Jeg har planer om at købe diverse ting igennem min enkeltmandsvirksomhed nu her. (Bl.a. diverse computerdele), og vil nu lige tænke lidt fremaf før jeg gør det. Hvordan forholder tingene sig hvis/når jeg ønsker at ophøre med at drive virksomhed. Man ved jo aldrig hvad der kan ske om 1 eller flere år fremaf?
Jeg har planer om at købe diverse ting igennem min enkeltmandsvirksomhed nu her. (Bl.a. diverse computerdele), og vil nu lige tænke lidt fremaf før jeg gør det. Hvordan forholder tingene sig hvis/når jeg ønsker at ophøre med at drive virksomhed. Man ved jo aldrig hvad der kan ske om 1 eller flere år fremaf?
På forhånd tak for jeres svar.
Kan du præcisere, hvad du mener med "Hvordan forholder tingene sig ..."
Jeg tænker bare.. hvis jeg køber f.eks. en computer eller lign, og jeg så om x antal år ønsker at afvikle min virksomhed, så går jeg ikke ud fra at tingene automatisk bare bliver mine?
Og der må jo være forskel på ting. Hvis jeg f.eks. har købt noget som man forbruger (f.eks. papir) i forhold til en computer. (Og hvad hvis computeren er gået i stykker eller lign. i mellemtiden)
Er det derfor man afskriver noget, og når noget er afskrevet, så er det reelt ikke af værdi mere? (og alle ting under grænsen for straks-afskrivning ikke længere er en "værdi" for viksomheden året efter)
Se, jeg synes jo, at du skal fokusere på at få din virksomhed til at blive en succes frem for at tænke i, hvordan boet skal gøres op i tilfælde af et ophør om et år eller mere. Jeg får, måske helt forkert, den tanke, at du spekulerer i det? Nå, men jeg har haft nogenlunde samme spørgsmål i anledning af et I/S, så det kan være, at det følgende kan hjælpe dig: http://anettesand.dk/?p=43
Jeg spekulerer bestemt ikke i det, men overvejer for og imod at købe nogle ting i firmaet eller privat. Jeg er måske lidt overforsigtig, men har ikke lyst til at ende med en "regning" for de ting jeg har købt i firmaet, når jeg engang (hvis jeg altså stopper) ikke har lyst/mulighed for at drive enkeltmandsvirksomhed.
Man kan selvfølgelig vel nok argumentere for at en computer eller lign. ikke er meget værd om et par år, og så bare sælge den billigt til sig selv inden man lukker firmaet.
Jeg tænker vel nok du skal betale moms af dit "lager" og de ting du har købt til dig selv uden moms... Så den PC til 10000Kr inkl moms du har trukket momsen på (8000Kr exkl moms) skal du betale de 2000Kr i moms til Skat... (hvis du alså lukker)
For at sætte det meget firkantet op - kan det så ikke være lige meget om du køber det gennem firmaet elller ej? Går firmaet nedenom og du skal svare skat af den PC, så er det jo det samme, som hvis du i dag køber den for penge, du allerede har betalt skat af!
Så som jeg ser det, så er det "bare" at købe de dele, og så få din virksomhed til at blomstre ;)