|
Modkonto?
|
Hej! Dine konteringsprincipper afhænger af, om du ønsker at bruge debitor-og kreditormodulet. Hvis du gør, skal du den vej indover...og så debitere/kreditere f.eks. banken når du modtager betaling/betaler! Kører du ren og skær finansbogføring...bogfører du f.eks. en kreditorfaktura på betalingsdatoen med f.eks. bank som modkonto. Dette kan dog give problemer ved kvartalsskæringer/regnskabsårsskæringer idet fakturadatoen moms- mæssigt er afgørende for bogføringsdatoen. |
For at starte fra en ende af på dine spørgsmål: 1) Modkonto vs konto. Når du vælger "kreditorfaktura", registrerer du i bund og grund kun fakturaen. Derfor er der kun en modkonto på, hvor du f.eks. vælger 3664 Webhotel. Posten vil så blive lagt ned på konto 6800 - skyldige kreditorer. Når du så betaler fakturaen, bruger du "kreditorbetaling", og der står så også en modkonto, hvor det er banken der bruges. Systemet modposterer så på 6800, så de skyldige omkostninger bliver nulstillet. Hvis du ikke bruger registrering af kreditorfakturaen, går du direkte til "daglig" kassekladde. Her debiterer du 3664 med momskode I25, og bruger modkontoen 5820 uden momskode. Som Peter skriver, vil der så blive noget periodisering, når perioden går over 2 momsperioder eller et nyt år. Men det kan klares ved at lave en direkte bogføring med debet driftkonto, kredit 6800 pr. fakturadato, og når fakturaen betales, debitere 6800 og kreditere banken - altså en bogføring mere, men fint nok til en periodisering. 2) Der burde også være en postering i 6800 Skyldige kreditorer, når du har registreret en kreditorfaktura. Har du husket at sætte hak i "vis kladdeposteringer", hvis du ikke har trykket på bogfør, eller valgt den rette periode ? Hvis du har bogført betalingen også, vil denne konto stå i 0,-. 3) Ja, der er mig bekendt ikke nogen mulighed for at markere fakturaen som betalt i samme hug, men jeg bruger ikke kreditormodulet, så jeg er ikke sikker. |
Bogføring for små og mellemstore virksomheder
Hej Susanne! 3) Afhænger vel af, om man bruger åben-post eller saldometoden! |
Øhh pas - i forbindelse med kreditormodulet ?
|
Mener bare, at du kan markere via faktura nr. i kreditorbetalingen, og herefter enten få et kontoudtog/saldoliste enten faktura mod faktura(åben-post)eller saldo, hvor betalingen fragår ældste faktura(saldometode)! Som jeg ser det, er det mulighed for begge systemer, og dette i et hug ved registreringen i kassekladden! |
|
Ja..du har ret........via kreditorbetaling....så et hug er nok lidt overdrevet...sorry!*S* |
Havde ellers hørt i min øresnegl, at man kunne markere kreditorfakturaen som betalt med det samme. Syntes det var ret smart - men det kan man så bare ikke alligevel - æv |