Jeg er overvejer at sælge en virksomhed, som giver et ganske pænt overskud hvert år, men den person som gerne vil købe virksomheden, kan muligvis ikke rejse alle pengene selv. Jeg overvejer derfor at tilbyde muligheden for at jeg beholder 10-25%, men som en slags "silent partner". Idéen var så, at køber kan købe mig ud, når han har pengene til det. Lad mig høre fra jer investorer, hvad I normalt gør.... Der skal så selvfølgelig laves aftaler omkring købers løn og hvilke investeringer der må laves gennem året, men køber har jo også en interesse i at holde udgifterne så langt nede som muligt, så han hurtigst muligt kan få tjent hans investering hjem, så det burde være til at løse. |
Jørgen:men køber har jo også en interesse i at holde udgifterne så langt nede som muligt
Man kan slet ikke forestille sig at køber vil forøge udgifterne for at investere i et måske større fremtidigt afkast?
Jørgen:Mit spørgsmål går på hvordan man tager sig betalt som investor, for det er jo det jeg bliver, når man f.eks. ejer 25% af en virksomhed?
Nu nævner historien ikke noget om hvilken type virksomhed der er tale om. Hvis det er et selskab med ideelle ejerandele som f.eks et Aps eller A/S så er din ideelle ejerandel af selskabet vil også det rimelige at få forrentet.
Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed hvor det reelt er kapital du udlåner - så er jeg af den opfattelse at du ikke er begrænset og kan stille krav om et større del af udbyttet. Det må altsammen komme an på en forhandling.
Selv har jeg lige stillet kapital til rådighed for et nyt firma plus netværk. Prisen for dette er 1/3 af overskuddet.
Henrik