Jeg er ikke jurist, men har haft et I/S på et tidspunkt, og det var nemt og hurtigst at stifte og nemt og hurtigt at komme ud af igen, da der ikke var nogle problemer, men jeg vil nok anbefale at man stifter et ApS hvis man har penge til start kapitalen som kræves for at lave et ApS. et I/S kan give rigtig meget bøvl hvis det går galt, da man hæfter solidarisk mv.
Skal der oprettes et ApS så kræver det at en revisor kommer ind over og det er nok meget godt.
Skal der oprettes et ApS så kræver det at en revisor kommer ind over og det er nok meget godt.
/Kristiansen
Det er en advokat der opretter et APS. Han hjælper også med "shareholders agreement" som er en aftale ejerne imellem om hvordan man kommer ud af virksomheden igen hvis man vil sælge (eller bare af med) sin anpart.
Min tanke var såmænd bare i forhold til at deling af overskud/underskud. Hvis de oprettede et ApS så var en påtvunget, da regnskab skal underskrives, og så ville det være nemt at få ham til hjælpe med de praktiske ting i forhold til det. Det hjælper advokaten formodentlig ikke med.
Men alle aftaler indbyrdes, om hvordan firmaet skal deles, hvad det koster at købe den anden ud osv., de vil nok være fornuftigt at lade en advokat være med der.
Hvis I vil starte et selskab uden de store omkostninger, kan I vælge et I/S. I/S er som et enkeltmandsfirma gratis at oprette, her er i bare to eller flere personer. Det du skal være opmærksom på her er at I hæfter personligt for hinanden med alt hvad I ejer og har. Dvs hvis din partner er insolvent i tilfælde af feks en konkurs, er det dig som står med sorteper.
Fordelen er at et evt underskud i starten kan trækkes fra på din/jeres personlige selvangivelse. Så hvis man starter et selskab som man selv har smidt penge i, og regner med at der vil gå et stykke tid inden det giver overskud, kan det være værd at overveje at starte med et I/S og så når det giver over skub, omkonvertere til et sleskab med begrænset hæftelse, som feks et Aps.
Hvis I stifter et I/S sammen skal I huske at lave en særskildt aftale om fordeling af udgifter, underskud og overskud. Dette ligge ikke implicit i stiftelse af I/S, som det feks gør ved stiftelse og fordeling af anparter i et Aps.
Hvis det er frste gang du skal starte op selv, vil jeg anbefale dig at kigge på www.100svar.dk og http://startguiden.virk.dk som kan svare på alle konkrete spørgsmål.