Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har et finansieringstilbud der måske er *for* godt!!!

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kunne godt tænke mig lidt input på denne sag:

 

En nyopstart skal finansieres, og der søges rundt omkring - der er kontakt til en del. Der ligger også en profil på et forum hvor iværksættere og investorer mødes (ikke Amino i dette tilfælde).

En udenlandsk investor med en yahoo-mail-adresse kontakter iværksætteren. Han beder om hele investeringsoplægget, og skriver også under på en NDA - godt nok gennem et London-firma angivet som underskrivende.

Efter at have modtaget materialet sender han en mail og siger at hans financielle rådgivere skal bruge 2-4 arbejdsdage på at analysere sagen. Han vender tilbage 4 dage efter, og siger at rådgiverne har godkendt det og han vil gerne vide min og max han kan investere (det står nu allerede i investeringsoplægget, men ok). Han får min og max at vide - og han sender den følgende dag et tilbud. Han vil låne inværksætter pengene til 2,5% om året, med en sikkerhed på 10% ejerskab, som bliver returneret til iværksætteren når lånet udløber - efter 5 år. Under løbetiden skal han have 10% af udbyttet. Beløbet han vil låne iværksætteren er faktisk større end det der er givet udtryk for at iværksætteren skal bruge - men der kan jo være en misforståelse.

 

Det er naturligvis et drømmetilbud for iværksætteren rent financielt...og det er der problemet kommer ind. Det lyder for godt til at være sandt. Der popper faktisk et advarselsskilt op i hovedet på iværksætteren, hvor der står *pengevask*. Eller er det noget helt andet...?

 

Hvordan ville I angribe denne sag? Hvad er det næste træk fra iværksætterens side? Og nej, dette er ikke et påfund, men virkeligheden...

Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Det mest oplagte må være at skaffe dig noget mere information om investoreren. Umiddelbart synes jeg også det lyder som et forslag, hvor der stikker noget under.  

 

Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/9/2006 3:33:16 PM Forfatter: Kristoffer

Det mest oplagte må være at skaffe dig noget mere information om investoreren. Umiddelbart synes jeg også det lyder som et forslag, hvor der stikker noget under. 


 


 



Ja, det er også min umiddelbare tanke - og det ser ud til at det kun kan gøres ved at spørge direkte, for ud fra navn, email, og det firma der underskrev NDA'en kan jeg ikke se mere...

Det skal dog gøres med listesko, da man jo nødig skulle skræmme manden væk hvis nu han ikke er så slem som det ser ud til.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Umiddelbart lyder det jo som om at du har fået lige præcis det du søgte - en investor.

Når man finder investorer via et forum må man jo nok være ekstra varsom, da det jo ikke er til at vide om ham i den anden ende er en reel investor, eller en mand i lang frakke med en pose bolcher

Under alle omstændigheder bør ALT kommunikation og papirarbejde gå gennem en advokat, eller med en advokat på sidelinjen. Så er du bedre sikret mod svindel, og en advokat burde også sikre at du ikke får skrevet under på noget som du ikke bør skrive under på.

mvh Carsten
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Da du nævnte London, kunne jeg ikke undgå at drage en parallel til sommerhusbranchen, hvor jeg har lidt erfaring. Følgende er et kort resume, af hvad en kunde oplevede;
Hans sommerhus blev lejet af en englænder, der skulle til Danmark og arbejde 2 måneder - perfekt for sådan en sommerhusejer, der jo så ikke behøver at gøre rent hver uge pga. lejerskifte. De får en aftale i stand, og danskeren modtager en check, der lyder på 25% over beløbet. Han gør selvfølgelig englænderen opmærksom på dette og denne beder ham om at overføre det resterende beløb, når danskeren har indløst checken - som sagt så gjort. To uger efter får sommerhusejeren så afvide, at der ikke er dækning for checken, mens han ikke har mulighed for at trække bankoverførslen tilbage.

 

Jeg har hørt om det samme med en bilhandel, og ved ikke om de kunne finde på også at gøre det her - men det afhænger nok af beløbet. Hvis pengene bliver udløst via en check, skal du i hvert fald være opmærksom på, at der går flere uger, før du kan være sikker på at der reelt er dækning for pengene.

 

Ellers vil jeg bare ønske dig held og lykke med det, lyder som om du er godt på vej til at realisere dit projekt :)

Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :
hmmmm.. Jeg ville nok køre lidt background tjek på ham :p hehe.. Lyder sQ lidt vildt.. Men fedt hvis det passer da :) ..
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/9/2006 4:19:35 PM Forfatter: Tommy
Da du nævnte London, kunne jeg ikke undgå at drage en parallel til sommerhusbranchen, hvor jeg har lidt erfaring. Følgende er et kort resume, af hvad en kunde oplevede;
Hans sommerhus blev lejet af en englænder, der skulle til Danmark og arbejde 2 måneder - perfekt for sådan en sommerhusejer, der jo så ikke behøver at gøre rent hver uge pga. lejerskifte. De får en aftale i stand, og danskeren modtager en check, der lyder på 25% over beløbet. Han gør selvfølgelig englænderen opmærksom på dette og denne beder ham om at overføre det resterende beløb, når danskeren har indløst checken - som sagt så gjort. To uger efter får sommerhusejeren så afvide, at der ikke er dækning for checken, mens han ikke har mulighed for at trække bankoverførslen tilbage.


Jeg har hørt om det samme med en bilhandel, og ved ikke om de kunne finde på også at gøre det her - men det afhænger nok af beløbet. Hvis pengene bliver udløst via en check, skal du i hvert fald være opmærksom på, at der går flere uger, før du kan være sikker på at der reelt er dækning for pengene.


Ellers vil jeg bare ønske dig held og lykke med det, lyder som om du er godt på vej til at realisere dit projekt :)


Det lyder da som en smart finte - dog mærkeligt at lejeren ville betale med check og udlejeren skulle lave bankoverførsel!

Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/9/2006 3:57:50 PM Forfatter: Carsten Jacobsen Umiddelbart lyder det jo som om at du har fået lige præcis det du søgte - en investor.

Når man finder investorer via et forum må man jo nok være ekstra varsom, da det jo ikke er til at vide om ham i den anden ende er en reel investor, eller en mand i lang frakke med en pose bolcher

Under alle omstændigheder bør ALT kommunikation og papirarbejde gå gennem en advokat, eller med en advokat på sidelinjen. Så er du bedre sikret mod svindel, og en advokat burde også sikre at du ikke får skrevet under på noget som du ikke bør skrive under på.

mvh Carsten

Det har du helt ret i, og det er også næste skridt. Jeg har bedt om uddybende info på nogle bestemte punkter og bedt om baggrundsinfo på investoren - så nu må jeg se svaret. Hvis det ikke gør mig klogere og jeg stadig synes tilbuddet er interessant, så er næste skridt at lade advokaten håndtere det.

 

Jeg skal nok holde jer opdateret på udviklingen, så vi kan se om jeg er almindelig paranoid eller om jeg har genneskuet noget skidt.

 

Alle input er velkomne - tak for svar so far.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/9/2006 5:43:26 PM Forfatter: Anders V.
Det lyder da som en smart finte - dog mærkeligt at lejeren ville betale med check og udlejeren skulle lave bankoverførsel!


 

Jeg er ikke sikker på, at jeg selv ville tænke over det. Hvis man modtager en check og sætter den ind, hvorefter pengene ''står'' på kontoen, er paraderne jo lidt nede. Når ens gode kunde har betalt for meget, ville jeg ikke tænke synderligt over, at han ville have dem tilbage via en bankoverførsel.

Fidusen er jo selvfølgelig, at en check kunne man måske nå at blokere, før svindleren når at hæve pengene, mens en bankoverførsel er endelig/gælder straks

Som sagt er det mit eneste gæt, vær i hvert fald opmærksom hvis pengene kommer per check :).

Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/9/2006 3:20:27 PM Forfatter:Anders V.

Jeg kunne godt tænke mig lidt input på denne sag:






En nyopstart skal finansieres, og der søges rundt omkring - der er kontakt til en del. Der ligger også en profil på et forum hvor iværksættere og investorer mødes (ikke Amino i dette tilfælde).



En udenlandsk investor med en yahoo-mail-adresse kontakter iværksætteren. Han beder om hele investeringsoplægget, og skriver også under på en NDA - godt nok gennem et London-firma angivet som underskrivende.



Efter at have modtaget materialet sender han en mail og siger at hans financielle rådgivere skal bruge 2-4 arbejdsdage på at analysere sagen. Han vender tilbage 4 dage efter, og siger at rådgiverne har godkendt det og han vil gerne vide min og max han kan investere (det står nu allerede i investeringsoplægget, men ok). Han får min og max at vide - og han sender den følgende dag et tilbud. Han vil låne inværksætter pengene til 2,5% om året, med en sikkerhed på 10% ejerskab, som bliver returneret til iværksætteren når lånet udløber - efter 5 år. Under løbetiden skal han have 10% af udbyttet. Beløbet han vil låne iværksætteren er faktisk større end det der er givet udtryk for at iværksætteren skal bruge - men der kan jo være en misforståelse.






Det er naturligvis et drømmetilbud for iværksætteren rent financielt...og det er der problemet kommer ind. Det lyder for godt til at være sandt. Der popper faktisk et advarselsskilt op i hovedet på iværksætteren, hvor der står *pengevask*. Eller er det noget helt andet...?






Hvordan ville I angribe denne sag? Hvad er det næste træk fra iværksætterens side? Og nej, dette er ikke et påfund, men virkeligheden...







Hermed opfølgning - til råd og advarsel:



Min mistanke om pengevask var helt forkert. Der var i stedet tale om et forsøg på en "419 scam". Disse scams er kendt som nogle der udgår fra Nigeria eller Sydafrika, hvor man prøver at få forudbetaling. I dette tilfælde var det så kamufleret sådan at det var da hans såkaldte advokat skulle lave udkastet til aftalen at der blev bedt om min forudbetaling af dette honorar (3300 pund). Det syntes jeg naturligvis så mærkeligt ud, og det var der at jeg pludselig fattede at der var tale om en 419 scam - den havde jeg ikke ventet. Jeg testede det ved at foreslå en anden form for betaling (at det blev trukket fra lånebeløbet, selv om det jo slet ikke var mig der skulle betale for at han kommer med sit tilbud - forslog også at komme til London), men der blev insisteret på forudbetaling. Det skal siges at han arbejdede ud fra to selskaber i London som kamuflage, så han har da gjort en indsats!

Jeg fortsætter jagten på kapitalen, omend i lidt andre kredse!!!



Side 1 ud af 2 (16 indlæg)