Hej NicoRasm,
Man ser lejlighedsvis patentansøgninger på drinks, f.eks. EP 2009090 A1 og WO 2007/115382 A1. Ofte slipper ansøgerne dog rigtigt dårligt fra det:
hvis du følger disse links EP 2009090 A1 og VWO 2007/115382 A1, vil du kunne se den patenterbarhedsvurdering som myndighederne har givet.
Såfremt det allerede er kendt at anvende samtlige dine ingredienser, i nogenlunde samme blandingsforhold, skal du næppe forvente mulighed for at opnå et patent. Du skriver jo, forresten, at mange drikker det allerede, så det tyder på at der mangler den nyhed der er det væsentligste kriterie for at opnå patent.
Så jeg er principielt enig med de øvrige svar - en varemærkebeskyttelse er det mest oplagte. Så vidt jeg ved, så er f.eks. et produkt som Sommersby alene beskyttet med varemærkebeskyttelse. Selve markedsføringskampagnen er der så investeret store summer i (check nettet - der har været en del skriveri om det produkt). Jeg tror det samme gjaldt Coca-Cola - sammensætningen er vistnok, selv i dag, en velbevaret hemmelighed.
Jeg tror ikke du skal bekymre dig om prisen for varemærkebeskyttelsen - skal du have noget ud af sådan et produkt bliver det formentlig markedsføringen der giver de store omkostninger.