Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Polsk virksomhed - drevet fra Danmark

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun bekræfte hvad Esben siger og som jeg selv har sagt og skrevet utallige gange. Der er ingen ide i at oprette et selskab i udlandet hvis man selv bor i Danmark. Medmindre vi taler om aktiviteter som skal udføres i udlandet.

Der er heller ingen administrative og skattemæssige fordele herved. Tværtimod må man påregne en merudgift og ekstraadministration til oversættelse af regnskaber samt formentlig at skulle aflevere regnskaber  i begge lande. Selvom selskabet underlægges beskatning i Danmark vil de polske myndigheder sikkert gerne se et regnskab.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok kan godt høre det er lidt indviklet :)

Prøver at stille et simpelt regnskab op og se om nogen kan besvare den;

En person i DK opstarter firma (ApS) i Polen. Bliver boende i DK. Alt aktivitet foregår i Polen. Første år overskud = 1.000.000 kr. Beløbet bliver i selskabet.

A) hvor betales der selskabsskat?

Efter første år flytter ejeren af selskabet derned. Selskabet har samme overskud efter andet og tredje år osv. Ejeren lønner sig selv med fx. 80.000 kr i måneden. Bor der i 2 år.

B) hvor betaler han skat?
C) hvor tit må han besøge sin familie/venner i DK?
D) hvad sker der med de danske indtægtskilder, som fx udlejning af ejendom under udlandsopholdet?

Ejeren flytter hjem med fx. 1.5 mio på kontoen.

E) vil der ske noget med beskatning af dette beløb, når hensigten med udlandsopholdet var at spare op, tjene stort og komme tilbage til DK? Søger en god løsning på at tage en portion penge hjem, som jeg har tjent i et andet land. Vil derfor gerne svare skat i det land jeg tjener det i og jeg samtidig bruger 2-3 år væk fra familie osv. Er det uetisk måde at drive forretning skattemæssigt?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os sige sådan at man gør det mere indviklet hvis man begynder at involvere udenlandske selskaber i hvad jeg vil kalde rent danske anliggender (en i DK boende person der driver virksomhed i Danmmark).

A) Selve overskuddet af aktiviteten beskattes i Polen da der er fast driftssted der (må vi gå ud fra). Øvrige værdistigninger i selskabet (aktieinvesteringer o.l.) beskattes i DK. Anpartshaveren beskattes i DK af løn, udbytter og evt. avancer ved salg.

Ejeren pålignes fraflytterskat når hans skattepligt til DK ophører. Han får henstand med skattebetalingen.

B) Han betaler skat i Polen.

C) Han må ikke i overvejende grad opholde sig i DK og heller ikke som udgangspunkt have bolig til rådighed her. Dvs. den danske bolig skal sælges eller udlejes (efter skats opfattelse uopsigeligt i mindt 3 år) 

D) Beskattes i DK     Evt. også beskatning i Polen (med nedslag for skat betalt i DK).

Værdien på de 1,5  mio. ved tilbageflytningen reduceres med saldoen på henstandsaldoen da han flytter ud hvorved han groft forenklet har fået løftet sin anskaffelsessum  for anparterne med den værdiforøgelse der har været i udlandsperioden.

Nej der er ikke noget uetisk i det som sådan (udover at jeg personligt ikke forstår at man lader skatten være styrende i et sådant omfang). Er pengene udelukkende tjent i udlandet på et tidspunkt hvor man er bosiddende i udlandet viser ovenstående jo at det bliver godskrevet, og at Danmark kun beskatter værdistigninger der opstår efter skattepligts genindtræden.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen :)

Lader skam ikke være skatten være styrende som sådan. Polen har et stort potentiale, og kan kun udnyttes fuldt ud for min virksomhed, hvis jeg selv er der til at bygge det hele op og finde de rette folk, mener jeg selv.

Mht. boligrådighed er det ikke så godt at jeg har kæreste og barn med eget hus i DK så? Men uanset hvad har jeg boligrådighed hos 10-12 adresser via familie og nære venner, så det vil altid være et problem for mig skattemæssigt? Jeg vil jo bo dernede og arbejde fuld tryk og komme hjem 1 gang i måneden i 3-4 dage.

Der må vel være et setup, hvor jeg bor og arbejder i Polen, kommer og besøger familien sjældent og stadig kun er skattepligtig i Polen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du har kæreste og barn i DK så vil man normalt vis sige at du har bolig til rådighed i DK - medmindre du betaler børnebidrag til barnet og herved signalerer at I ikke lever sammen. Har du også bolig i Polen foreligger der dobbeltdomicil og så er det afgørende hvilket land du mest er knyttet til. Her vil der nok være en del der taler for Polen henset til din korte periode der og det forhold at  du har et dansk selskab eller andre danske aktiviteter.

Men du kan jo så, som lønmodtager komme ind under en særlig lempelsesregel hvorefter du reelt set stort set ikke betaler skat i Danmark af indkomst som optjenes ved arbejde i udlandet. Kravet er her at du ikke opholder dig i DK i mere end 42 dage set over en vilkårlig 6 måneders periode og det er jo alt andet lige opfyldt ud fra hvad du skriver.

Boligmuligheder hos venner og bekendte m.v. sidestilles med ikke at have bolig til rådighed. Herved forstås at du eller din husstand enten ejer eller lejer bolig i DK.      

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay det var da til at overkomme :)

Men kæresten kommer og bor hos mig i nogle måneder under barslen i Polen. Så ved ikke helt hvilken effekt det vil få med børnebidraget.. 42 dage ud af 180 giver mig meget mere spillerum, end jeg lige havde regnet med. Planen var halvt så meget ophold i DK. 

MEN hvordan beviser man opholdelsen, det ene eller andet sted?

Tak fordi du tager dig tid til uendelig mange spørgsmål :)

Fra Warszawa
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 277
Fra  Biz i Polen (del af firmaet Søren Christensen) Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Et stemple i ens pas, vil jeg mene. Dog har jeg ikke hørt om nogen der kontrollere det. Men der er sikkert nogle stikprøver. Men alt med det offentlige hernede tager MEGET lang tid, endnu længere end der hjemme.

Ang. det med registering af firmaet kan du få mindre advokatvirksomheder til, at lave det for dig for en 3000-6000 PLN.

Rådgiver om det polske marked på bl.a. bizipolen.dk og har også en business news side.

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, det må jeg lige på jagt efter så.

Har hørt at nogen også har erfaring med at søge EU støtte til virksomheds start i Polen

Fra Warszawa
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 277
Fra  Biz i Polen (del af firmaet Søren Christensen) Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Rådgiver om det polske marked på bl.a. bizipolen.dk og har også en business news side.

Fra Warszawa
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 277
Fra  Biz i Polen (del af firmaet Søren Christensen) Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Linket virker ikke, så her:

Centrum Informacji Europejskiej MSZ

Krucza 38/42, Warszawa, Polen +48 22 455 54 54 ()

Rådgiver om det polske marked på bl.a. bizipolen.dk og har også en business news side.

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)