Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

enkeltmandsvirkosomhed / webshop

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Nov 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

God på Amino :)

 

Jeg er ved at opstartete en enkeltmandsvirkosmhed/ webshop.. Men ved ikke specielt meget om bogføring, momregnskab osv

 

Hvad gør jeg bedst- Hvad vil i anbefalde?

at få fat i en slags "freelance" bogføre eller tage nogle kursuer i det selv?

 

Mvh

MortenP

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Det kommer helt an på, hvad du er til!

Hvis du ikke har flair/interesse for bogføring, så outsource det, og brug din tid på det, du er god til.

Hvis du selv vil, så ved jeg at Anette Sand  Inloco Regnskab(hun er også Amino)afholder nogle udmærkede

kurser.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 5. Nov 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak begge 2 :) men det går vel hen og bliver en dyr fornøjelse at outsource det!?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis du googler lidt på regnskabsprogrammer kan du finde forskellige slags, og nogle af dem kan man prøve af ganske uforpligtende, andre er gratis.

Når du starter som enkeltmandsvirksomhed er det i første omgang momsen du skal afregne med det offentlige. Hvis du bruger et af disse programmer vil du kunne få en oversigt over hvad der skal indberettes uden brug af en revisor. Alle de øvrige ting, som skattefradrag, afskrivninger m.m. bliver først aktuelt når du skal indgive selvangivelse, og til den tid kan du konsultere en revisor. I starten sparer de fleste faktisk penge ved at bruge en revisor til selvangivelsen, fordi revisoren kender reglerne for fradrag m.v.

Hvis du på forhånd ved at det er bliver stort det du har gang i, vil det selvfølgelig være en fordel allerede fra start at købe/benytte et program der også bruges af revisorer. Nogle revisorer benytter således e-economic og hvis du starter op med det, så bliver det også billigere at få hjælp fra en revisor senere fordi revisoren kender systemet.

I første omgang synes jeg du skal benytte dig af at det er relativt nemt at starte en virksomhed i Danmark, og så komme igang med at tjene nogle penge. Sålænge du får afregnet momsen, og lægger 40% tilside til Skat hver gang du hæver penge fra firmaet til dig selv, kommer du ikke helt galt af sted. Senere finder du så ud af, at hvis du benytter en revisor så behøver du ikke at lægge helt så mange penge til side til Skat, og så er det straks sjovere at betale revisor-regningen ;-)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til Peter for henvisningen.

Der er flere vinkler, man kan angribe bogføringen for webshops på. Hvis ellers webshoppen kan levere "et ordentligt materiale" og regnskabsprogrammet er let at indlæse det i, så behøver selve bogføringsdelen ikke at være særlig omfangsrig, og i så fald kan det godt svare sig at outsource, der kan være tale om få timer månedligt. Alternativt kan du lære at lave det meste selv, og så købe en bogholder til at gennemgå det bogførte med dig, f.eks. en gang i kvartalet inden momsafregningen, sådan at du har et ekstra sæt øjne på, og får fundet eventuelle fejl hurtigt.

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Jeg stod selv i din situation for nogle år siden - jeg fandt hurtig ud af, at hvis jeg selv skulle lave regnskabet, så vil jeg simpelthen gå ned med flaget inden jeg havde fået stablet en god butik på benene. Det afhænger selvfølgelig af hvor mange bilag du lige har om måneden (meget vigtigt).

Jeg tog den beslutning, at jeg hellere vil bruge penge på en revisor for at slippe for regnskabsarbejde - og så koncentere mig til det jeg er god til. Jeg bruger i dag Peter, som har skrevet til dig her i indlægget, til alle mine virksomheder. Ham kan jeg varmt anbefale, du vil blive overrasket over hvor lidt det koster og hvor lidt tid du herefter skal bruge på regnskabet - og så ved du at regnskabet er iorden, så man kan sove godt om nattenWink

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

MortenP:

Mange tak begge 2 :) men det går vel hen og bliver en dyr fornøjelse at outsource det!?

Det er som man ser det.

Jeg startede med selv at ordne mine papirer, men fandt det hurtigt uoverskueligt.. F.eks. Google Adwords er ikke et Dk firma, så hvordan er momsen her osv.. Jeg syntes der var mange af sådanne situationer..

Dem jeg fandt tager ca. 300kr i timen..
Jeg har en aftale om de laver mit momsafregning én gang hver kvartal og de laver en balance opgørelse én gang om året..
Indtil videre fordi jeg har god orden i mine ud- og indbetalinger tager de kun 300kr for hver moms afregning, dvs. de kan klare det på under en time.. Hvis jeg skulle sidde med det ville det nok hurtigt tage 5-6timer, hvilket jeg ikke kan overskue med mit firma, mine studier og et andet job ved siden af..
Som de andre siger, bedøm om du har tiden og lysten til at sætte dig ind i det, ellers er pengene godt givet ud.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de pæne ord Renè!

Modsat er det jo også spændende at have en ung mand som dig som kunde, som har gå-på-mod, og sætter en del virksomheder igang..

Der kommer jo mange gode spørgsmål fra dig og dine partnere.

Derved bliver rådgivningen fra min side alsidig og afvekslende. 

Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Der er jo flere valgmuligheder her:
Nu skriver du ikke hvilket webshop system du bruger, for der er nogle webshop systemer hvor du kan integrerer et regnskabs program, som kan synkronisere mellem databaserne og dermed føre dine ordre fra webshoppen over i økonomi systemet. På denne måde er en del af arbejdet, i den daglige bogføring i form af salg, taget for dig og du kan bruge tiden på noget andet :-)

Om du selv skal tage kurser er jo helt klart et spørgsmål om interesse, men du kan godt finde små kurser til de fleste programmer.

Du er også velkommen til at kontakte mig for en lille snak om hvad det er du har brug for. Jeg er freelance bogholder og kan dermed hjælpe dig med dit regnskab, men jeg står også gerne til rådighed for en snak om, hvad du bør gøre.
Dog er det nemmere at vejlede dig med lidt mere info, som blandt andet, hvilket økonomi systen du bruger og hvor stort dit behov er for en bogholder, altså hvor mange timer om ugen eller måneden vi snakker.
Samtidig kender jeg også en del til webshop handel, så måske jeg kunne guide dig lidt mere, hvis jeg ved hvilke systemer du bruger :-)

Så ja, der er ikke lige umiddelbart noget præcist svar på dit spørgsmål, men skriv gerne, så vil da godt hjælpe dig på vej :-)

Mvh
Sanne

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)