Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faldgruber i lejekontrakt

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med en genforhandling af min lejekontrakt, er jeg i kontrakten faldet over følgende ordlyd:

"Huslejen forhøjes i overensstemmelse med eventuelle stigninger i nettoprisindekset...."   "... således at den til enhver tid gældende leje reguleres op med 0.1% for hver 0.1 point nettoprisindekset stiger".

Nu er der det ved et indeks, at man netop IKKE regner stigning i point lige over med stigning i procent - men bruger følgende omregningsmodel:

------------------------------------

Nettoprisindeks oktober 2008     120,5
Nettoprisindeks oktober 2007     116,0
Ændring i point                    4,5

Reguleringen i % udgør herefter:

"Ændring i point" x 100  divideret med "Pristal pr. 01.10.2007" =    3,88% afrundet

------------------------------------

Vi får altså en huslejestigning på 4,5% hvor den burde være 3,88%.

Vi havde i sin tid en advokat til at læse kontrakten igennem - han faldt ikke denne "fejl", men den kræver jo også, at man er temmelig vågen...

Men ud over, at jeg har svært ved at tro, udlejer har lavet denne fejl i god tro - og at jeg føler mig snøret - så er den hermed givet videre, hvis nogen af jer skal i gang med at tegne lejekontrakt på erhvervslejemål. Måske andre har gode råd/advarsler af samme skuffe?

MVH. Nicoline

Tilmeldt 19. Mar 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:52

Hej Nicoline

Tak for din gode råd. Det vil jeg holde øje med, da jeg også indenfor nærmeste fremtid vil leje mig ind i et lokale og i den forbindelse gennemse den tilsendte lejekonstrakt.

Jeg kan dog ikke forstå at man kan kræve stigning af husleje - og i min tilfælde 2 gange årligt - udfra nettoprisindekset ????

Er der nogle af jer der har oplevet det samme ????

Jeg mener nettoprisindekset har noget med regulering af dagligvare og olie og sådan noget. Hvad har det med husleje at gøre ? For det har vel noget med ejendomsværdi og den afskrivning man har på lokalerne.

Mvh.

My

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:55

I samme omgang kan man være opmærksom på at huslejen normalt ikke følger med indexet ned igen hvis det falder..

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)