Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan tager jeg mig betalt som investor

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er overvejer at sælge en virksomhed, som giver et ganske pænt overskud hvert år, men den person som gerne vil købe virksomheden, kan muligvis ikke rejse alle pengene selv. Jeg overvejer derfor at tilbyde muligheden for at jeg beholder 10-25%, men som en slags "silent partner". Idéen var så, at køber kan købe mig ud, når han har pengene til det.
Mit spørgsmål går på hvordan man tager sig betalt som investor, for det er jo det jeg bliver, når man f.eks. ejer 25% af en virksomhed? Er normalen så at man får 25% af årets overskud, eller ser I andre muligheder, som man kan anvende i en sådan handel?? Jeg tager jo en betydelig risiko ved at overlade roret til en person som jeg ikke kender, så er det egentlig fair at jeg kun får 25%??

Lad mig høre fra jer investorer, hvad I normalt gør....

Der skal så selvfølgelig laves aftaler omkring købers løn og hvilke investeringer der må laves gennem året, men køber har jo også en interesse i at holde udgifterne så langt nede som muligt, så han hurtigst muligt kan få tjent hans investering hjem, så det burde være til at løse. 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:28

Jørgen:
men køber har jo også en interesse i at holde udgifterne så langt nede som muligt

Man kan slet ikke forestille sig at køber vil forøge udgifterne for at  investere i et måske større fremtidigt afkast?

Jørgen:
Mit spørgsmål går på hvordan man tager sig betalt som investor, for det er jo det jeg bliver, når man f.eks. ejer 25% af en virksomhed?

Nu nævner historien ikke noget om hvilken type virksomhed der er tale om. Hvis det er et selskab med ideelle ejerandele som f.eks et Aps eller A/S så er din ideelle ejerandel af selskabet vil også det rimelige at få forrentet.

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed hvor det reelt er kapital du udlåner - så er jeg af den opfattelse at du ikke er begrænset og kan stille krav om et større del af udbyttet. Det må altsammen komme an på en forhandling.

Selv har jeg lige stillet kapital til rådighed for et nyt firma plus netværk. Prisen for dette er 1/3 af overskuddet.

Henrik

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 20:51

Hej Henrik
Jo alt er muligt, men realistisk set, så tror jeg i disse tider, ikke at køber vil forøge udgifterne for at skabe større fremtidigt afkast. Jeg tror at hans fokus er nødt til at være rettet mod en så hurtig tilbagebetaling til banken som muligt, da det ikke er min fornemmelse at han selv kan stille med en særlig stor udbetaling og derfor skal have financieret en ret stor del af købssummen i banken eller hos en investor.

Selskabet er et ApS.

Hvor stor en procentdel udgør den kapital som du har investeret for at få 1/3 af overskuddet?

Jørgen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:10

Hej Jørgen,

Hvis du selv beholder 25% af ejerskabet er problemet at det så kun bliver til udbytte, hvis der er noget at betale udbytte af. Du bør vel søge en løsning, hvor du hvor du "låner" ham beløbet med sikkerhed i anparterne. Jeg kan godt følge dig i og synes at det er fornuftigt at du forsøger at sikre dig en "risikoavance" på at låne ham kapital. Hvis han ikke kan låne beløbet i Banken er der jo en årsag til det - og dermed også en større risiko for dig.

Jeg har stillet 100% driftskapital til rådighed for en - start 150.000 - men det er en flydende kapital/kassekredit, hvor jeg selv har tæt føling med hvad der sker qua, at det er mit netværk, der er de primære leverandører til hende. Hvis der er fornuft bag det så kan den øges.

Henrik

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 21:38

Tiderne er jo som de nu engang er og selv kunder med en fornuftig økonomi kan lige nu have svært ved at rejse tilstrækkelig kapital, når vi snakker  millionbeløb større end 2-3 mill. Måske går den magiske grænse for ny-iværksættere mange gange langt lavere end det.

Jeg er i den heldige situation at jeg ikke mangler pengene som jeg kan få for handlen, så jeg kan godt acceptere forskellige løsninger for at hjælpe køber. Grundlæggende ser jeg 2 løsningsmodeller:

Model 1:
Den model som jeg allerede har skitseret. Altså at jeg bliver investor i min egen forretning. Dette kan dog have den ulempe - udover den økonomiske risiko, at jeg ikke får fred og stadig bliver en del af den forretning, som jeg ønsker at sælge. Jeg vil gerne videre med mine andre forretningsidéer og har faktisk ikke lyst til at bruge fremtiden på min nuværende forretning, men det kan måske blive svært at slippe den helt, hvis man stadig er medejer af den. Ikke mindst vil det jo isåfald blive mere "legalt" for køber at spørge mig til råds og spørge efter hjælp etc. Ikke at jeg ikke vil hjælpe med at råd her og der, men du ved nok hvad jeg mener :o)
Faktum er at jeg ikke i banken kan få i nærheden af den forrentning af mine penge, som jeg kan ved at få del i overskuddet i virksomheden - selvfølgelig forudsat at køber driver den videre med samme, eller bedre succes end jeg har gjort.

Model 2:
Jeg låner køber 10-25% af købesummen. Køber afdrager beløbet med en fornuftig rente over 12-18 mdr. Dette bevirker dog, at køber så kun i begrænset omfang kan afdrage sin gæld i banken og det accepterer de nok ikke, så spørgsmålet er om dette overhovedet er en mulighed. Jeg tør ikke at aftale tilbagebetalingsperioder længere end 12-18 mdr. Denne model har yderligere den risiko, at jeg givetvis vil komme til at stå efter banken ved en eventuel konkurs og altså kan få meget svært ved at få mine penge igen.

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 17:26

Hej Jørgen

Du virker som den perfekte sælger af en virksomhed, køber må jo være henrykt.

Nå men mit indspark er at du vel kan financiere, ved at atge pant i aktierne, alternativt kan køber "overtage" aktierne efter en aftalt køreplan, således at han fungerer som direktør, og du har "magten" i bestyrelseslokalet.

Held og lykke med projekterne

de bedste hilsener

Morten 

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 08:04

Hej Morten
Ja, jeg prøver også at være den "perfekte sælger". Eftersom at jeg har valgt at sælge min virksomhed, så har jeg jo også en interesse i at skubbe processen igang. Vi kommer jo ikke udenom, at det nok var en del lettere at få finansieret opkøb sidste år, end det er lige nu og eftersom jeg ikke står og skal bruge pengene fra salget, så kan man jo godt prøve at være lidt "flink" :o)

Ja, du har ret i at den rigtige løsning nok er, at jeg tilbyder køber at låne ham hvad der svarer til værdien af f.eks. 25% af anparterne, mod en fornuftig rente, som vel ligger lidt over hvad man kan låne til i banken og så med sikkerhed i 25% af anparterne.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:16

Hej Jørgen,

At have "sikkerhed i 25% af anparterne" giver dig ingenting i tilfælde af en konkurs, da det vil være kreditorerne der løber med det hele, og anpartshaverne sandsynligvis får ingenting (eller ihvertfald meget, meget lidt). Og så er det på kurators nåde om du overhovedet kan få fat i aktiverne igen - og du bliver i så fald nødt til at betale for dem.

En mulighed er, at lave det som et lån med virksomhedspant (altså pant i alle virksomhedens aktiver - forretningsrettigheder, produkter mv.). På den måde vil du kunne (gen)overtage aktiviteterne, såfremt selskabet går konkurs (eller låneaftalen misligholdes).

Alternativt kan du lade køber stifte et nyt ApS, som så laver en købsaftale med dit ApS omkring køb af aktiver, hvor overgangen af aktiver sker som følge af indfrielse af lånet. I mellemtiden får købers nye ApS de fulde markedsrettigheder til aktiviteterne/produkterne, så længe købers ApS ikke går konkurs eller misligholder betalingsaftalen (betaling i rater).

Det sidste forslag kræver dog at du tænker lidt over skat - der er forskel på om du sælger anparter (skattemæssigt som aktier), eller om din virksomhed sælger aktiver. Der foreslår jeg at du får din revisor til at give dig et overblik, da han/hun må formodes at kende dine forhold/tal.

Begge forslag fordrer naturligvis at købers bankforbindelse vil nikke ja til en sådan model.

Mvh,
Thomas

Fra Fredericia
Tilmeldt 9. May 07
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 17:34

Hvor stor er virksomheden?

Kunne være man kunne lave en løsning hvor køber bliver ansat i en periode på 12 mdr, til lav løn - og han
så spare en større købesum sammen. Så du har kontrollen med virksomheden i en overgangsperiode.

/

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 08:12

Hej Thomas
Tak for dit indlæg! Ja det kunne være en løsning. Jeg prøver at drøfte det med min revisor...

Dbh
Jørgen

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)