Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms fra udlandet

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Forstil dig følgende eksempel:

Jeg indkøber i Tyskland et parti varer. Disse varer indkøbes i en ganske almindelig tysk butik. (Det kunne f.eks. være butikker som kan sammenlignes med Føtex, H&M osv. - Altså butikker hvor alt scannes ind i kassen og hvor den øverste boss sjældent er tilstede og kan give accept til en ændring af deres forretningspolitik) - Jeg betaler altså på ganske normal vis og får en ganske almindelig kassebon. - Så langt så godt.

Men når nu jeg så kommer til Danmark igen og vil sælge de pågældende varer i min egen butik, ser jeg et lille momsproblem.

Jeg ville jo normalt (hvis jeg købte mine vare i en dansk butik / dansk leverandør), få en faktura udstedet af et dansk firma og med dansk moms, som jeg jo så selvfølgelig bare kan trække fra i mit regnskab.

Ligeledes ville jeg kunne - hvis jeg købte mine vare ved en udenlandsk leverandør - kunne få dem til at sælge mig varene uden moms og derfor også skrive mig en faktura uden moms.

MEN - forstil dig så at du står med en indkøbsvogn med 100 stykker "XXX" vare henne i "den tyske føtex". Tror du lige at kassedamen kan/må scanne varene igennem og fratrække momsen...... Nej vel!! (Har prøvet adskellige gange.....) Så på trods af EU regler osv. og at det er fuldt lovligt etc. - Kan det altså ikke lade sig gøre i praksis, når vi snakker almindelige detailbutikker.

SÅ.... er der nogle af jer Aminoer, der har en god ide, erfaring eller noget der kan hjælpe mig til at hive den udenlandske moms hjem igen. Så jeg ikke både skal betale den udenlandske moms og samtidig også betale den danske moms af salgsprisen i min egen butik.

Er løsningen at oprette et firma i eks. Tyskland, så jeg den vej rundt kan trække momsen fra i Tyskalnd - og så sælge varene uden moms fra mit tyske firma til det danske? - Virker ret kompliceret og omstændigt.

Tak for gode råd.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:08

Hej!

Du kan søge den tyske moms retur hos Finanzamt......!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:16
Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 15:16

Hej Peter og Henrik!

Tak for jeres svar og jeres link.

MEN.... Som jeg læser linket til det tyske finansamt og linket fra ERNST &  YOUNG, kan jeg kun søge moms retur fra repræsentative aktiviteter, drift osv. Men altså IKKE på varekøb beregnet til videresalg...???? Har jeg overset noget???

Tak for svar

Møller

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:19

Hej!

Jo...også varekøb...tvivler bare på at f.eks. en bon vil være nok!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:40

Peter - Revisor:

Jo...også varekøb...tvivler bare på at f.eks. en bon vil være nok!

Jo boner kan værre nok hvis man bare kan se den pågældende butiks momsnummer og adresse mv....

Problemet er at det er den originale kvittering som man skal sende af sted til den udenlandske myndighed. På mit gamle job oprettede vi en mappe med originale kvitteringer som vi ville tilbagesøge - og satte en koi i den danske regnskabsmappe.

Henrik

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)