogfører du f.eks. en kreditorfaktura på betalingsdatoen med f.eks.

bank som modkonto.

Dette kan dog give problemer ved kvartalsskæringer/regnskabsårsskæringer idet fakturadatoen moms-

mæssigt er afgørende for bogføringsdatoen.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:51

For at starte fra en ende af på dine spørgsmål:

1) Modkonto vs konto. Når du vælger "kreditorfaktura", registrerer du i bund og grund kun fakturaen. Derfor er der kun en modkonto på, hvor du f.eks. vælger 3664 Webhotel. Posten vil så blive lagt ned på konto 6800 - skyldige kreditorer. Når du så betaler fakturaen, bruger du "kreditorbetaling", og der står så også en modkonto, hvor det er banken der bruges. Systemet modposterer så på 6800, så de skyldige omkostninger bliver nulstillet.

Hvis du ikke bruger registrering af kreditorfakturaen, går du direkte til "daglig" kassekladde. Her debiterer du 3664 med momskode I25, og bruger modkontoen 5820 uden momskode. Som Peter skriver, vil der så blive noget periodisering, når perioden går over 2 momsperioder eller et nyt år. Men det kan klares ved at lave en direkte bogføring med debet driftkonto, kredit 6800 pr. fakturadato, og når fakturaen betales, debitere 6800 og kreditere banken - altså en bogføring mere, men fint nok til en periodisering.

2) Der burde også være en postering i 6800 Skyldige kreditorer, når du har registreret en kreditorfaktura. Har du husket at sætte hak i "vis kladdeposteringer", hvis du ikke har trykket på bogfør, eller valgt den rette periode ? Hvis du har bogført betalingen også, vil denne konto stå i 0,-.

3) Ja, der er mig bekendt ikke nogen mulighed for at markere fakturaen som betalt i samme hug, men jeg bruger ikke kreditormodulet, så jeg er ikke sikker.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:02

Hej Susanne!

3) Afhænger vel af, om man bruger åben-post eller saldometoden!

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:26

Peter - Revisor:

Hej Susanne!

3) Afhænger vel af, om man bruger åben-post eller saldometoden!

Øhh pas - i forbindelse med kreditormodulet ?

SusanneK.nu

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:48

Mener bare, at du kan markere via faktura nr. i kreditorbetalingen, og herefter enten få et

kontoudtog/saldoliste enten faktura mod faktura(åben-post)eller saldo, hvor betalingen fragår

ældste faktura(saldometode)!

Som jeg ser det, er det mulighed for begge systemer, og dette i et hug ved registreringen i kassekladden!

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:55

Big Smile Hvis du siger det, er det helt sikkert rigtigt - jeg har ingen anelse, da jeg som sagt ikke bruger eller har brugt kreditormodulet, har kun lige været inde og kigge. Hvad jeg mener er, at hvis du bruger "kreditorfaktura", kan jeg ikke få øje på, at man i samme åndedrag kan sætte hak som "betalt". Det du nævner er via "kreditorbetaling", eller hyr ? 

SusanneK.nu

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57

Ja..du har ret........via kreditorbetaling....så et hug er nok lidt overdrevet...sorry!*S*

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:01

Havde ellers hørt i min øresnegl, at man kunne markere kreditorfakturaen som betalt med det samme. Syntes det var ret smart - men det kan man så bare ikke alligevel - æv Tongue Tied Ville ellers være begyndt at bruge det i forbindelse med udenlandske kreditorer udenfor EU - ellers er det et helvede at holde styr på købet til momsrubrikken - jeg har i hvertfald ikke fundet nogen smart måde at gøre det på .... ?

SusanneK.nu

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)