Hej Jeg har følgende spørgsmål om løn i forbindelse med opstart af firma. Vi er tre partnere hvor de to skal arbejde til dagligt i firmaet og den tredje "blot" er investor. Vi køber først hver en andel (24,5% + 24,5% + 51%) i det fælles aps. Herefter skal vi låne det fælles aps penge, proportionelt med vores ejerandel, så vi samlet låner 1,5 million.Lånene kommer fra hvert vores personlige APS. Som nævnt skal de to af os arbejde til dagligt i firmaet og derfor have noget løn. Som udgangspunkt skal jeg altså låne firmaet ca. 375.000 kroner svarende til mine 24,5%. Disse penge bliver herefter brugt til at betale mig løn og det betyder at de bliver beskattede. Umiddelbart forekommer det mig fjollet at jeg låner firmaet 375.000 kroner, som jeg så herefter får udbetalt som beskattet løn. Hvordan får man den bedste konstruktion? Det skal i den forbindelse siges at vi allerede har en kunde, som løbende køber ydelser af os. Kunne man forestille sig at vi der arbejder i firmaet blot får udbetalt en minimal løn af firmaet og så ellers finansierer vores privatforbrug med det vi ellers ville have lånt til firmaet og derved undgår at skulle betale skat af dem. Ville det være lovligt og hensigtsmæssigt?
|
Umiddelbart er der ikke nogen ide i at skyde penge ind i et ApS for at hæve det som løn efterfølgende. Men på baggrund af andre regler i skatte lovgivningen skal i sørge for at få udbetalt en løn, således at der er et ansættelses forhold.Men lønnen kan være minimal.
Uden at kende til det/ de produkter i sælger og uden at kende den risikoprofil i derved arbejder under samt hvilket marked i arbejder på, er et korrekt svar svær at stille, men der er jo ikke nogen ide i at fyre hele sin egenkapital ind i selskabet. Derudover hvor længe har i været igang? Er i nystartet vil i let kunne komme i den situation at der vil være behov for yderligere indskud senere, hvorfor det vil være en fordel at bevare jeres kapital udenfor firmaet.
Der er mange forhold som nystartet der løbende ændre sig de første år, har I behov for sparring på jeres virksomhed kan i træffe mig på tlf. 29924519. Har drevet eget firma som erhvervskonsulent og It-udvikler i 30 år, bosiddende i Nordjylland. Afhængig af hvor i høre til i landet vil der være forskellige muligheder for at få støtte i opstartsfasen til konsulenthjælp.
Med venlig hilsen
Bertil V. Thomsen