Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Revisor, bogholder – Hvad er forskellen?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Jeg har valgt at skrive et lille indlæg om de hovedområder som revisor og en bogholder beskæftiger sig med, da jeg tror der er stor forvirring på området blandt nye og mindre erhvervsdrivende.

I mange tilfælde kan man sagtens klare den daglige økonomi selv. Spørgsmålet er så bare om man gider, eller om man vil bruge sine kompetencer til at videreudviklet sit produkt.

Først de primære forskelle på en Revisor og en bogholder:

En Revisor er typisk en person som revidere et allerede udarbejdet regnskab.
En Revisor er typsik en rådgivende person.
En Revisor har uddannelsen Revisor

Ønsker du at læse mere om hvad en revisor er og gør så klik her

En bogholder udarbejder regnskabet.
En bogholder står for den daglige drift, det være sig afstemninger, konteringer, kreditor- debitorkartotek, anlægskartotek.
En bogholder har typisk en kortere uddannelse, det være sig kontor eller økonomi elev – nogen videreuddanner sig evt. til Akademiøkonom eller merkom.

Som udgangspunkt har en nyetableret enkeltmands virksomhed ikke brug for en revisor. Stort set alle de daglige rutine opgaver kan laves af en erfaren bogholder. Når du vækster og kommer op på et Aps - A/S - Børsnoteret A/S.Jeg er blevet gjort opmærksom på at det ikke længere et lovkrav for aps og kan fravælges ved genereal forsamling. Er det ikke alene en god ide men et lov krav. ApS og A/S skal revideres af en autoriseret revisor og er Børsnoteret skal revideres af en statsautoriseret reviser.

Hvis man vælger som nystartet selv at give sig i kast med regnskabet, vil jeg på det kraftigste anbefale man tager et kursus i grundlæggende bogførring, evt. tage kontakt til en selvstændig bogholder som kan hjælpe med kontoplan og hvad debit og kredit betyder. Det burde ikke tage længere en 3 - 4 timer for en dygtig bogholder at forklare dette.

Software (ja i dag kan vi klare alt elektronisk :) ) Når man som ny starter ud er der et virvar af programmer man kan bruge. Jeg har selv arbejdet i Navision, C5, Summa og E-conomics. Hvis man er helt grøn anbefaler jeg Summa eller E-conomics.

Summa  er et stykke software udviklet af stone og er et godt begynder program. Man kan hente det på førnævnte hjemmeside hvor man kan oprette 2 gratis regnskaber og laver 300 linjer i kassekladen. Herefter skal man købe en licens, hvilket ikke koster en herregård. Dog skal du være opmærksom på at du selv skal stå for backup osv.

E-conomics er et online værktøj, hvor man afregner på månedbasis (149,-). Det er også nemt at bruge og så har det et par åbentlyse fordele, du skal ikke tænke på backup, din bogholder/revisor kan få sit eget login så de kan arbejde alle steder fra, så kan du scanne dine bilag ind som pdf og sende dem til dem som skal stå for det.

Så man skal vælge om man kan leve med månedbetaling eller engangs betaling.

Det var alt for denne gang, jeg håber i kan bruge det til noget. Hvis der er noget i gerne vil spørge ind til så gør det endelig så skal jeg være så behjælpelig jeg kan.

 

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

steffenhvid:

Som udgangspunkt har en nyetableret enkeltmands virksomhed ikke brug for en revisor. Stort set alle de daglige rutine opgaver kan laves af en erfaren bogholder. Når du vækster og kommer op på et Aps - A/S - Børsnoteret A/S. Er det ikke alene en god ide men et lov krav. ApS og A/S skal revideres af en autoriseret revisor og er Børsnoteret skal revideres af en statsautoriseret reviser.

Der er ikke (længere) noget lovkrav om et at ApS skal anvende en revisor til udarbejdelsen af regnskaberne. Det kan mindre ApS'er vælge fra i ved generalforsamlingen.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen...jeg ved ikke lige, hvad du vil bruge det til?

En bogholder står for den daglige drift? Er der store virksomheder, der har en bogholder ansat, du tænker på?

En bogholder udarbejder vel ikke regnskabet?

Du glemmer en ikke uvæsentlig gruppe, nemlig regnskabskonsulenten.

Som Anders skriver er der ikke revisionspligt i alle ApS´er, fra 01.01.2010 efter sigende bliver det i næsten'

ingen ApS´er!

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter - skønt du joinede ind.

Grunden til jeg skrev dette indlæg er fordi at jeg gang på gang ser nyopstartede enkeltmands virksomheder spørge efter revisorer. Det har oftest vist sig at det ikke er det de har brug for. Jeg vil i øvrigt gøre opmærksom på at jeg smider Bogholder, økonomiassisten, regnskabsassistent og konsulent ned i sammen båd. En bogholder kan tit være lige så god til at rådgive som en konsulent kan.

Ja og så startede jeg tråden for ligesom at skabe noget debat om emnet så alle kan blive klogere. Jeg har jo nu lært at der ikke er revisionpligt i mindre aps'er - Jeg er blevet klogere - Jeg har udviklet mig.

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er også et par andre ting der skal korrigeres:

- En revisor har ikke nødvendigvis uddannelsen revisor. Reelt set kan enhver kalde sig revisor. Taler vi derimod om en registreret eller statsautoriseret revisor er det noget andet. Så er der nogle lovgivningsmæssige krav der skal være opfyldt.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)