Hej
Først en introduktion af mig selv. Jeg er medejer af et firma - Gamma Partner - Vi lever af at lave www.ondutyplanner.dk Det er et avanceret program til vagtplanlægning, opfølgning, lønberegning, kommunikation, og meget andet godt. Det er ikke gratis.
Jeg har læst denne tråd med stor forundring. De fleste af deltagerne i tråden har som udgangspunkt at et program til vagtplanlægning skal være gratis. Det er et meget forkert udgangspunkt. En af de største omkostninger i næsten alle virksomheder er lønomkostningerne. Derfor bør udgangspunktet være: Hvilket program til vagtplanlægning er det bedste - uanset prisen. Der er så mange ting at holde styr på, at det ikke kan gøres uden EDB. Her har jeg blot nævnt nogle ganske få:
- Hvad er mine behov ? Hvem skal møde hvornår. Her er det ikke nok blot at gøre som vi plejer. Hvorfor have to mand på vagt mandag morgen kl. 10 - 12, hvis der i gennemsnit højest er 1 kunde. Derfor er næste spørgsmål.
- Hvordan beregner jeg mine behov ?. Hvis du har en butik er dine behov ud af den forventede omsætning. Den kan f.eks. beregnes via en prognosemodel, der tager højde for gennemsnit omsætningen, ugedag og sæson. Naturligvis justeret hvis du ved at der er en begivenhed i byen der trækker kunder til. Det kan et godt vagtplanlægningssystem.
- Dit næste spørgsmål bliver så, når jeg kender min forventede omsætninger, hvordan finder jeg så ud af hvor mange jeg skal have på vagt og hvornår ? Det kan et godt vagtplanlægningsystem.
- Nu ved du endelig hvor mange du skal have på vagt og hvornår. Men det er først nu at de virkelige svære spørgsmål melder sig:
- Hvem skal dække hvilke vagter ?
- Hvordan sikre jeg at normtiderne bliver overholdt, så ingen får planlagt overarbejde og ingen har for får timer, i forhold til hvad de mindst skal have ?
- Hvordan sikre jeg at arbejdstidsreglerne er overholdt. F.eks. 11-timers reglen, reglen om mindst 2 sammenhængende fridage pr uge, og mindst fri hver anden weekend, samt alle de andre regler.
- Hvordan sikre jeg at jeg har de rigtig personer på arbejde med de rigtige kvalifikationer. F.eks. at der altid er en over 18 år i biksen ?
- Hvordan sikre jeg at medarbejdernes ønsker om fri på bestemte tidspunkter bliver overholdt ?.
- Hvordan sikre jeg at jeg ikke hver måned skal bruge en uge på at lave vagtplanen ?.
- Hvordan sikre jeg opfølgning på vagterne når dagen er gået ?
- Hvordan sikre jeg beregning af tillæg ?
- Hvordan sikre jeg kommunikation med medarbejderne ?
- Hvordan sikre jeg retfærdig fordeling af de "dårlige vagter" ?
- Hvordan sikre jeg at ferieloven bliver overholdt ?
- Hvordan sikre jeg at ...
Svarene på alle disse spørgsmål er at bruge en vagtplanlægningssystem. Det er ikke gratis. Tilgengæld forrenter investeringen sig nemt med 1000 pct. Du vil spare penge på:
1. Dit eget tidsforbrug på vagtplanlægning. Op til 90 pct. af tiden er der eksempler på.
2. Dit og dine medarbejderes tidsforbrug på at finde ud af hvem der er på vagt.
3. Mindre overarbejde - Planen er bedre og har derfor taget hensyn til flere ting. Op til 50 pct. mindre.
4. Mindre sygefravær - Personer melder sig ikke syge fordi de skal et eller andet privat. Det har planen taget højde for. Et par pct. mindre typisk.
5. Du stopper med at give timer væk, ved at du ikke bruger dine medarbejdere op til deres timenorm.
6. Mindre medarbejderomsætning - Din medarbejder kan få deres life-work balance bedre på plads.
7. Mindre tidsforbrug på spørgsmål om hvem der er på vagt og hvornår
8. Korrekt registering af fravær - Du betaler ikke for timer, der ikke bliver leveret.
9. Korrekt beregning af tillæg. Du behøver ikke længere at overkompensere for at være sikre på at beregne tillæggene korrekt. Det hele klare vagtplanlægningssystemet.
10. Vagtplanen er færdig til tiden. I de fleste overenskomster skal vagtplanen være kendt af medarbejderne 4 uger før. Hvis ikke kan det medføre en bod. Op til 5000 kr pr medarbejder er der eksempler på.
11. Bedre kommunikation med medarbejderne - Alle trækker mere i samme retning.
12. Færre omkostninger til din revisor, bogholder og administrator af løn. Det skyldes at det du levere nu er 100 pct. korrekt og lige til at gå til.
Alt det får du ikke gratis, men det er værd at betale. Jeg vil faktisk gå så langt som at hævde, at du ikke har råd til at bruge et gratis vagtplanlægningssystem. Og det giver dig nok også et svar på hvorfor der ikke findes et. 
Med venlig hilsen
Cand.scient.oecon Morten Lind