Jeg går lidt og overvejer at tjene lidt ekstra penge, udover mit normale job.
Det går ud på at jeg vil lave logo'er for ja, alle der har brug for det. Så tænkte på om jeg behøvedes at oprette et firma for at gøre det? Har hørt at jeg ikke behøvedet at gøre det så længe jeg tjener under 20.000 kroner om året.
Jeg er 100% amatør men derfor regner jeg også med at tage ca. 1/3 del i forhold til andre.
Så jeg vil: købe programmer og evt en ekstra computer en dag > oprette en hjemmeside > sælge logo'er.
Sålænge jeg opgiver hvad jeg har tjent i min selvopgivelse.
Der er ikke noget i vejen for at du ikke registrerer et firma, men det koster ikke noget.
Fordelen for dig hvis du får et CVR nummer og momsregistrers er at du vil kunne trække dine driftsudgifter fra (webhotel, udstyr og software m.m.) således at skatten bliver mindre.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Nej, det behøver du ikke. Man må tjene op til 50.000 årligt før man skal registreres. Så længe du husker at opgive det du tjener derunder, så er det fuldt lovligt.
Det er dog måske værd at overveje at gøre dette hvis du vil ud og spendere en masse penge på arbejdsrelevant computerudstyr, da du jo som firma får den fordel, at du kan trække dette fra i skat.
Men som jeg ser det ville det jo være det klogeste og oprette et firma.. Hvad skal jeg opsøge for at snakke med en om at oprette mit firma så? - det skal siges at jeg er sølle 17 år :)
Jeg har egentlig det samme spørgsmål som emil, jeg vil lave hjemmesider, vedsiden af mit studie.
Jeg gider ikke besværet med et firma, jeg vil bare tjene lidt penge til jeg finder et studiejob. Jeg regner med de 50.000 vil række ca 6 mdr. så har jeg massere af tid til at finde noget imens. Jeg tænker dog, hvordan betaler jeg skatten? Jeg har aldrig udfyldt selvangivelse før, men er det på den jeg skal gøre det? og hver måned? eller når jeg er nået grænsen på de 50K?
Endvidere, hvordan kan jeg "bare" begynde at lave hjemmesider, uden skat siger HOVSA, hvad har du lige gang i dér.. hvordan kan de vide, at jeg havde tænkt mig at opgive det? skal jeg lave aftale med dem?
Det er ikke helt rigtigt hvad der bliver sagt i ovenstående det er ikke en betingelse for fradrag at man lader sig momsregistrere og derved får et CVR-nr. men man skal aflægge regnskab + være klar over at nogle af udgifterne muligvis vil skulle betragtes som helt eller delvist private.
Nu har jeg lige snakkede med min virksomheds økonomi lærer, og han siger at det ikke kan svare sig at oprette et firma. Da jeg skal have lavet regnskab ved en revisor, hvilket koster ALT for mange penge.
Så derfor fortrækker jeg at sælge logo'er og bare opgive det i min selvangivelse.
Nu har jeg lige snakkede med min virksomheds økonomi lærer, og han siger at det ikke kan svare sig at oprette et firma. Da jeg skal have lavet regnskab ved en revisor, hvilket koster ALT for mange penge.
Så derfor fortrækker jeg at sælge logo'er og bare opgive det i min selvangivelse.
Er dette dumt?
Du SKAL ikke have lavet et regnskab hos en revisor. Hvis du ikke omsätter for ret meget, så er et regneark ok hvor du holder styr på indtägter og udgifter.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....