Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investor til tøjbutik (København)

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Jamen helt sikkert! og er det sådan en model vi bliver enige om vil jeg med glæde løfte opgaven! Spørgsmålet er så om det bedste vil være at lave en enmandsvirksomhed eller har i nogle bedre forslag? 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis vi snakker agent delen her (og nu skal det lige siges at jeg intet kender til tøjbranchen), kunne en løsning være følgende.

 

Principal (= tøjproducenten) udstyrer dig med en stak samples, som du kører ud og viser. Alle ordrer bliver lagt fra butikkerne direkte hos principal, der også afregner direkte. Du får så en agentfee fra principal. Det er lidt risky, for du skal stole på principal og have en stræk aftale med dem, til gengæld er der intet kapitalkrav til dig og du kan principielt køre det som personligt ejet virksomhed.

 

Alternativet er jo den traditionelle løsning med at tage varer hjem og sælge, men dette kræver også penge. Måske kan noget løses ved lang kredittid fra leverandør (= det vi tidligere kaldte principal) og kortere kredittid til dine kunder. Her vil jeg absolut anbefale at lave et ApS som minimum.

 

Problemet i case 1, kan være at få butikkerne til at handle ved en udenlandsk leverandør, men det kan måske løses ved at terms er særligt attraktive.

Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey Thomas!

1000 tak for det gode svar! keep''em comig!

 

Lad os antage at jeg bliver agent for virksomheden, hvilke terms kunne være fordelagtige for køber, sælger (og agent) ?

 

Cheers!



 



 



Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

*coming hehe


Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Som sagt kender jeg ikke noget til tøj, ud over det at købe det, vaske det og tage det på. Men mit bud ville være at det mest attraktive for dig var:

 

Komissionen - typisk en % sats.

Kundebeskyttelse - har du først skaffet en kunde skal du have dit cut i en periode, eks.vis 3-5 år om muligt

Startudgifter - formentlig as little as possible, de kunne evt. stille samples gratis til rådighed

Eksklusivitet - for et særligt territorie, det være sig Kbh, Sjælland eller DK, men bør være et område hvor du kan gøre en aktiv indsats, så hvis du ved du aldrig kommer til Jylland, er det måske smartest at nøjes med øerne.

 

Mht. leverandør vil jeg antage at det vigtigste for ham er at det skal være nemt, pæne kvantiteter og til den rigtige pris. Omkring prisen, hvis han ligger i Spanien, kunne det jo være attraktivt hvis han kan levere til DK til 20 % højere priser end lokalt.

 

Den sværeste er nok kunderne. Hvis de skal bestille i Spanien skal der være noget i det. Deres tanker går nok den anden vej, så små kvantiteter som muligt, så billigt som muligt, men igen hvis de er vant til at give 50 kr for en T-shirt fra en dansk producent, er det måske fint at den koster 30 i Spanien.

 

Som sagt, ved ikke om det virker, men er formentlig den billigste og hurtigste måde at komme i gang. Hvis du ønsker at komme i sving, er det væsentligt at få lavet en markedsundersøgelse og tænkt ganske grundigt over hvorfor kunderne skal købe dit produkt.

Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey Thomas

 

Endnu et fint indlæg her på tråden. En markedsundersøgelse er skudt igang og forventes færdig til august. Der skal jeg iøvrigt mødes med indehaverne af brandet/tøjet.

 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :
No prob.

Good luck, glimrende idé med et møde, altid langt bedre end mail/tlf. og viser seriøsitet.

/T

Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak skal du have.

 

Helt klart, det vil jeg også mene! Vi skal mødes på en modemesse, lad os håbe der kommer noget godt ud af det!

 

Opråb til alle på Amino

 

I andre derude er meget velkommen til at droppe en kommentar her på tråden! alle syn på tråden sættes der pris på herfra!

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Hello sir,

 

Jeg vil sige, din forretningsmodel bør afspejle hvor dine styrker ligger. Hvis du er en stærk sælger, som ikke er bange for at løbe panden mod muren adskillige gange for at få ordrerne i hus, så vælg distributionsmodellen. Er du derimod ikke til hårde B2B forhandlinger, men motiveres mere af god kundeservice, så vælg butiksmodellen.

 

Distribution kan du gøre enten som agent (som tidligere beskrevet) eller ved at starte et ApS, hvor du fokuserer på salg til butikker. Din første leverandør kunne naturligvis være dette brand du allerede har kontakt til, men med tiden kunne du udvide til flere brands. Her skal man selvf. overveje betalingsbetingelser, leveringsbetingelser, returvarer osv - kan du få lavere priser ved at betale kontant eller kan det bedre betale sig for dig at købe på kredit og derved eliminere kapitalbehovet...

 

Som sagt - overvej hvor dine styrker ligger, det er mere væsentligt end at finde kapital på nuværende tidspunkt. Det hjælper ikke at få en masse kapital til en distribution hvis du ikke kan sælge til butikker, eller kapital til en forretning hvis du ikke aner hvad det kræver osv...

 

Derfor, udvid dialogen med din leverandør - hør nærmere om hvilken løsning de kunne forestille sig og hvilke betingelser de så ville kunne tilbyde. Tal åbent med dem om alle mulighederne og hør hvilke betalings- og leveringsbetingelser de tilbyder. Udfra det, sammenholdt med hvad du mener din egen personlige styrke er, kan du så gå videre med forretningsplanen og evt. finde investor/partner...

 

 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)