Hejsa, Er i seriøs overvejelse mht. til at finde revisor, men vil gerne være lidt forberedt, så derfor et spørgsmål.
Jeg har et mindre rådgivningsfirma (enkeltmandsejet - ej hovederhverv) som jeg af skattemæssige og ansvarsmæssige grunde overvejer om jeg kan omdanne til et Aps. Skattemæssigt kan jeg udskyde nogle skattebetalinger og ansvarsmæssigt er jeg ikke længere hæftende personligt, men selskabet hæfter for ansvar. Jeg har ladet forstå at jeg skal stille med 125.000 kr hvis jeg ønsker at stifte et Aps - men har jeg forstået det rigtigt at jeg ved indskud af 125.000 kr i firmaet går 125.000 kr i personligt fradrag? Dvs. at det svarer til ca. 40.000 beskattede kroner (under antagelse af at jeg betaler topskat mv.). Jeg håber at firmaet får et overskud (før skat) på ca. 125.000 kr i år - kan disse penge bruges til at stifte Aps'et med (jeg bliver personligt beskattet af 125.000 kr og får et fradrag på det samme), eller skal der alligevel udredes noget til skattevæsenet når jeg omdanner et personligt ejet selskab til et Aps? jeg har læst nogen skrive om skattefri overdragelse (tror jeg det hed) når nogle regler er i orden. Læste også noget med etableringskonto - hvor man kunne spare op til virksomhedsoprettelse. Ved ikke om der er relevant - kan nogen kommentere.
Hold fast - en masse spørgsmål. Kan nogen hjælpe - med svar eller henvisning til hjemmesider hvor det er beskrevet?
Venlig hilsen Claus |
Hej!
Nej...du har ikke fradrag for dit indskud i ApS´et!
Du kan opspare i virksomhedsordingen, og herefter bruge denne som indskud.
Har du aktiver i dit firma, kan disse indskydes via såkaldt apportindskud.