En veninde til mig er blevet opsagt fra sit arbejde, grundet for lille ordretilgang i firmaet. Hun har nu fået et brev fra sin nu tidligere arbejdsgiver om at hun har fået udbetalt for meget i løn, og at arbejdsgiveren gerne vil have det overskydende tilbagebetalt. Brevet lyder som følger: "Trods lønregulering har du ikke haft nok timer til at få udbetalt, derimod skylder du nu os penge. Kunne du indbetale kr. 980,75 på konto: XXXX-XXXXXXX snarest muligt?" Hendes seneste lønseddel ser således ud: Lønart Tekst Enheder Sats Beløb
Med til historien hører at arbejdsgiveren ved ansættelsens begyndelse lovede 115 kr. i timen, men min veninde fik kun 110 kr., det har arbejdsgiveren så lovet at rette ved denne lønseddel, derfor er der 165 timer á 5 kr. på lønseddelen. Arbejdsgiveren har desuden et par gange spurgt om hvor meget min veninde havde fået udbetalt á conto, hvilket min veninde så måtte oplyse arbejdsgiveren om (tallet 2.950 kr.). Mit spørgsmål er så: kan arbejdsgiveren kræve at få tilbagebetalt de 980,75 kr.? Jeg mener det ikke når jeg kigger bla. her: Jeg ved at der står at det gælder for statlige arbejdspladser, men retspraksis gælder vel også for private firmaer? Hvad siger eksperterne? Skal pengene betales tilbage eller kan medarbejderen beholde dem (de er allerede brugt til regninger)? |
Kender ikke den nøjagtige jura på det område, men det er jo ikke hendes penge, da hun ikke har arbejdet for det, men har foretaget et for stort varekøb i forhold til hendes nettoløn. Så derfor har det intet med lønnen at gøre, men blot at hun har købt på kredit og dermed skal betale for de varer.