Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MYC4 og Skat

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne investere penge fra min virksomhed i mikrolån gennem MYC4 ( www.MYC4.com ). Men jeg er i tvivl om, hvordan det foregår i forhold Skat.

Såvidt jeg kan se, foregår det ved, at jeg sætter penge ind på en konto hos MYC4. Pengene på konto'en kan jeg låne ud til forskellige projekter og får efter nogle måneder ( forhåbentligSmile ) pengene tilbage med renter. Pengene kan jeg så vælge at hæve mod et gebyr eller lade pengene blive stående på konto'en og evt. låne dem ud igen.

Mit spørgsmål er så: Når jeg indbetaler pengene på konto'en hos MYC4, er pengene så stadig i mit firma eller er de "ude" for så at blive regnet som en indtægt, når jeg overfører pengene fra denne konto til min firmakonto? Er der nogle herinde, der har investeret i mikrolån via firmaet, som har viden om det?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:27

Det er meget enkelt. Hvis vi taler om en personlig virksomhed så vil udlånet være at betragte som en hævning i virksomheden men det får ingen skattemæssig effekt så længe du ikke er i virksomhedsordningen. Dvs. pengene er ude hos dig privat men uanset hvad så er du kun skattepligtig af renteafkastet og kursgevinst/tab (idet jeg formoder vi taler om udlån i fremmed valuta).    

Er du derimod i virksomhedsordningen så betyder hævningen at du ikke kan opspare udlånet som opsparet overskud i virksomhedsordningen til 25% idet beløbet anses for hævet.

I et anpartsselskab kan du derimod registrere det som udlån.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 11:26

Aha, så der er flere muligheder! Det vil jeg lige tænke over så. Tak, for svaret Big Smile

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)