Hej med Jer I år har jeg ved siden af mit fuldtidsarbejde startet en enkeltmandsvirksomhed og har pr. 31/12 et overskud på 70.000,- Hvis jeg vælger VSO skal jeg betale 25% skat = 17.500,- (rest 52.500,-) Hvis jeg vælger at hæve overskuddet skal jeg betale ca 60% skat = 42.000,- (rest 28.000,-) Da jeg privat havde brug for nogle kontanter har jeg her i januar 2009 hævet 21.000,- fra min konto tilhørende min enkeltmandsvirksomhed. Tilhører denne hævning skatteåret 2008 eller 2009 ? Jeg har nu mulighed for at tilbageføre 21.000,- til kontoen. Kan jeg det og så bare "lade som om" at jeg ikke har hævet på kontoen eller får det nogle skattemæssige konsekvenser ? Senere på året skal jeg sammen med 3 andre oprette en selskab. Jeg vil derfor oprette et holding, hvortil jeg jo skal bruge 125.000,- som så ryger videre ind i driftselskabet. Kan jeg bruge min eksisterende enkeltmandsvirksomhed til dette formål eller skal jeg lukke det og så starte forfra med et nyt selskab (holding selskab) ? Lad os antage at jeg har de ovennævnte 52.500,- i enkeltmandsvirksomheden (VSO ordningen) kan jeg så bruge disse penge + 72.500,- ekstra til holding selskabet eller skal jeg først lukket min eksisterende virksomhed og dermed betale personlig skat (topskat) af beløbet ? Jeg håber at spørgsmålene var til at forstå selvom det måske til lidt "kringlet" skrevet !
|
Midlerne stod i virksomheden pr. 31/12 2008 da du først har hævet dem i 2009. Ergo er det muligt at opspare dem i virksomheden i 2008 da hævningen "tilhører" 2009.
Hvorvidt du kan anvende midlerne i forbindelse med en holdingmodel er nok tvivlsomt medmindre de 3 andre også skal have del i din virksomhed eller den skal lukkes. En model kunne være:
- Du laver en skattefri virksomhedsomdannelse af din virksomhed.
- Du laver efterfølgende et holdingselskab ved en skattefri anpartsombytning uden tilladelse fra Skat (det sidste er vigtigt).
- De 3 andre nytegner anparter i dit selskab (formentlig via hvert deres holdingselskab).
Problemet i ovenstående er jo at de andre tager andel i den udskudte skat og de risici der måtte ligge i dit selskab men er de indstillet på det og kan det dirigeres ind skulle det være muligt.