Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ubalance i Summa?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle

Jeg er ved at lave årsregnskab for 2005 i SummaSummarum, og er faldet over en lille ting som jeg ikke helt forstår.

Jeg har afsluttet mit regnskab for 2005, og i årsregnskabsrapporten står der ikke 0 i balancekontrol-feltet? Det virker forkert i mine øjne?

Har lige et eksempel på mit regnskab med nogle små fiktive tal. Det består af en faktura solgt på 500 kr. incl. moms, altså 400 + 100 i moms som kommer til at optræde som kortsigtet gæld, da det skal indbetales i 2006.

Periodens resultat: 400

Aktiver
Aktiver: 500
-----------------------
Ialt 500

Passiver
Egenkapital: 400
Kortfristet gæld: 100
-----------------------
Ialt 500

Nederste skriver den så:

Balancekontrol: -400

Og det forstår jeg sådan set ikke? Aktiver = Passiver... altså burde det vel passe, og den burde være 0 ?

Med venlig hilsen
Ibleif

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:45
Når du vælger "årsregnskab" og rapporten kommer frem på skærmen, kan du øverst i skærmbilledet vælge, hvilken konto resultatet skal overføres til. Hvis du ikke vælger noget, kommer det ud som en ubalance.
Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 06:56
Hej

Jeg havde samme spørgsmål for kort tid siden. I mit tilfælde var det fordi der var blevet slettet en konto henover et årskifte.

Hvis du har lyst er du velkommen til at sende en sikkerhedskopi af din Summa så skal jeg kigge på den. Det er lidt svært og forstå med det eksempel du har skrevet mht. til fortegn.

Regnskab ud af huset www.accp.dk

Tilmeldt 7. Jun 06
Skrevet kl. 07:34
Hej Anette

Tak for dit svar, men det som du skriver, det er vist mere grunden til at det ikke passer end løsningen. Hvis jeg opretter et helt blankt regnskab "Test 2005" - laver en postering med et salg på 500 (inkl. moms) som det eksempel jeg har lavet. Vælger jeg så Rapporter -> Årsregnskab, så er balancen netop forkert hvis jeg har valgt "Overfør resultat til konto: 60800". Så kommer de -400 frem. Vælger jeg ingenting i "Overfør resultat.....", så kommer balance-kontrol posten ikke med på rapporten. (Mit beløb er også kommet fint nok med over i 2006 regnskabet, hvor det kommer over som debit på bankkonto og kredit på Årets resultat (60800) og på Momsafregning (66900).

Jeg har fundet en anden med samme problem på Eksperten, men kan ikke helt lure det svar han får fra brugeren "Halifax" i den anden sidste kommentar: http://www.eksperten.dk/spm/346383 - Måske nogen andre kan tyde det bedre ?

I mit 2006 regnskab har jeg lige nu det samme problem. Mine aktiver er det samme som mine passiver, men alligevel får jeg under årsrapporten et minus i balance-kontrollen svarende til min egenkapital. (Årets resultat minus mellemregning).

Nogen der kan hjælpe med hvad jeg gør galt ?

Tilmeldt 7. Jun 06
Skrevet kl. 10:00

Lidt søgning på google har bl.a. fundet dette... hvor en person har samme problem:
http://www.startfirma.dk/spm/2327

Her bliver han bare rådet til at lade det være, da regnskabet er rigtigt nok selvom balancen ikke er 0. Det er åbenbart Summa´s måde at vise det på ?

Nogen der vil kommentere på det ?

Tilmeldt 7. Jun 06
Skrevet kl. 14:54
Er der virkelig ikke nogen regnskabs-kyndige der har lyst til at sige et par ord om dette ?

Kunne godt bruge lidt hjælp!
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:13
Det har jeg ikke lyst til.  Jeg skulle afslutte et regnskabs der var lavet i Summa Summarum her i weekenden. Det er det mest ulogiske regnskabsprogram jeg længe har oplevet.  Det er muligt at ikke regnskabskyndige kan se det logiske i systemets opbygning men jeg har meget svært ved det når man er vant til at tænke i debet og kredit baner. (bruger selv Navision og Win Compas).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:43
Kære Ib Leif

Du har fået et rigtig godt tilbud fra Lars Pedersen, så jeg kan slet ikke forstå, at du bliver ved med at spørge herinde. Når Lars tilbyder at tjekke igennem, hvad der er sket, er det da bare at sige ja og mange tak....

Tilmeldt 7. Jun 06
Skrevet kl. 18:24
Hej Anette

Jeg har skrevet til ham og spurgt hvor jeg skulle sende det hen, men har ikke fået noget svar. Kunne selvfølgelig bare finde hans email på hans hjemmeside og sende det til ham.

Det prøver jeg lige først, så må vi se om han ser på det...
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:43
Nåe - ja, så forstår jeg bedre. Det er nok en god idé at maile direkte - og hav tålmodighed med bogholdere og revisorer i disse dage, "man ligger vandret", det er højsæson (indtil 30. juni, hvor alt pludselig bliver helt anderledes roligt).

Mange hilsner

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)