Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

For meget udbetalt løn

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

En veninde til mig er blevet opsagt fra sit arbejde, grundet for lille ordretilgang i firmaet. Hun har nu fået et brev fra sin nu tidligere arbejdsgiver om at hun har fået udbetalt for meget i løn, og at arbejdsgiveren gerne vil have det overskydende tilbagebetalt.

Brevet lyder som følger:

"Trods lønregulering har du ikke haft nok timer til at få udbetalt, derimod skylder du nu os penge.

Kunne du indbetale kr. 980,75 på konto: XXXX-XXXXXXX snarest muligt?"

Hendes seneste lønseddel ser således ud:

Lønart     Tekst                                         Enheder     Sats     Beløb
---------     --------                                        ------------     -------    --------

1002       Timer                                            21,00      115,00   2.415,00
1002       Timer                                         165,00           5,00       827,50
8993       Bruttoskat   8%                                                               259,00
9350       Udb. a´conto                                                                2.950,00
9351       Varekøb                                                                        1.014,25
9898       Udl. negativ nettoløn                                                     980,75

Disp. d: 30/01-2009 ("bankoplysninger")                                      0,00

Med til historien hører at arbejdsgiveren ved ansættelsens begyndelse lovede 115 kr. i timen, men min veninde fik kun 110 kr., det har arbejdsgiveren så lovet at rette ved denne lønseddel, derfor er der 165 timer á 5 kr. på lønseddelen.

Arbejdsgiveren har desuden et par gange spurgt om hvor meget min veninde havde fået udbetalt á conto, hvilket min veninde så måtte oplyse arbejdsgiveren om (tallet 2.950 kr.).

Mit spørgsmål er så: kan arbejdsgiveren kræve at få tilbagebetalt de 980,75 kr.?

Jeg mener det ikke når jeg kigger bla. her:

http://www.dm.dk/LoenOgAnsaettelse/FagligHaandbog/Kap4Vilkaarunderansaettelsen/414Formegetudbetaltloan.aspx

Jeg ved at der står at det gælder for statlige arbejdspladser, men retspraksis gælder vel også for private firmaer?

Hvad siger eksperterne? Skal pengene betales tilbage eller kan medarbejderen beholde dem (de er allerede brugt til regninger)?

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 14:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kender ikke den nøjagtige jura på det område, men det er jo ikke hendes penge, da hun ikke har arbejdet for det, men har foretaget et for stort varekøb i forhold til hendes nettoløn. Så derfor har det intet med lønnen at gøre, men blot at hun har købt på kredit og dermed skal betale for de varer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Idet der indgår et varekøb(1014,25), mener jeg at pengene skal betales tilbage.

Arbejdsgiveren har jo ikke lavet nogen decideret fejl i lønudregningen som han er ansvarlig for.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 15:58

På siden du henviser til på dit link står bla.:

Citat 
"Hvis arbejdsgiveren i en periode ved en administrativ fejl har udbetalt for meget i løn, hvad så? Er man forpligtet til at tilbagebetale det for meget udbetalte?"

Her er der jo ikke tale om en for stor udbetaling over en periode men en gangs betaling. Og som det allerede er nævnt er der jo ikke tale om en formeget udbetalt løn, men derimod om en regulering af et varekøb kontra nettoløn - så varekøbet er jo modregnet i løn og det giver de -980,75 kr.

Hmmm - at betale !!!Surprise

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)