Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af computerdele

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Ideelt set så er det, hvor meget du bruger det til henholdsvis privat brug og erhvervsmæssigt brug.

Nedenstående er hentet fra Ligningsvejledningen fra Skat:
E.C.2.5.4 Småaktiver
Udgør anskaffelsessummen 11.300 kr. eller derunder i indkomståret 2006 for et blandet benyttet aktiv, kan den del heraf, der svarer til den erhvervsmæssige benyttelse, fradrages fuldt ud i den skattepligtige indkomst, jf. AL § 11, stk. 3. Beløbet reguleres efter PSL § 20. (For indkomståret 2005 udgjorde beløbet 11.000 kr.).

Det er ikke en betingelse, at fradraget sker i det indkomstår, hvori anskaffelsen sker. Udgør anskaffelsessummen et beløb over den nævnte beløbsgrænse, skal der ske afskrivning efter AL § 11, stk. 2, uanset, at den del af den samlede anskaffelsessum, der svarer til den erhvervsmæssige benyttelse, er under beløbsgrænsen.
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 13:17
Hej,

Ny her, håber jeg har svaret det rigtige sted.

Hvorfor overdrager du ikke bare din computer til firmaet, og "nøjes" med at bruge den bærbare privat?

Så trækker du din opgradering fra i firmaet.

Thomas

Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 13:26
Dato: 6/9/2006 11:12:51 AM Forfatter: Claus Agerskov
Dato: 6/9/2006 11:07:24 AM Forfatter: Ib Leif Hej Claus
Hvad så med de 60% som er privat så? De er jo blevet hævet på firmakontoen, og skal vel afstemmes på en eller anden måde?

Jeg overvejede faktisk at skrive begge scenarier, så her kommer så det scenarie, hvor virksomheden har betalt - og hvor den private andel på 60% skal debiteres på mellemkontoen:
Krediteret på bankkontoen: 800
Debiteret på mellemkontoen: 800*60/100 = 480
Debiteret på indgående moms: 160*40/100 = 64
Debiteret på it-materiel u/afskrivning: 640*40/100 = 256

Jeg har tidligere på året skrevet til Skat om det her (det kan man nemlig, de er meget flinke) i forbindelse med køb af en bærbar. De svarede at man skulle oprette en selvstændig konto til blandede privat/firma-beløb i sit regnskab.

Det har jeg så ikke gjort, da jeg bare har kørt et et simpelt udgifter/indtægter-regnskab i excel, da mit regnskab er til at overse. Men hvis du kører et forkromet regnskab, ville jeg da lige give visdommen videre.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:40
Det skat taler om er driftsmidler som aktiveres og afskrives løbende. Der er det korrekt at blandede driftsmidler skal afskrives hver for sig. Du lægger op til at straksafskrive det/fratrække det. Så er der ingen grund til at oprette en konto.

Men hvorfor operere med blandede driftsmidler. Det er da nemmere som Thomas siger at "øremærke" den private computer i form af en bestemt computer som du så bruger privat. I virkelighedens verden ved vi jo godt at begge vil bruge brugt privat og erhvervsmæssigt, men der er også grænser for hvor små detaljer Skat vil og skal interessere sig for.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 10. Jun 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:35
Jeg skal ikke kunne sige det er lov, men har intet hørt for følgende:

alt under straksafskrivnings niveuet afskrives 100%

dvs. køber du f.eks. et grafikort, scanner eller lign, ville jeg ikke gå i så små sko som at dele det op. Du skal bruge det for at kunne lave dit arbejde, end of story. Dog ville jeg dele internet, telefon og lign op, hvis det var i privat hjem og ikke er fuldtid.

mvh

B. 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)