Hej alle, jeg har lige kigget lidt på de nye markedsføringsregler som træder i kraft d 1/7.
En ting jeg har lurret lidt over er denne: http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/net-tjek-for-erhvervsdrivende/tjekliste/pris/ - vil det sige at man skal opgive prisen incl. fragt i sin webshop fx.? Og hvad nu hvis det også er muligt at afhente varen - hvordan tackler man så siturationen?
(...) vil det sige at man skal opgive prisen incl. fragt i sin webshop fx.?
Ja.
Og hvad nu hvis det også er muligt at afhente varen - hvordan tackler man så siturationen?
Enten ved at vise varen alt efter leveringsmåder.
Så vidt jeg kan så kan man vente til selv bestillingssituationen, men inden kunden har afgivet sine kundeoplysninger. Eksempelvis inden bestillingen går videre til i salgsprocessen.
Syntes du modsiger dig selv en smule? først siger du at man skal opgive prisen i webshoppen inkl. fragt, også siger du også at man kan vente til bestillingssektionen, altså bare inden betaling?
Min tolkning er at du bare skal oplyse den totale pris inden kunden afgiver sine oplysninger:
Alle de priser, der kan være aktuelle bør oplyses, før forbrugerne afgiver kundeoplysninger – dvs. løsrevet fra aftaleindgåelse. Fx skal du oplyse prisen for forskellige betalingsmåder, hvis priserne er forskellige.
Så mon ikke det bare er nok at du viser prisen på din var og skriver at den er excl. fragt og inden kunden så skal indtaste sit navn, adresse m.m. så vise en oversigt over hvad total prisen er ud for hver betaltingsmulighed. Måske en jurist kommer på banen?
Du kan også altid bare ringe og spørge hvordan du skal gribe det an: 3266 9000 :)
Dato: 6/16/2006 4:01:03 PM Forfatter: Helmer Min tolkning er at du bare skal oplyse den totale pris inden kunden afgiver sine oplysninger:
Alle de priser, der kan være aktuelle bør oplyses, før forbrugerne afgiver kundeoplysninger – dvs. løsrevet fra aftaleindgåelse. Fx skal du oplyse prisen for forskellige betalingsmåder, hvis priserne er forskellige.
Så mon ikke det bare er nok at du viser prisen på din var og skriver at den er excl. fragt og inden kunden så skal indtaste sit navn, adresse m.m. så vise en oversigt over hvad total prisen er ud for hver betaltingsmulighed. Måske en jurist kommer på banen?
Det lyder i mine ører også som det mest realistiske. Prisen på fragt er jo ofte variabel efter vægt eller mængde og hvis man skal skrive den maximale fragtpris på hver vare, så bliver det jo sindsygt urealistiske priser den fremstår.
Du skal i rimelig tid inden aftaleindgåelsen give klar tydelig og forståelig oplysning
Det tyder jeg som, at Dankortgebyr, administrationsgebyr mm ikke må gemmes til sidste side inden betaling, men skal fremvises i "Vis indholdet af indkøbskurv" inden man går videre i købs-processem
Hvis man i øvrigt klart melder ud på sin forside hvad man tager af gebyrer så kan kunden jo ikke blive overrasket. Der hvor jeg personligt bliver sur, det er når jeg i løbet af check-out bliver præsenteret for tre/fire ekstraomkostninger som jeg kun kunne have kendt på forhådn hvis jeg havde læst 10 siders handelsbetingelser.
Hvis I driver jeres forretning reelt og ikke gemmer omkostninger eller oplysninger som kunderne alligevel finder ud af senere, så tror jeg ikke I er på dybt vand.
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Syntes du modsiger dig selv en smule? først siger du at man skal opgive prisen i webshoppen inkl. fragt, også siger du også at man kan vente til bestillingssektionen, altså bare inden betaling?
Jeg opfattede bestillingssektionen som en del af webshoppen, men jeg kan godt se, at det er forkert opfattet.
Det kan være, at man skal oplyse den mindste totalpris for bestillingen af en vare - også i webshoppen. Eksempelvis: